- tis 06 feb 2007, 20:21
#86520
Ska bli intressant hur det kommer att påverka värdeminskningen.
Ta ett exempel. En bil som rullat några år fått lite småfel. Kanske några hjullager, en vattenpump, aktiva stötdämpare som är slut och tjall i en elekronikbox. Vips så skulle det ryka iväg 50-70 tusen kronor att fixa detta på verkstad och ingen hempulare kan göra det för det krävs en VIDA för 120.000 för att koppla upp sig.
Fortsättning är ju självklar, det blir skroten direkt, ingen lägger sådana summor på en bil som rullat några år. Vi kommer att se att nya bilar skrotas ut mycket snabbare framöver och andrahandsvärdet som rusar ned. Folk kommer bara våga äga bilar som har garantitid kvar.
Se det positiva, alla får köra mycket nyare bilar istället för gamla.
Tycker likheten med TVn funkar bra, förr var en TV dyr och man lagade och höll liv i den i 10 år. Nu slänger man den direkt så fort det strular och köper en ny vart 3 år.
CANBus skrev:jo, men det handlar om utveckling alltihopa vet du.Jo, jag håller med, utvecklingen känns glasklar för mig. Mer och mer integrerat.
visst kunde vi ha stannat bilens utveckling runt 50 talet, och vi hade kunnat går runt med smörjkannor varje vecka och smörjt upp chassiet på V70:n,en mätsticka för att kolla bensinen,Och samtidigt ha vajrar att styra insprutingen, grejjerna hade hållt till fan avlöser dem...kanon!!, men vem orkar det? i dagens samhälle 2007?, ja DU kanske och 10 andra..
men resten av samhället som kräver bekväma lösningar, människan är sådan, vi strävar att göra saker enklare och billigare.
Precis som datorer, program etc, ta Windows tex, vi hade ju kunnat stanna vid DOS, varför utveckla en massa program för miljarder som gör det enklare för människan?, och sen ta betalt för nåt dyligt?
Att din 740 är konstrurerad med dess lösningar för dåtidens krav den hör till. den är ju knappast mjilövänlig i den bemärkelsen som du nämner.
då är plasterna i nya V70 100% bättreoch gjort av återvunnet material, lackerna är miljövänligare,limmen...etc..etc. , så ditt argument håller inte med miljön.
sen är det ju enklare att byta en hel enhet idag än att hålla på att pressa ur gamla lagerbanor, och hålla på att kladda med fett och skit.
Sen vad TV:n gäller så är ju 4000 kr på 80-talet rätt mycket pengar. och en 26 tummare idag med samma prestanda(om det nu går) kostar väl 399 kr på ICA eller nåt.
konstruktionen och lösningen på den tiden då var nog ganska så mycket mer krävande än idag, och det beror ju på att människan har utvecklats och utvecklat saker som gör det lättare att göra en del uppgifter..
Ska bli intressant hur det kommer att påverka värdeminskningen.
Ta ett exempel. En bil som rullat några år fått lite småfel. Kanske några hjullager, en vattenpump, aktiva stötdämpare som är slut och tjall i en elekronikbox. Vips så skulle det ryka iväg 50-70 tusen kronor att fixa detta på verkstad och ingen hempulare kan göra det för det krävs en VIDA för 120.000 för att koppla upp sig.
Fortsättning är ju självklar, det blir skroten direkt, ingen lägger sådana summor på en bil som rullat några år. Vi kommer att se att nya bilar skrotas ut mycket snabbare framöver och andrahandsvärdet som rusar ned. Folk kommer bara våga äga bilar som har garantitid kvar.
Se det positiva, alla får köra mycket nyare bilar istället för gamla.
Tycker likheten med TVn funkar bra, förr var en TV dyr och man lagade och höll liv i den i 10 år. Nu slänger man den direkt så fort det strular och köper en ny vart 3 år.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.