krax skrev:En sak jag märker nu när jag fått gasbilen fixad är att det kan
ta rätt lång tid innan gasen kopplas in efter att man stannat.
Jag har en dålig termostat, som skall bytas vid service, samt
enligt meken på bilia en dålig tempgivare. Dessa saker i kombination
gör att det tar tid innan systemet anser motorn tillräckligt varm
för att gasen skall kopplas in.
Alltså kolla att dessa saker funkar korrekt annars kan det påverka
gasdriften.
Om det kan ha haft någon inverkan på min bil tidigare, gjort att
den stannade under drift vet jag inte. Men att bilen kopplar över
till bensindrift "utan anledning" kanske kan ha med detta fel att göra.
Det där med tempgivaren är ju faktiskt en ganska intressant synpunkt. Om den givare som styr överkopplingen från bensin till gas ger tokiga värden, speciellt om det är något slags glapp, så kan ju bilen bete sig väldigt märkligt. Dock tror jag inte att ett dåligt termostat kan göra att bilen slår om till bensin vid normal körning eller att bilen dör. Däremot kan det garanterat göra att det tar längre tid att slå över till gas från kallstart, även om jag tror att det handlar om ganska liten skillnad mot ett friskt termostat.
Krax, om jag får tipsa dig: byt termostatet själv!! Jag bad min mekaniker göra det när min regulator byttes och jag fick pröjsa 1100 spänn (tror jag det var) för bara termostatbytet!! Det är busenkelt att göra själv, och termostatet kostar bara 187 kr på OKQ8 (Volvo original).
Här finns ett bra mektips om hur bytet går till. (Dock måste man vara inloggad för att se det.)
Mvh
/Fred