NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PeWe skrev:Säg att värmaren har varit igång i en timme, hur länge bör man köra för att ladda batteriet tillräckligt efter det? Jag har hört tidigare att man bör köra lika länge som värmaren har varit igång, stämmer det? Finns det annars något tillbehör som gör att man en motorvärmarsladd kan ladda batteriet så att om man ofta kör kortare sträckor ändå kan använda diselvärmaren utan att dra ur batteriet?

Det smarta med volvon är att,
har du inte tillräkligt med start ström på (batteriet) så startar inte värmaren...
slår även ifrån under värmning om den räknat ut att du inte har tillräkligt med ström för starta bilen
smart va ? ;)
PeWe skrev:Säg att värmaren har varit igång i en timme, hur länge bör man köra för att ladda batteriet tillräckligt efter det? Jag har hört tidigare att man bör köra lika länge som värmaren har varit igång, stämmer det? Finns det annars något tillbehör som gör att man en motorvärmarsladd kan ladda batteriet så att om man ofta kör kortare sträckor ändå kan använda diselvärmaren utan att dra ur batteriet?
Det stämmer att du bör köra bilen lika länge, minst, om du har haft värmaren igång annars finns risk för urladdning av batteriet.
skojigakillen skrev: Det smarta med volvon är att,
har du inte tillräkligt med start ström på (batteriet) så startar inte värmaren...
slår även ifrån under värmning om den räknat ut att du inte har tillräkligt med ström för starta bilen
smart va ? ;)
Det där upplevde jag när det var som kallast för någon vecka sedan - direktstarten gick inte igång just för att all batterikapacitet skulle tas till startmotorn.
Jag tror att det är väldigt svårt att ge några "tabellvärden" på hur länge värmaren går vid en viss temperatur. Visst, det finns tabeller som säger att det går åt si och så många kW att koka 1 liter vatten på X minuter. Men det är under laboratorieförhållanden där alla parametrar är noga uppmätta i förväg och eventuellt anpassade och justerade.

Jag hade en Volvo 245 -92 med en Volvo Flygmotor 091 B. Den hade ett tidur som styrde dess gångtid och helt säkert en yttre termostat. Men den hade också en inre termostat i kupén. Den satt under passagerarstolen. Den stängde av kupéfläkten när det var 22°C inne i bilen.
Nu kan man ju tänka så här: Cirkulationspumpen pumpar runt kylarvattnet. Det går även igenom kupévärmeelementet. Där kyls det några grader av fläkten och återgår till värmaren. Den i sin tur känner att den måste värma upp vattnet igen och gör det. (Där blir det några minuter extra) Och det går dels runt till motorblocket och dels till kupévärmen igen. Så håller det på. Ända tills kupétermostaten under passagerarstolen stänger av fläkten. Då går det ju åt mindre värme där. Detta påverkar ju gångtiden på ett sätt som kanske är lite svårt att veta i förväg. Sedan har du en annan faktor också. Bilen kanske står i lä på någon parkeringsplats och det är vindstilla ute. Då borde det i teorin gå fortare att värma upp kylarvattnet. Om det är tvärtom, en blåsig och öppen parkeringsplats tar det säkert längre tid att värma upp motorn och kupén. Så får man ju också tänka på bilens inställningar. Är det plusgrader ute kanske man inte har ställt värmereglaget på max. Då tar det längre tid att värma upp kupén och termostaten under passagerarstolen dröjer innan den kopplar ifrån fläkten. Resultat = Längre drifttid.
Ett dåligt underhållet kylsystem med mycket slam och beläggningar bromsar säkert värmeöverföringen också. Kylarvätskan skall vara ren och klar utan slam och partiklar.
Så fanns det en annan egenskap med dom här 091 B och även 091 D. Den gick så länge som man hade ställt in på tiduret. Men om man av någon okänd anledning skulle bli försenad och inte kom ut till bilen som det var tänkt, så startade värmaren igen som en sorts "reservdrift" efter en inställd tid, kanske en kvart? Jag minns inte exakt. Men den gjorde det. Och den borde ha gått så länge att temperaturen steg upp igen. Och det beror ju på yttertemperaturen hur mycket den blir avkyld.

Och till sist om den här stolstermostaten. Jag har skrivit om den förut här och blivit "påhoppad" för det. Flera debattörer säger att den inte finns (fanns, det är flera år sedan) Jag har inte sett den själv för jag har helt enkelt inte haft något behov av att leta efter den. Däremot har jag klart och tydligt märkt av dess funktion. Det blev aldrig bastuvarmt i kupén. Bara behaglig rumstemperatur 22°C. Naturligtvis märkte man också att termostaten stängde av fläkten i förekommande fall. Jag har också sett dokumentation på att termostaten finns.
Det är möjligt att det har varit olika årgångar och annat, men jag hade den i min -92.
Nu är det ju inte säkert att alla värmarfabrikat är programmerade så här, men så var det för mig.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Ett tillägg: (Redigeringsfunktionen fungerar inte så jag får skriva det separat i stället)
Styrdatorn för värmare Volvo Flygmotor 091 B fanns i en plåtlåda, fabrikat Hella, stor som en pocketbok, ungefär. Den satt i min 245 i närheten av höger vindrutetorkare. Bilen var en leasingbil så värmaren var fabriks/leveransmonterad efter anvisningar får man anta? Jag nämner detta om någon skulle undra hur man eventuellt och var vill tänka sig att styra eller kontrollera detta. Och detta innebär ju om man skulle köpa en begagnad sådan här värmare, se till att allt finns med, kablage, tidur, styrdator, termostat och cirkulationspump samt eventuella reläer till kupéfläkten och bränslepump.

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]