Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Slirande rem eller för lite servoolja isf... Kolla nivån, är den låg kan du behöva göra några fulla rattutslag efter att du fyllt på för att få ut luften.
av *pettson*
Red Dragon skrev:Ingenting är omöjligt när det gäller felaktigheter, det är ju en Volvo 850 det handlar om. :-O)
Förmodligen så är servopumpen på gång att lämna in.
Jag kan bara inte förstå länken mellan att stå på tomgång och vrida på ratten o känna vibrationer.. och undra om det är fel på bromsskivorna?.. ??:-/
Visst kan jag tänka mej ett fel eller två som är tänkbart.. men jag lovar att inget av dom inkluderar bromskivorna. :shock:
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

jag kollade servo oljans nivå idag och det var inte alls mkt i behållaren, jag fyllde på med servo olja så att det blev rätt nivå, och då försvann vibbrationerna. Sedan så har jag demonterat och monterat om bromsskivorna och rengjorde den här gången mellan navet och bromsskivan med T-sprit och stämjärn. Nu vibbrerar det nästan ingenting då jag bromsar. Kan det ha varit så enkelt att man kände av vibbrationerna lättare då oljebehållaren till styrservon var tom?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

jag kollade servo oljans nivå idag och det var inte alls mkt i behållaren, jag fyllde på med servo olja så att det blev rätt nivå, och då försvann vibbrationerna. Sedan så har jag demonterat och monterat om bromsskivorna och rengjorde den här gången mellan navet och bromsskivan med T-sprit och stämjärn. Nu vibbrerar det nästan ingenting då jag bromsar. Kan det ha varit så enkelt att man kände av vibbrationerna lättare då oljebehållaren till styrservon var tom?

MVH/Nicklas.
Fundera lite på om styrservot är aktiverat vid färd rakt fram?..
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:

MVH/Nicklas.
hm, nä de är det ju inte :D då var det nog rengöringen som gjorde att det blev bättre då, men jag satt dit en extra fäst bult på skivorna med, kan det vara det som gjort att det blev bättre?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:

MVH/Nicklas.
hm, nä de är det ju inte :D då var det nog rengöringen som gjorde att det blev bättre då, men jag satt dit en extra fäst bult på skivorna med, kan det vara det som gjort att det blev bättre?

MVH/Nicklas.
Ingen aning, MEN jag är mycket nyfiken på vad du kan ha rengjort då det var ordentligt gjort ifrån början?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Ingen aning, MEN jag är mycket nyfiken på vad du kan ha rengjort då det var ordentligt gjort ifrån början?[/quote]

Alltså så här är det ju jämt att ordentligt gjort eller noggrannhet kan ju vara i olika grad för olika människor :D . Jag tyckte att jag gjorde det riktigt ifrån början då jag inte brukar bry mig om rost avlagringar och sånt på sånna ställen där det blir samma sak på några sec igen exempelvis på hjulnav och sånna ställen. Men första gången så monterade jag bara dit bromsskivorna utan att rengöra på någon yta alls utan bara bytte ut skivorna dvs, men den andra gången så rengjorde jag med T-sprit och smärjelduk mm, på hjulnavena och skivorna plus att jag satt dit en extra fästbult på vardera skiva. Nu så verkar det fungera klockrent utan större vibbrationer. Jag kollade skevheten på skivorna med en indikator och det var inom gränsvärdena 0-5 hundradelars spel.

MVH/Nicklas :D
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej igen!

Jag var ute och körde idag när det var bart på vägen och då kännde jag att det vibbrerade fortfarande i ratten när jag bromsar. Den ena skivan var det ett spel på 5 hundradelar och det får vara från 0-4. Kan det ha betydelse? sen så undrara jag om det har att göra med att det kanske är luft i systemet? eller om det är för att jag inte bytte bromsbeläggena? men kommer det att slita till sig med tiden? eller vad ska jag göra? byta bromsbelägg?

Tacksam för svar/Nicklas.
av Red Dragon
Jag skulle nog rekommendera dig att byta ut skivorna mot nya. Se dock till att mäta upp de nya skivorna innan montering.
Det kan även vara så att skivorna skevar mera när de är varma. Biltema har fått hem den nya sortens
sportskivor med bättre kvalite' Pris 995:- (hålborrade & slitzade)
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
??:-/ ??:-/
Red Dragon skrev:Jag skulle nog rekommendera dig att byta ut skivorna mot nya. Se dock till att mäta upp de nya skivorna innan montering.
Det kan även vara så att skivorna skevar mera när de är varma. Biltema har fått hem den nya sortens
sportskivor med bättre kvalite' Pris 995:- (hålborrade & slitzade)
Alltså jag är ju inte gjord av pengar, jag har ju nyss köpt nya skivor. Jag tycker det vore konstigt om dom vore skeva redan efter 1,5 veckas körning ??:-/ Då tycker ju jag att Biltema ska ge mig ett par nya skivor, jag tänker inte gå och köpa ett par nya om jag inte får pengarna tillbaka... men kan det verkligen inte bero på att beläggena ska slitas in efter dom nya skivorna? eller att man byter belägg och då blir det bra? jag vill ju inte köpa nya belägg häller förän jag vet säkert om det blir bra eller inte då.

Tacksam för fler svar/Nicklas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]