Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
mikebike skrev:Fjärrstart av motorn är inte aktuellt, dels skulle det kosta 4700:-
Menar du via den vanliga fjärren? Med VoC går det väl knappast till din bil? I mitt fall är det ointressant med vanlig fjärrstyrning eftersom räckvidden är för kort. Och när det gäller tomgångsförbudet har jag fortfarande svårt att förstå varför det skulle vara någon väsentlig skillnad i miljöhänseende att värma bilen med värmaren och att göra det med motorn själv. Det lär ju ungefärligen gå på ett ut.
Användarvisningsbild
av MartinS
Värmaren är långt effektivare än motorn, och det är helt olika typer av förbränning.
av mikebike
MartinS skrev:Värmaren är långt effektivare än motorn, och det är helt olika typer av förbränning.
Dessutom mycket tystare. Någon granne lär garanterat ringa Polisen* om bilen skulle stå på tomgång.
Om man startar motorn med fjärr/VOC, är någon belysning tänd på bilen då?

*Gamla bilens värmare rök så mycket att någon ringde Brandkåren. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Zanders
Känns som att motorn kyler mer än den värmer på tomgång? Vet ju att min tampar i vattentemp på tomgång om det är under 10+ ute.
av andersuw
MartinS skrev:Värmaren är långt effektivare än motorn, och det är helt olika typer av förbränning.
Effektivare på att värma när motorn står på tomgång och således inte producerar något annat än värme? Vad skulle det bero på i så fall?

Och ja, det finns förstås skillnader mellan förbränningsförloppen. Men vilken betydelse har dessa i just det sammanhang som är aktuellt här?
av andersuw
mikebike skrev:Dessutom mycket tystare. Någon granne lär garanterat ringa Polisen* om bilen skulle stå på tomgång.
Tystare förvisso. Men det beror ju lite på omständigheterna om det har någon betydelse. Jag har bilen parkerad i ett P-hus, ett synnerligen välventilerat sådant bör tilläggas (en kortsida öppen och båda långsidorna försedda med rejäla "fönster" med galler men utan rutor). Man kan inte höra bilen förrän man går in i P-huset. Och jag betvivlar att någon granne som har ärende in i P-huset tar sig tid att stanna till en minut bara för att se om bilen står för länge på tomgång. Snarare gissar jag att vissa av dem förbryllat skulle undra hur det kan komma sig att en tom, nedsläckt och låst bil kan stå med motorn igång. Tror inte det här med fjärrstart av motor är särskilt välkänt bland den stora allmänheten än. Men det kommer väl. ;-)
mikebike skrev:Om man startar motorn med fjärr/VOC, är någon belysning tänd på bilen då?
Vågar inte svära på detta utan att testa. Men jag skulle tro att den förblir helt släckt om den inte stod med P-ljuset på redan innan den startades.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Zanders skrev:Känns som att motorn kyler mer än den värmer på tomgång? Vet ju att min tampar i vattentemp på tomgång om det är under 10+ ute.
Det kan säkert hända att bilen tappar i kylvätsketemperatur när den får stå på tomgång efter körning som helt värmt upp motorn. Men det är ju en annan sak. Om du jämför avslagen motor med motor på tomgång får du definitivt mer värme i det sistnämnda fallet.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Den tappar temp direkt, räcker att på landsväg släppa gasen och rulla till stillastående så har den tappat 10 grader (diesel) om det är -20 ute. Samt en diesel blir inte varm på tomgång utan dieselvärmaren.

/Kalle
av V60D5AWDPolestar
Ang. VOC så kan jag bara säga att jag saknar det enormt till min Passat. Ofattbart med en simpel fjärrkontrol år 2016 :evil:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kommer ALDRIG köpa en ny (eller begagnad) bil utan VOC eller liknande tjänst. Helt ovärderligt.. En hundring i månaden (efter första tre åren) är inte speciellt dyrt sett till bilens totalkostnader heller.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det