Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Vet inte hur bra strålkastarplasten står emot stenskott. Vad jag däremot vet är att många av ett eller annat skäl verkar behöva polera upp plasten efter ett antal år. Men det är möjligt att det åtminstone delvis har andra orsaker än stenskott.
Jag har behövt polera upp ett antal plastglas, det är framförallt solens UV strålar och starka avfettningsmedel som kan göra ytan vitaktig, eller om någon är oförsiktig och repar ytan.

Annars tål ju starka plaster nästan vad som helst, lexanplast finns ju både i skottsäkert glas och som stänkskydd som peppras av miljoner stenar på 15 cm avstånd från bakdäcken.

Bild
andersuw skrev:Kan annars inte erinra mig att jag på någon bil haft stenskott i strålkastarna som varit så allvarligt att glaset behövt bytas. På min V70 -02 bytte jag glasen strax efter att jag köpt bilen vid ca 16000 mil. Men det var nog mest av estetiska skäl. Glasen hade hunnit bli lite småblästrade men ljusutbytet var nog bara marginellt sämre än med nya glas.
Ju längre ned de sitter ju oftare går de åt, kommer ihåg dimljusen i glas på Volvo och BMW långt nere i spoilern, det gick åt i parti och minut pga stenskott.
Jag trodde också att jag skulle uppleva sttrålkastarspolningen som otillräcklig men efter 26000mil i xc70 modell 11 och 14. Så har jag inte en gång saknat lykttorkare. Tycker det fungerar alldeles strålande. I början gjorde jag rent lyktorna när jag stannade och tanka motsvarande, men slutade med det eftersom det inte blev någon större skillnad. På min sista så gav jag faktiskt fan i att sätta på extraljus, utan xenonkonverterade helljuset istället. Anledning? Helljuset har enligt mig bra rengöring. Det har inte extraljusen som lägger igen.

Fast den kanske är bättre på gamla xc70 eller så är jag inte lagd åt det fullt så gnälliga hållet.......
MartinS skrev:VInterdäck av = Säkring ur
Vinterdäck på = Säkring i
På V70/XC70 väljer man ju som förare om man ska spola på lyktorna eller ej. Spolar man kort så startar inte strålkastarspolningen. Vill man spola mycket på rutan så kan man släppa spaken någon millisekund då och då och då går stålkastarspolningen inte in.
VolvoB20 skrev:
På V70/XC70 väljer man ju som förare om man ska spola på lyktorna eller ej. Spolar man kort så startar inte strålkastarspolningen. Vill man spola mycket på rutan så kan man släppa spaken någon millisekund då och då och då går stålkastarspolningen inte in.
Det där kan nog va förklaringen till att en del tycker att strålkastarspolning fungerar dåligt. Samma - att det dröjer tills lyktorna spolas - gäller på fler bilar (rätt många, tror jag), vilket innebär att alla som duttar lite med spaken för att spara spolarvätska hemskt sällan får ordentligt sprut på strålkastarna...
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:
Det där kan nog va förklaringen till att en del tycker att strålkastarspolning fungerar dåligt. Samma - att det dröjer tills lyktorna spolas - gäller på fler bilar (rätt många, tror jag), vilket innebär att alla som duttar lite med spaken för att spara spolarvätska hemskt sällan får ordentligt sprut på strålkastarna...
Mitt på dagen i fullt dagsljus är det ju ingen ide att tömma tanken på lyktorna. Men i mörker håller man spaken inne lite längre så rengörs lyktorna.
Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked frå[…]

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]