Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En M550 xd kostar ca 806 kkr, en 550i ca 711 kkr. En V90 D5 BA ca 442 kkr. Är en jämförelse relevant?

Om du kan köpa en D5 för 441 kkr men köper en för 750 (om det nu går), har du betalat för mer motor då?

Det finns naturligtvis starkare bilar, större bilar, tyngre bilar, värre bilar på alla sätt. Är man ute efter det är kanske S/V90 fel bil. Jag tycker att det paket (eller kompromiss om man vill) som S/V90 levererar är mycket konkurrenskraftig på marknaden idag, i relation till dess pris. Och motorn är i det paketet inte den svagaste punkten, enligt mig.

Men visst är det relativt och jag håller med om att det i XC90 som kostar så pass mycket mer och är tyngre kan upplevas undermotoriserad med en D5 i jämförelse med konkurrensen.
Allt är relativt skrev jag, ska man köpa bil för runt 400.000 eller mindre så är V90 superstarkt alternativ till E200, 520, A6 2.0 osv, hade säkert valt volvon.

Men ska man lägga 750.000 hade jag inte övervägt V90 (730.000 landar D5 på om du lastar på allt lull-lull) då hade jag gått på 535d, E350, A6 3.0 med 320 hk etc, i det stimmet är D5 på tok för tunn.
Vi säger nog ungefär samma sak, fast från olika vinklar.

Få lägger 700 kkr på en S/V90 pga av motorn. Sedan menar jag att det troligen finns de som gör det av andra orsaker, som tycker att motorn räcker till eller till och med föredrar den framför en större motor. Även om du föredrar en större motor gör inte alla det.
Såg ett indiskt test av S90 på youtube och där påpekade de hur bra det var att cylindervolymen låg precis under två liter för då blev skatten betydligt lägre. De testade även baksätet ordentligt för de sa att det är ju där man kommer att tillbringa den mesta tiden, utom på helgen då man kör själv bakom ratten om man har lust :D

De har ju inga hastighetsgränser i Indien heller och det behövs inte med tanke på vägarna. De nämnde även Large Animal Protection som något positivt och undrade om den fungerar för kor? :D Kul med lite andra perspektiv.
Indien är rätt speciellt. Tex uppskattar man det till att man har +200.000 döda i trafiken per år :-O)

Många oficiella källor anger lägre siffror, med då räknar man bara de som dött direkt vid smällen och inte de som avlider lite senare av skadorna.
VolvoB20 skrev:Indien är rätt speciellt. Tex uppskattar man det till att man har +200.000 döda i trafiken per år :-O)

Många oficiella källor anger lägre siffror, med då räknar man bara de som dött direkt vid smällen och inte de som avlider lite senare av skadorna.
Döda per 10000 invånare eller något skulle vara lättare att relatera till med tanke att indierna är sisådär 150 gånger fler än oss :)

Men jag tvivlar inte en sekund på att det är helt bisarra siffror då också.

USA har ju för övrigt också helt vansinnigt många trafikdöda varje.. Mångdubbelt fler än vad som blir skjutna.
Inte förvånad över Usa höga dödstal i trafiken. Jag flänger runt här i Stockholm varje dag. I Usa har vi varit några gånger på 2veckors semestrar och hyrt bil. Varje gång har vi sett flera olyckor och relativt kraftiga smällar på den korta tiden vi varit där. Jämfört med vad man ser på två veckor i Stockholm. I Usa verkar trafiken till synes flyta på bra och alla håller avstånd men så plötsligt klantar någon till det och då verkar det som att ingen är beredd.
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]