- tis 24 mar 2009, 21:56
#272511
En sak som jag tror Carman var inne på var skillnaden på en felkodsläsning och en felsökning. Ibland behöver man VIDA till att titta på signaler osv, multimetern räcker inte alltid längre. Aktivera komponenter, saker som inte går att göra med enklare felkodsläsare. Så det kan vara vettigt att låta verkstan göra hela felsökningen.
Sen är iofs ofta felsökningen det stora jobbet.
Felsökning: 1 timme
Byte trasig del: 6 minuter
Och det blir inte bättre för hemmaskruvare. Elektrisk handbroms som finns från 07(?) t ex. Där går det inte att byta bromsbelägg bak utan att koppla in vida och sätta oken i serviceläge för att kunna klämma in kolvarna.
"Snart går det väl inte ens att byta bromsar utan dator" har man sagt på skämt förut, men nu är vi där...
Sen är iofs ofta felsökningen det stora jobbet.
Felsökning: 1 timme
Byte trasig del: 6 minuter
Och det blir inte bättre för hemmaskruvare. Elektrisk handbroms som finns från 07(?) t ex. Där går det inte att byta bromsbelägg bak utan att koppla in vida och sätta oken i serviceläge för att kunna klämma in kolvarna.
"Snart går det väl inte ens att byta bromsar utan dator" har man sagt på skämt förut, men nu är vi där...
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!