Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#219034
henka35 skrev:Bosch navigator halogen är lätta att xenonkonvertera och ljuset blir grymt bra med ett vanligt 35w kit.

//Henrik
Godkänt ljusflöde, ja och bara lite bättre med 45-55W och petiga på inställningen för optimal ljsubild samt dom väger bly och inte i klass med NBB Alpha 225HID 35W (eller Hella Luminator) där åtminstonde NBB är okänsliga för inställnigen på lampan för det ljuýser nästan perfekt även med lamporna lite felinställda som med navigator skulle innebära ytterligare justering.
Lägg därtill Bosch välkända problem med reflektorer som rostar(ja även den nya med svart ytbeläggning på baksidan rostar) samt att prisskillnaden konverterad navigator vs Alpha225HID inte är blodigt stor. 1200kr för en Navigator med vitt glas samt 650kr för en halvsats kvalitetskonvertering, totalt ca 1850kr och det tar ca 8-10 sek innan full effekt uppnås.
NBB Alpha 225HID kostar ca 2350kr som billigast och tändtiden från kall lampa till max är på sin höjd max 3-4 sekunder och man slipper slita på lampan med den ljusblixt som normalt uppkommer vid tändning, dessa kommer alltid smygande på skonsamt sätt för lampan vilket ingen konvsats jag ägt/äger gör.
#232517
Är lite intresserad av att reda ut vad som skilljer mellan reflektorerna i tex NBB Alpha 225 Halogen och deras modell med Xenon som ska vara en riktig kanon.
Har själv läst allt i detta forum angående xenonkonvertering och extraljus och har funderingar på vad som är skillnaden igentligen, förutom att det är Halogen och Xenon. Om mina påståenden nedan stämmer så borde det vara olika reflektorer i dessa två lyktor.

Om man konverterar ett vanligt halogen extraljus med xenon, får man ett längre och bredare ljus då? Enligt vad som sägs här på forumet så blir det inte så, något längre möjligtvis men ingen större skillnad. Vad tycker ni som har har konverterat era lyktor, stämmer detta?

Om det stämmer så borde det vara något skillnad. Kan det vara så att NBB har riktigt super bra kvalitet på sina xenon lampor och drivdon så dom uppnår denna skillnad med samma reflektor. Låter inte troligt att det ska vara så stor skillnad mellan deras xenon och dom 50w kitten som kan köpas av oss dödliga i vanlig butik.

Enligt mig så borde det vara skillnad på reflektorerna i dessa lyktor. Skulle vara kul att få en kommentar från någon som konverterat NBB Alpha 225 halogen till xenon och möjligtvais kunna jämföra med NBB Alpha 225 HID. Är det någon som Konverterat NBB´s halogen lykta?

Har själv just konverterat mina Hella 3003 Blue och kan dela med mig lite av detta. Som det har nämnts i andra inlägg så var det problem med att få plats med lampan inne i lamphuset. Hade först tänkt att använda orginal genomföringen för att göra så lite ingrepp som möjligt i lamphuset men det slutade med att jag fick borra upp ett 25mm hål mitt bakom lampan och dra ut kablarna där. Om man vill så går det säkert att ta varmluftspistolen och värma så det går att forma ut plasten några mm så lampan får plats. Har inte provkört så mycket än så jag kan inte uttala min riktigt än om längd och bredd, får återkomma med den rapporten. Sen får vi se hur kombinationen men 4300k och blåa glas fungerar. Nån som har erfarenhet det?
#232546
Orbb,

Min uppfattning är att xenon lyser både längre och bredare mot vanlig halogen med samma förutsättningar vad gäller reflektor.

Xenon känns starkare, kanske därför man märker skillnad i bredd och längd.

Som exempel kan jag nämna att med mina Bosh Big Knick 100 w så blir jag bländad av skyltar när jag passerar dem. Men med Hella Luminator Xenon 35w så måste jag vanligtvis stänga av ljusen när jag möter vägskyltar, alternativt fälla ner solskyddet för att inte bli bländad.

Jag märker heller aldrig när jag får möten vid krön eller kurvor etc, så även där brukar jag slå av ljusen strax innan bara för att vara säker på att svetsa någon mötande bilist i ögonen.

Med Bosh Big Knick 100w upplever jag inte alls dessa problem på samma vis. Förvisso skiljer sig reflektorerna mellan Hella och Bosch, men kolla gärna på gamla tester från Hella på ljusbild så ser Du att det skiljer sig trots samma reflektorer.
#481576
***UPPDATERING***

Efter långtidsanvändning av Hella Luminator Xenon kan jag nu tyvärr meddela att hållbarheten i ljusstyrkan är mycket begränsad.
När jag valde att köpa Hella Luminator Xenon använde jag följande argument:

(1) 2,5 gånger mer ljus per lampa än traditionella halogenljus
(2) Reflekterar ljus betydligt skarpare (tex utryckningsfordon, cyklister, djurögon)
(3) Återger naturen i normala färger, dvs vilsamt för ögonen
(4) Bryter igenom mörkret även i regn och höstrusk
(5) Okänsliga för skakningar
(6) 3 000 – 4 000 timmar brinntid (säljaren jag talade med berättade att en vanlig halogenlampa hade en brinntid på ca 300-400 timmar, så xenon-ljusen skulle hålla 10 gånger längre, eller ”hela bilens livstid”), dvs prisvärda om man slår ut den enorma summan på flera år.

Nu kan jag dock konstatera att trots mycket försiktig användning (haft Hella Luminator Xenon avmonterade under sommarperioden och kör mestadels i Norrland på ödsliga vägar utan att behöva stänga av/på ljusen ofta) så slutade 1 av 3 lampor att lysa efter drygt 1 års användning. Ibland tändes inte lampan och när den tändes så blev den första jättestark och sedan snabbt svagare under tiden den lyste. Efter ytterligare några månader började 2 av 3 lampor att lysa med ett gulaktigt sken mer motsvarande traditionella halogenlampor. De startar upp fint med fullt tryck (särskilt när det varit kallt ute) och blir sedan snabbt halogengula i färgen.

Detta förvånade mig mycket eftersom jag hade läst i Hellas egna faktabroschyrer att xenon luminator skulle brinna 3 000 – 4 000 timmar. Och med säljarens referens att en vanlig halogenlampa lyser cirka 300-400 timmar och med tanke på att jag själv sällan bytte lampor i gamla mina halogen-100w-extraljus oftare än vart tredje eller fjärde år så kände jag mig helt säker på att dessa lampor skulle räcka i många fina år. Visst blev jag varnad att xenon-ljus kan försämras om man blinkar ofta. Men som sagt, jag kör mestadels på ödsliga norrlandsvägar och i situationer där det är mycket trafik/skyltar stänger jag av extraljusen helt och kör på bilens helljus endast.

En annan sak som förvånade mig är att säljarna som jag nu talar med bekräftar att det är så här. Xenonljusen håller inte längre. Siffran 3 000 – 4 000 timmar är baserad på laboratorietest där xenonlampan lyser konstant i en perfekt miljö. Men även om säljarna nu går med på att xenon-ljusen är kassa i hållbarhet så förvånar det mig nästan ändå mer att de originalmonterade xenonljusen i min 7 år gamla Volvo fortfarande håller. Hade det varit normala halogenljus hade jag fått byta många gånger om. Helljusen har jag ju bytt säkert 3 gånger sedan bilen köptes. Men xenonljusen, de fabriksmonterade, håller än.

Så hur sjutton kan Hellas värsting xenon-ljus inte klara mer än 1-2 år lugn användning? Söker man på nätet så kommer det fram siffror på att en halogenlampa ska hålla ca 1000 – 1500 timmar och att en xenonlampa ska hålla cirka 3 000 timmar, men att ljusstyrkan ska halveras under tiden.

Köper man då 3 st xenon-extraljus för ca 6 000 kr styck och räknar med att byta lamporna (D1S, 35w) för ca 1 000 kr styck en gång per år så blir kostnaden ganska saftig. Argumentet att ”xenon håller tio gånger längre” faller ganska hårt. Jag blir dock förvånad att mina standardxenonljus i Volvon fortfarande håller fint. Säkert svagare än nya, men inte så att jag reflekterat över att de blivit dåliga.

Räknar man på att Du ska byta lampor för ca 3 000 kr per år så blir fördelen med xenon plötsligt inte lika övertygande. Du kan förvisso köra längre och hoppas att de håller. Eller strunta i att ljuset blir lila, halogengult eller svagare eller bara tänds sporadiskt.

Köper Du istället tre stycken feta halogenextraljus och dunkar in 100-wattslampor så får Du dessa för totalt 1800 kr. Då får Du inte bara en imponerande ljusbild som dessutom smälter bort is/snöhinnor vintertid och som fungerar att blinka med hur ofta som helst, Du får även möjligheten att byta ut ev trasiga lampor för ca 70 kr styck när de väl går sönder efter några år. Du skulle för samma pris som Du bara tvingas byta xenon-lampor årligen kunna köpa 6 par nya insatser varje år till Bosch-ljusen. Vaska tre eller ge till grannen. Dessutom inga stora ballaster som tar plast i mottorrummet eller hindrar kylningen till växellåda/bil.

När xenon-ljusen är nya är de dock grymma. Men med tanke på den korta hållbarheten kan jag inte längre rekommendera någon att investera i xenon-extraljus framför vanliga halogen såvida ni inte har en obegränsad plånbok. Får man till hållbarheten så är läget annorlunda. En engångsinvestering på 6 000 kr per lampa kan vara värt om man ska ha dem i många år. Skillnaden är så stor. Men med 1-2 års hållbarhet ställer jag mig tveksam.
Kanske fler som noterat kort livslängd på xenon-extraljus?

För att återkoppla på inledningen:

(1) 2,5 gånger mer ljus per lampa än traditionella halogenljus - ja det kan nog stämma under första 1-2 åren
(2) Reflekterar ljus betydligt skarpare (tex utryckningsfordon, cyklister, djurögon) - absolut, riktigt bra!
(3) Återger naturen i normala färger, dvs vilsamt för ögonen - ja, definitivt under de första 1-2 åren!
(4) Bryter igenom mörkret även i regn och höstrusk - jajjamen, tills de blir mer lika halogenljus efter något års användning!
(5) Okänsliga för skakningar - vet ej, men tror det!
(6) 3 000 – 4 000 timmar brinntid (säljaren jag talade med berättade att en vanlig halogenlampa hade en brinntid på ca 300-400 timmar, så xenon-ljusen skulle hålla 10 gånger längre, eller ”hela bilens livstid”), dvs prisvärda om man slår ut den enorma summan på flera år. - nej, inte en chans...mina gamla bosch big knick med halogenlampor höll längre än xenon luminator från hella

Kortfattat: Hella Luminator Xenon är grymma lampor - men inte prisvärda för fem öre pga kort hållbarhet och extremt högt inköpspris!
#481580
Dock behöver inte xenonlampor kosta 1000kr styck, det går att få tag i bra lampor från ebay för ungefär hälften av det. Står man ut med varierande kvalitet finns också lite olika kinesvarianter som kostar en tredjedel men då är kvaliteten ibland hemsk, ibland helt ok.
#481585
andreas_lofgren skrev:Dock behöver inte xenonlampor kosta 1000kr styck, det går att få tag i bra lampor från ebay för ungefär hälften av det. Står man ut med varierande kvalitet finns också lite olika kinesvarianter som kostar en tredjedel men då är kvaliteten ibland hemsk, ibland helt ok.
Xenonkungen tar just nu ca 1.000 kr styck för 1 (en) styck D1S-lampa. Ebay som Du tipsar om ser jag säljer från runt 300 kr styck, plus skatter och frakt (skickas från USA). Men vet inte om man vågar lita på att det är rätt lampa och att den är ny? Kinesvarianter skulle jag aldrig köpa!

Men kan man lita på att det är OSRAM D1S-lampa som säljs nya på Ebay 500 kr styck inkl frakt/moms så är det ju klart värt att skippa de svenska återförsäljarna. Frågan är vem som kvalitetssäkrar?
#481642
Xenonkungen har samma leverantörer som de som säljer på eBay antagligen så att det just är köpt i Sverige är en dålig försäkring om att det skulle vara kvalité. Köper du Osram på eBay så är det med 99% säkerhet samma grejer som säljs i Sverige. Däremot om det står Tjingtjong på förpackningen så är det ju lite av en chansning.

Jag köpte exempelvis D2S för 580kr/par Osram på eBay och de lamporna såg helt identiska ut i minsta detalj som de som satt i original. Ljusbilden var också identisk efteråt.
#481725
andreas_lofgren skrev:Xenonkungen har samma leverantörer som de som säljer på eBay antagligen så att det just är köpt i Sverige är en dålig försäkring om att det skulle vara kvalité. Köper du Osram på eBay så är det med 99% säkerhet samma grejer som säljs i Sverige. Däremot om det står Tjingtjong på förpackningen så är det ju lite av en chansning.

Jag köpte exempelvis D2S för 580kr/par Osram på eBay och de lamporna såg helt identiska ut i minsta detalj som de som satt i original. Ljusbilden var också identisk efteråt.
Ok, tack för info. Låter helt klart lovande! Även om det oavsett är sjukt dyrt fortfarande.
#481729
Det här verkar vara rätt lampor om det är D1S. Tyvärr har säljaren dålig feedback så det kan vara läge att leta upp någon annan som har samma grejer.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2-x-NEW- ... 236wt_1048

edit: Betydligt bättre feedback: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-OEM- ... _777wt_822
Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]