Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:jo, men det handlar om utveckling alltihopa vet du.
visst kunde vi ha stannat bilens utveckling runt 50 talet, och vi hade kunnat går runt med smörjkannor varje vecka och smörjt upp chassiet på V70:n,en mätsticka för att kolla bensinen,Och samtidigt ha vajrar att styra insprutingen, grejjerna hade hållt till fan avlöser dem...kanon!!, men vem orkar det? i dagens samhälle 2007?, ja DU kanske och 10 andra..
men resten av samhället som kräver bekväma lösningar, människan är sådan, vi strävar att göra saker enklare och billigare.
Precis som datorer, program etc, ta Windows tex, vi hade ju kunnat stanna vid DOS, varför utveckla en massa program för miljarder som gör det enklare för människan?, och sen ta betalt för nåt dyligt?
Att din 740 är konstrurerad med dess lösningar för dåtidens krav den hör till. den är ju knappast mjilövänlig i den bemärkelsen som du nämner.
då är plasterna i nya V70 100% bättreoch gjort av återvunnet material, lackerna är miljövänligare,limmen...etc..etc. , så ditt argument håller inte med miljön.
sen är det ju enklare att byta en hel enhet idag än att hålla på att pressa ur gamla lagerbanor, och hålla på att kladda med fett och skit.
Sen vad TV:n gäller så är ju 4000 kr på 80-talet rätt mycket pengar. och en 26 tummare idag med samma prestanda(om det nu går) kostar väl 399 kr på ICA eller nåt.
konstruktionen och lösningen på den tiden då var nog ganska så mycket mer krävande än idag, och det beror ju på att människan har utvecklats och utvecklat saker som gör det lättare att göra en del uppgifter..
Jo, jag håller med, utvecklingen känns glasklar för mig. Mer och mer integrerat.

Ska bli intressant hur det kommer att påverka värdeminskningen.

Ta ett exempel. En bil som rullat några år fått lite småfel. Kanske några hjullager, en vattenpump, aktiva stötdämpare som är slut och tjall i en elekronikbox. Vips så skulle det ryka iväg 50-70 tusen kronor att fixa detta på verkstad och ingen hempulare kan göra det för det krävs en VIDA för 120.000 för att koppla upp sig.

Fortsättning är ju självklar, det blir skroten direkt, ingen lägger sådana summor på en bil som rullat några år. Vi kommer att se att nya bilar skrotas ut mycket snabbare framöver och andrahandsvärdet som rusar ned. Folk kommer bara våga äga bilar som har garantitid kvar.

Se det positiva, alla får köra mycket nyare bilar istället för gamla.

Tycker likheten med TVn funkar bra, förr var en TV dyr och man lagade och höll liv i den i 10 år. Nu slänger man den direkt så fort det strular och köper en ny vart 3 år.
av Kena
Varför avveckla saker som fungerar, utveckla dem istället. Och självklart materialvalet jämfört med dagens bilar går inte att jämföra men det var förmodligen det "bästa" på den tiden. Det jag vänder mej emot är det inhumana priser som verstäderna i många fall har och som dessutom är ett konstruktionsfel. Och till Ljungström som fick fakturan från den lokala verkstaden, fick inte du dej en tankeställare när du fick se den fakturan jämfört med vad trådstartaren fick för prisuppgift från Volvo?
Sen skrev du att vi strävar efter att göra saker enklare och billigare, enklare ok, du slipper skruva själv för det går inte. Men billigare, då kör du nog fel bilmärke. Du fattade galoppen med tv:n, utvecklingen gått framåt priset nedåt. Bilen då, utveckling framåt, priset????
av Daddan
Varför jämföra en så billig produkt som TV med en bil?
Jag har aldrig sett en tv som kostat över 300' till 500'.
Däremot är det viss skillnad på en sprillans V70 och en gammal 745 häck aka Torslandacontainer. Vilka tekniska finesser finns det på 745:an, vad är dåtidens pengar värda idag? Vi betalar ju för en bil som har en standard idag som knappt eller inte alls fanns på de dyraste lyxbilarna igår.

Åter till hjullagren. Det är olyckligt att det blir dyrare för kunden hur man än gör.
-På fabrik är det billigare att använda detta hjullager.
-För kund när lagret är trasigt kostar det multum.

-Annat hjullager på fabrik, bilen blir i nypris x kronor dyrare.
-Kunden får ett billigare lager när det går sönder.

Kunden betalar i vilket fall som helst. Frågan är bara när, oftast är det inte första ägaren som betalar utan vi som köper en begagnad bil...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daddan skrev:Varför jämföra en så billig produkt som TV med en bil?
Jag har aldrig sett en tv som kostat över 300' till 500'.
Däremot är det viss skillnad på en sprillans V70 och en gammal 745 häck aka Torslandacontainer. Vilka tekniska finesser finns det på 745:an, vad är dåtidens pengar värda idag? Vi betalar ju för en bil som har en standard idag som knappt eller inte alls fanns på de dyraste lyxbilarna igår.

Åter till hjullagren. Det är olyckligt att det blir dyrare för kunden hur man än gör.
-På fabrik är det billigare att använda detta hjullager.
-För kund när lagret är trasigt kostar det multum.

-Annat hjullager på fabrik, bilen blir i nypris x kronor dyrare.
-Kunden får ett billigare lager när det går sönder.

Kunden betalar i vilket fall som helst. Frågan är bara när, oftast är det inte första ägaren som betalar utan vi som köper en begagnad bil...
TV-jämförelsen är klockren, bara att bilen är dyrare än TVn. TVn är inte lönt att reparera, snart inte bilen heller. Förr räckte en skiftnyckel för 100 kr, nu behövs en Vida för +100.000 för en så enkel skitsak som att nollställa ett meddelande.

Kolla bilen, man går samma väg. Allt är integrerat, hjulllager, elektroikboxar, stereon, Tvn, Telefonen, Navin osv

Vad händer tex med en två år gammal V70 när vi nu går över till digital-tv. ´Finns uppgradering från volvo, nä, bara att skrota bilfan och köpa en ny för att få se TVn igen.
av Daddan
Där är vi helt plötsligt inne på integrerade tekniken som är helkorkad istället. TV i navigator, stereo osv. ska inte integreras om man vill framtidssäkra tekniken. Volvo borde helt klart antingen skita i integrerade produkter eller se till att det finns det allra senaste genom uppdateringar för att slippa irritation hos kunderna.

Jag håller fortfarande inte med om resonemanget, en tv är billig men en bil är dyr. Jag kan köpa en ny tv till priset av fyra däck.

Däremot är vissa delar onödigt dyra, gasspjället för en 7000:- som är en felkonstruktion eller hjullager som inte håller måttet. Volvo tjänar pengar på dessa, det är fel då de inte tagit fram en tillräckligt bra produkt. Däremot så ska det, och det gör det än i alla fall, löna sig att laga bilar.

Volvo är på intet sätt unikt i detta avseende. Jag tycker dessutom att Volvo är billigare än många andra märken, tex Opel som många anser är ett skitmärke är dyrare att reparera, men det borde när det är konstruktionsmissar vara rabatterat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daddan skrev:Där är vi helt plötsligt inne på integrerade tekniken som är helkorkad istället. TV i navigator, stereo osv. ska inte integreras om man vill framtidssäkra tekniken. Volvo borde helt klart antingen skita i integrerade produkter eller se till att det finns det allra senaste genom uppdateringar för att slippa irritation hos kunderna.

Jag håller fortfarande inte med om resonemanget, en tv är billig men en bil är dyr. Jag kan köpa en ny tv till priset av fyra däck.

Däremot är vissa delar onödigt dyra, gasspjället för en 7000:- som är en felkonstruktion eller hjullager som inte håller måttet. Volvo tjänar pengar på dessa, det är fel då de inte tagit fram en tillräckligt bra produkt. Däremot så ska det, och det gör det än i alla fall, löna sig att laga bilar.

Volvo är på intet sätt unikt i detta avseende. Jag tycker dessutom att Volvo är billigare än många andra märken, tex Opel som många anser är ett skitmärke är dyrare att reparera, men det borde när det är konstruktionsmissar vara rabatterat.
Ja gassjället är ju ytterligare ett bra bevis på hur bra det är att integrera, en liten potentiometer för max 5 spänn slits ut men man får byta hela enheten för 7000 kr. På kommande modelle byter man motor för 70.000 när potentiometern ger upp. :lol:
av Kena
Bra att togs upp det där med hjullagret tidigare. Vem här tror att påslaget för att montera ett hållbart hjullager redan från fabrik handlar om tusenlappar som det kostar för oss konsumenter i reparationer?
Skälet till att jag kör Volvo kan jag säga direkt är inte att de är kända för toppkvalitet. Säkerhet och att jag som är ganska lång sitter skönare än i andra bilar avgjorde för mej för 19år sedan. Är alltså inne på min 3:e våffla.
av CANBus
mina hjullager har jag inte bytt,någonsin, vare sig på nån av våra V70N, så jag kan inte riktigt förstå "ett hållbart hjullager", nu sitter ju knappast nordens alla Volvoägare här inne, och de som har problem är ju ganska några...bilar går sönder, ingar evighetssaker..lev med det!
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Daddan skrev:Jag håller fortfarande inte med om resonemanget, en tv är billig men en bil är dyr. Jag kan köpa en ny tv till priset av fyra däck.
Du kanske håller med om du omvandlar prisökningen i procent istället?Stirra dig inte blind på den totala summan som det handlar om utan räkna om det i procent.
Sedan så kan man ju säga att från början så fanns det nog fler delar i en TV än i en bil..... Nu med de integrerade kretsarna så är snarar en bil som innehåller en TV :wink:
av Daddan
Här måste jag faktiskt hoppas att Volvo sneglar på SAAB. Deras färddator/klima displayer fram till -04 var rena skräpet. De står för halva kostnaden om de pajar. Volvo kan ta på sig mer av sådan goodwill så slipper de många sura miner.

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]