Nu har du ställt frågan till Amarace och han har säkert kloka ord att säga, men jag har faktiskt erfarenhet av dessa plattor.
Vi kan ju börja med plattan och kabeln. Den är inte gjord för montage i något motorfordon. Höljet på kabeln är väldigt ömtåligt, någon sorts silikongummi vill jag minnas? Du kan skära sönder det med en tumnagel om du vill. I motorfordon skall det vara oljebeständigt kabelhölje av gummi, RDO. Dessutom metallmantlad. Värmeplattan är inte heller skyddsjordad. Det skall den vara i ett motorfordon.
Jag har monterat ett flertal av dessa plattor. Många plattor. Då handlade det om datorstativ i datacentraler. Där har man ju ofta många datorstativ, så kallade rackdatorer och dom behöver kylning. (Vi lånar en bild från internet på hur det kan se ut. Alltså bara ett illustrationsexempel.
http://www.turbosquid.com/3d-models/dat ... del/294603 ) Kylningen ombesörjer man med kalluft. Antag nu att någon dator eller hela stativet stängs av på ett eller annat sätt. Då blir det ju iskallt i det stativet när "egenvärmen" försvinner. Att försöka stänga av luften där är krångligt så man sätter ett sådant element i varje stativ som kan hålla en normal rumstemperatur, 20°C i stativet för att det inte skall bli kondensfukt och annat elände av den kalla kylluften när elektroniken inte jobbar.
Vi monterade dom också i manöverbord i datacentraler. Det kom iskall luft även i manöverborden där driftoperatörer skulle sitta. Att sitta tätt intill en iskall plåtyta är inte så trevligt, så vi satte dessa element på insidan för att hålla en lagom rumstemperatur, 20°C i den arbetsmiljön.
Jag har noterat att dessa element annonseras på internet som en sorts motorvärmare. Första gången jag såg det, det är flera år sedan, ryggade jag tillbaka och trodde nästan att det var ett skämt. Jag visste ju vad dom här plattorna går för och har en helt annan uppfattning om hur en motorvärmare skall vara. Riktiga elektriska motorvärmare har funnits sedan slutet på 50-talet och dom är så att säga rejält utprovade och man vet vad dom går för. Vill man ha lite exklusiva elmotorvärmare så finns det ju numera med inbyggda cirkulationspumpar och annat. Det har skett en produktutveckling även på motorvärmarnas område.