Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Samma här! Med största sannolikhet kommer min bil också drabbas av detta förr eller senare även om den går väldigt bra just nu, ta i trä! :shock:
av erjo81
Hej!
En fråga som jag har ställt som värka svårt att förklara är att precis i samband med att motorn lägger av, då luktar det gas eller " ruttnar ägg" eller nåt åt det hållet. Är det nån som har en ide vad det kan betyder ?
Mvh, erjo81
av krax
Kan det inte vara som pctowi skrev
Där jag har samma problem på min bil och har kommit fram till att det är säkerhetsventilen på gasregulatorn som blåser och då dör den eftersom den inte får någon gas.
Du kanske kan testa med att sätta någon svaghäftande tejbit, typ maskerings, framför säkerhetsventilen
och se om den blåser bort i samband med att bilen stannar och luktar gas.
Användarvisningsbild
av DJ
erjo81,

Har du bytt den ökända trycksensorn?
Den har varit ökänd för att kunna ge dessa stopp när den felar.
av krax
En sak jag märker nu när jag fått gasbilen fixad är att det kan
ta rätt lång tid innan gasen kopplas in efter att man stannat.
Jag har en dålig termostat, som skall bytas vid service, samt
enligt meken på bilia en dålig tempgivare. Dessa saker i kombination
gör att det tar tid innan systemet anser motorn tillräckligt varm
för att gasen skall kopplas in.
Alltså kolla att dessa saker funkar korrekt annars kan det påverka
gasdriften.
Om det kan ha haft någon inverkan på min bil tidigare, gjort att
den stannade under drift vet jag inte. Men att bilen kopplar över
till bensindrift "utan anledning" kanske kan ha med detta fel att göra.
av Fred
krax skrev:En sak jag märker nu när jag fått gasbilen fixad är att det kan
ta rätt lång tid innan gasen kopplas in efter att man stannat.
Jag har en dålig termostat, som skall bytas vid service, samt
enligt meken på bilia en dålig tempgivare. Dessa saker i kombination
gör att det tar tid innan systemet anser motorn tillräckligt varm
för att gasen skall kopplas in.
Alltså kolla att dessa saker funkar korrekt annars kan det påverka
gasdriften.
Om det kan ha haft någon inverkan på min bil tidigare, gjort att
den stannade under drift vet jag inte. Men att bilen kopplar över
till bensindrift "utan anledning" kanske kan ha med detta fel att göra.
Det där med tempgivaren är ju faktiskt en ganska intressant synpunkt. Om den givare som styr överkopplingen från bensin till gas ger tokiga värden, speciellt om det är något slags glapp, så kan ju bilen bete sig väldigt märkligt. Dock tror jag inte att ett dåligt termostat kan göra att bilen slår om till bensin vid normal körning eller att bilen dör. Däremot kan det garanterat göra att det tar längre tid att slå över till gas från kallstart, även om jag tror att det handlar om ganska liten skillnad mot ett friskt termostat.

Krax, om jag får tipsa dig: byt termostatet själv!! Jag bad min mekaniker göra det när min regulator byttes och jag fick pröjsa 1100 spänn (tror jag det var) för bara termostatbytet!! Det är busenkelt att göra själv, och termostatet kostar bara 187 kr på OKQ8 (Volvo original). Här finns ett bra mektips om hur bytet går till. (Dock måste man vara inloggad för att se det.)

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av DJ
pctowi skrev:Vilken trycksensor och varför skulle den orsaka dessa problem?
Trycksensorn bak i tanken tror jag det är. På bilar t.o.m. nån gång 2002 är det "standard" att de kan ge problem med irriterande tjuvstopp. Den är inte särskilt dyr, vad jag minns.

Min gamla bil hade nyligen problem med att den gick mest på bensin fast gasen var tankad. Lämnade in för byte av gasfiltret som visade sig vara rejält igensatt samt rengöring av spjällhus och justering av gastryck. Termostaten byttes också, eftersom bilen gick lite kall.

Nu går den som aldrig förr! 30 mil på en gastank i autobahnfart! Här i Holland har jag nu en bränslekostnad på c:a 4 kr/mil. :-)-)
av Fred
DJ skrev:Nu går den som aldrig förr! 30 mil på en gastank i autobahnfart! Här i Holland har jag nu en bränslekostnad på c:a 4 kr/mil. :-)-)
Ni har det bra, ni på kontinenten, som har billig naturgas! Kommer långt på lite pengar!! :P Man kanske skulle emigrera... 8)

Mvh
/Fred
Liten ventil i gasspjället B230E

Bytt till en B230E motor från en 740 i min V[…]

Ingen aning men testa att dra ur säkringarna […]

Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]