Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Stationarius skrev:
VolvoB20 skrev:
Stationarius skrev:För drygt 300 000 får du en 2016 XC70 D4 AWD Summum som har gått ca 2000 och det känns som ett kap jämfört med de föreslagna bilarna.
Det är ju en snart 10 år gammal modell. För 386.000 får du en sprillans ny Volvo V90 Cross Country D4 Business AWD. Det känns ju ännu mera prisvärt.
Lägg till automat, vinterdäck, skinnklädsel, klimatpaket, dragkrok och lite andra nödvändiga tillbehör så är du uppe i ett listpris på 480 000. Att få utrustning motsvarande en Classic Summum blir ännu lite dyrare.
Jag är ju inte mycket för att betala över 100.000 kr extra för SumFlum, inget jag värdesätter, jag kikade på erbjudandet och det hade allt jag vill ha i en bil. t.ex. businesspaket med LED-ljus, High-Performance Stereo, AWD. Det skulle vara större motor i så fall.

Man får ju en ny bil med 2 år nybilsgaranti, 3 år vagnsskada och förmodligen väldigt bra andrahandsvärde efter 3 år.
av Stationarius
Det finns nakna XC70 också och då kan trådskaparen få en 2014 D4 awd manuell för 199 000.

Men om han väljer mellan välutrustade:
* XC70 D4 -13 för 260'
* XC70 D5 -14 för 280'
* XC70 D4 -16 för 320'
* V90CC D4 -17 för 480'

Så tror jag att en XC70 -16 ger mest bil för pengarna.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
Stationarius skrev:
VolvoB20 skrev:Det är ju en snart 10 år gammal modell. För 386.000 får du en sprillans ny Volvo V90 Cross Country D4 Business AWD. Det känns ju ännu mera prisvärt.
Lägg till automat, vinterdäck, skinnklädsel, klimatpaket, dragkrok och lite andra nödvändiga tillbehör så är du uppe i ett listpris på 480 000. Att få utrustning motsvarande en Classic Summum blir ännu lite dyrare.
Jag är ju inte mycket för att betala över 100.000 kr extra för SumFlum, inget jag värdesätter, jag kikade på erbjudandet och det hade allt jag vill ha i en bil. t.ex. businesspaket med LED-ljus, High-Performance Stereo, AWD. Det skulle vara större motor i så fall.

Man får ju en ny bil med 2 år nybilsgaranti, 3 år vagnsskada och förmodligen väldigt bra andrahandsvärde efter 3 år.
Nu är ju inte det Stationarius nämnde "SumFlum" utan vad jag för egen del betraktar som rena nödvändigheter, bortsett från dragkroken som jag själv inte behöver men ändå inte ser som "SumFlum". Och om man inte lägger till ungefär vad han föreslår på en sådan här bil lär den bli rätt kall på beg-marknaden när det blir så dags. Att missa exempelvis automat och klimatpaket är ju självmål i dagens läge. Sedan är ju också V90 CC som bekant en sämre bil än XC70 för den som sätter värde på lastkapacitet.
av Lövet
Håller med. Det enda jag kan se på som "onödigt" är skinnklädseln. Det andra skulle jag direkt avråda från att välja bort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev: Att missa exempelvis automat och klimatpaket är ju självmål i dagens läge
Automat har jag aldrig gillat, Klimatpaket var mitt livs sämsta investering på min förra XC70, kostar ju 9900 kr . Använde timerstarten 3 ggr totalt över de åren jag ägde bilen, det är över 3000 kr per gång jag startade värmaren :-O), det var inte prisvärt.

Jag startar bilen och när man skrapat rutorna så är det elstolen varm och det är bara att köra iväg.
Användarvisningsbild
av akterspegel
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev: Att missa exempelvis automat och klimatpaket är ju självmål i dagens läge
Automat har jag aldrig gillat, Klimatpaket var mitt livs sämsta investering på min förra XC70, kostar ju 9900 kr . Använde timerstarten 3 ggr totalt över de åren jag ägde bilen, det är över 3000 kr per gång jag startade värmaren :-O), det var inte prisvärt.

Jag startar bilen och när man skrapat rutorna så är det elstolen varm och det är bara att köra iväg.
Jag gör i princip inte en enda kallstart med mina bilar vintertid. kan inte tänka mig att köpa en bil utan värmare och många tänker nog som jag. VOC är bland det bästa volvo kommit på.
Tänker inte så mycket på mig själv utan på maskinen som mår bra av att förvärmas och snö/is smälter bort istället för att jag mekaniskt behöver slita bort det.

På XC-70´n växlar jag bara manuellt när jag kör längre sträckor då jag kan gasa mer utan att lådan växlar ner själv, D5 är björnstark från tomgång så man kan hålla 6´an för det mesta.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Automat har jag aldrig gillat,
Varför inte? Vilka skäl menar du talar emot?
VolvoB20 skrev:Klimatpaket var mitt livs sämsta investering på min förra XC70, kostar ju 9900 kr . Använde timerstarten 3 ggr totalt över de åren jag ägde bilen, det är över 3000 kr per gång jag startade värmaren :-O), det var inte prisvärt.
Nu är det ju inte bara parkeringsvärmare det handlar om på en V90 utan också tillsatsvärmare under körning. Utan klimatpaket får du ingendera. Inte så kul när temperaturen kryper ner mot minus 10 och bilen får svårt att hålla både kylvätsketemperatur och kupétemperatur på rätt nivå.
VolvoB20 skrev:Jag startar bilen och när man skrapat rutorna så är det elstolen varm och det är bara att köra iväg.
Jag skrapar inga rutor längre. Det är en del av finessen med parkeringsvärmare.

Sedan spelar det ju ingen roll för andrahandsvärdet vad du personligen tycker om automatlåda och klimatpaket. Utan dem kommer bilen att vara lika kall på begagnatmarknaden som den är på vintern i vilket fall.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
När man köper bil ska man givetvis styras av egna preferenser, det man själv vill ha och uppskattar. Rent ekonomiskt är det i princip alltid en förlustaffär. Men då får man också räkna med att bilen kan vara betydligt mer svårsåld och få ett sämre andrahandsvärde. Köper man begagnat är det givetvis svårare att hitta den perfekta bilen. Rena självklarheter faktiskt, så nu känns det här inlägget rätt så onödigt. Jag skyller på att jag har bihåleinflammation...
Användarvisningsbild
av apersson850
I Classic-variant var XC70 prisvärd. Som vanligt, när det gäller Classic hos Volvo. Min XC70 hade ett listpris på 560000 när jag köpte den, som 2012 års modell. Men de var som sagt billigare på slutet.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]