- ons 24 aug 2016, 18:23
#1103724
En M550 xd kostar ca 806 kkr, en 550i ca 711 kkr. En V90 D5 BA ca 442 kkr. Är en jämförelse relevant?
Om du kan köpa en D5 för 441 kkr men köper en för 750 (om det nu går), har du betalat för mer motor då?
Det finns naturligtvis starkare bilar, större bilar, tyngre bilar, värre bilar på alla sätt. Är man ute efter det är kanske S/V90 fel bil. Jag tycker att det paket (eller kompromiss om man vill) som S/V90 levererar är mycket konkurrenskraftig på marknaden idag, i relation till dess pris. Och motorn är i det paketet inte den svagaste punkten, enligt mig.
Men visst är det relativt och jag håller med om att det i XC90 som kostar så pass mycket mer och är tyngre kan upplevas undermotoriserad med en D5 i jämförelse med konkurrensen.
Om du kan köpa en D5 för 441 kkr men köper en för 750 (om det nu går), har du betalat för mer motor då?
Det finns naturligtvis starkare bilar, större bilar, tyngre bilar, värre bilar på alla sätt. Är man ute efter det är kanske S/V90 fel bil. Jag tycker att det paket (eller kompromiss om man vill) som S/V90 levererar är mycket konkurrenskraftig på marknaden idag, i relation till dess pris. Och motorn är i det paketet inte den svagaste punkten, enligt mig.
Men visst är det relativt och jag håller med om att det i XC90 som kostar så pass mycket mer och är tyngre kan upplevas undermotoriserad med en D5 i jämförelse med konkurrensen.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936