andersuw skrev:Vet inte hur bra strålkastarplasten står emot stenskott. Vad jag däremot vet är att många av ett eller annat skäl verkar behöva polera upp plasten efter ett antal år. Men det är möjligt att det åtminstone delvis har andra orsaker än stenskott.
Jag har behövt polera upp ett antal plastglas, det är framförallt solens UV strålar och starka avfettningsmedel som kan göra ytan vitaktig, eller om någon är oförsiktig och repar ytan.
Annars tål ju starka plaster nästan vad som helst, lexanplast finns ju både i skottsäkert glas och som stänkskydd som peppras av miljoner stenar på 15 cm avstånd från bakdäcken.
andersuw skrev:Kan annars inte erinra mig att jag på någon bil haft stenskott i strålkastarna som varit så allvarligt att glaset behövt bytas. På min V70 -02 bytte jag glasen strax efter att jag köpt bilen vid ca 16000 mil. Men det var nog mest av estetiska skäl. Glasen hade hunnit bli lite småblästrade men ljusutbytet var nog bara marginellt sämre än med nya glas.
Ju längre ned de sitter ju oftare går de åt, kommer ihåg dimljusen i glas på Volvo och BMW långt nere i spoilern, det gick åt i parti och minut pga stenskott.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.