Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lam
#127783
Motor B230FB
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127789
Vid normal drift (varm motor) ger styrenheten en jordning/motrvarv till spridarna.
Kallstartspridaren jordas helt riktigt genom styrenheten, men jordas enbart då motortempen är -16 grader eller kallare, samt då motorvarvet understiger 900 rpm.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127838
Vid "normal" kallstart, jordas spridarna 2 ggr./motorvarv då startmotorn arbetar. D.v.s. Spridarna öppnar (sprutar bränsle) 2 ggr./motorvarv.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127842
Jag funderar över tändningslåset... ??:-/
Vrid tändningen till läge 2 (körläge).
Dra ur flatstiftkontakten ur startmotorn och kortslut (med en skruvmejsel) mellan bulten (där den tjocka röda kabeln sitter) och flatstiftet. OBS! Inga fingrar vid fläkt-remmar eller fläkt.
Startar motorn nu?
av lam
#127935
Nej !
Motor startar ej :(
Jag skall göra ett nytt försök med förbättrade jordar till LH och EZ igen och + dragna direkt från batteri (LH box pin 9,4 och 35 och EZ box pin 5 spridare1,2,3,4


Är du 100% säker på att spidarna öppnar 1 eller2 ggr varv med startmotor
(med tex tändningskabel frånkopplat) lättare att mäta pulståget när motor ej startar :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127939
lam skrev:Nej !
Motor startar ej :(
Jag skall göra ett nytt försök med förbättrade jordar till LH och EZ igen och + dragna direkt från batteri (LH box pin 9,4 och 35 och EZ box pin 5 spridare1,2,3,4


Är du 100% säker på att spidarna öppnar 1 eller2 ggr varv med startmotor
(med tex tändningskabel frånkopplat) lättare att mäta pulståget när motor ej startar :)
Spridarna öppnar 2 ggr./motorvarv då startmotorn körs!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127945
Mät bränslestyrenheten (vid passagerarsidan)
Med tändningen avslagen (läge 0), ska du ha batterispänning mellan stift 4 & 5 (jord).
Med tändningen på läge 2 (körläge), ska du ha batterispänning mellan stift 35 & 5 (jord).
Kör startmotorn, så ska du ha spänning mellan stift 35 & 5 (jord).
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127950
lam skrev:Nej !
Motor startar ej :(
Jag skall göra ett nytt försök med förbättrade jordar till LH och EZ igen och + dragna direkt från batteri (LH box pin 9,4 och 35 och EZ box pin 5 spridare1,2,3,4


Är du 100% säker på att spidarna öppnar 1 eller2 ggr varv med startmotor
(med tex tändningskabel frånkopplat) lättare att mäta pulståget när motor ej startar :)
+ till styrenheten (EZ) = pin 5 & 6.
- på (LH) = 5, 17, 19 & 29.
- på (EZ) = 20.

Mellan LH stift 1 & EZ stift 17 = 0 ohm
Mellan LH stift 2 & EZ stift 7 = 0 ohm.
Mellan LH stift 22 & EZ stift 3 = 0 ohm.
Mellan LH stift 25 & EZ stift 8 = 0 ohm.
Mellan LH stift 28 & EZ stift 4 = 0 ohm.
av lam
#128131
Hejsan!
Startade ej med stjuvstart av startmotor och tändningen i läge 2

Med tändningen avslagen (läge 0),
12,4v mellan stift 4 & 5 (jord). OK
Med tändningen på läge 2 (körläge),
12,4v stift 35 & 5 (jord). OK
Kör startmotorn,
10,3v mellan stift 35 & 5 (jord)med kabeldirekt från +OK?


Mellan LH stift 1 & EZ stift 17 = 0 ohm OK Mellan LH stift 2 & EZ stift 7 = 0 ohm. OK
Mellan LH stift 22 & EZ stift 3 = 0 ohm. OK Mellan LH stift 25 & EZ stift 8 = 0 ohm. OK
Mellan LH stift 28 & EZ stift 4 = 0 ohm. OK

Nu till det roliga !!!
Jag startade med "test" och körde upp i hastighet och stoppade försökte att att rulla igång !
Det funkade ???!!! :twisted:
Vad är det för fel?
Ett kontakt fel men ,var!!!
Bensinpumps reläerna ser ok ut
Har extera jordat motor och chassi med startkablar till batteri!
har byglat avstörningsrelä till spridarna
har bytt impulsgivare
har dragit extra + till LH 35
Användarvisningsbild
av js1
#128206
lam skrev:Hejsan!

Nu till det roliga !!!
Jag startade med "test" och körde upp i hastighet och stoppade försökte att att rulla igång !
Det funkade ???!!! :twisted:
Vad är det för fel?
Ett kontakt fel men ,var!!!
Bensinpumps reläerna ser ok ut
Har extera jordat motor och chassi med startkablar till batteri!
har byglat avstörningsrelä till spridarna
har bytt impulsgivare
har dragit extra + till LH 35
När du hade startat med "testläget" tog du då ur testkabeln ur sockeln innan du körde iväg? Så när du sen "rullade igång" bilen så var LH:n i normalt driftläge eller lät du testkabeln sitta kvar hela tiden?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]