Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Frrla skrev:Amarace: såg att det var fel bild jag fick upp. det finns värmare avsedda för de jag menar.

Här är en "riktig"

http://iyouwebuy.se/motorvarmare-230-v-60-w
Nä, det är inte en riktig, det är en bluff.

Dom är absolut inte gjord för utomhus i en bil.

Sedan, 60W kommer man inte lång med.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja de är väll upp till var och en. Jag personligen är inte brydd för sånt. har kopplat lött och fixat med en hel del sånna här grejer förut. fått ett par kyssar har man (inte från 230v bilgrejer iaf). men då lär man sig {:-O

ska inte ta hem just den jag länkade. det var bara för att visa vad jag menar.
farsan hade pratat med någon annan åf, som skulle skicka med en som bara är att plugga in i defa grenkontakt och längre sladd, som redan sitter på bilen min.

ska inte heller vara 60w på den jag ska sätta i Amarace.
hur varm blir en 60w glödlampa föresten? nu kanske inte en 60w värmare blir så varm. men jag vet att den går inte att ta på utan att du bränner dig.
hur som helst ska jag testa den som är på 100w. de är inte värre än att en säkring går eller jordfelsbrytaren, och jag får koppla ut den.
är även trippel uppsäkrat från kåken till garage-uttaget jag kör den från. så jag är inte rädd att prova om de skulle bli något fel. brinner bilen upp så må det vara hänt då. isf de blir varmt å gött i den :-}
av Amarace
Ja du gör som du vill.

Ta en lödkolv på 100W och lägg mot blocket så ser du hur effektiv den är, då är det ju ändå metall mot värme direkt, din leksak har ju nåt skikt emellan också.
Användarvisningsbild
av Frrla
finner det oerhört lustigt att du jämnför en lödkolv med en anliggningsyta på ca 4mm2 som kastar värmen åt alla håll mot en platta på 1dm2 riktad värme. jag kan ta och skriva ett pm eller vad det blir till dig när jag fått dit den, så ska jag ta och köra den 2 timmar med kall motor och mäta oljetempen åt dig, så får vi ett resultat.
tejpen fungerar lite på samma sätt som en kylpasta fast leder över den mesta värmen. Har som sagt inte provat än, så det är bara vad jag hört.

Alla får såklart göra och tro vad dom vill på eget initiativ.
Så jag frågar dig, har du någon verklig erfarenhet av dessa värmare? isf är jag väldigt tacksam för den informationen. och jag frågar för det verkar inte som du har det med tanke på hur du skriver. inget illa menat.

Jag vill gärna veta vad du har att säga om dom vanliga kontaktvärmarna av stål också om du vill ta dig tid.
jag vet att dom är på mer watt. jag har hört och erfarat att dom inte passar ordentligt mot tråget och är ineffektiva då värmen "smiter". detta har jag också hört att man försökt lösa med någon form av monteringspasta, men vet inte om det blivigt bättre eller sämre.
av Amarace
Ja, jag har erfarenhet av dom, därför jag kallar dom en bluff. Det såldes för flera år sedan på tradera och blocket, 200W har jag för mig, jag köpte en och satte på en 6L kastrull, fyllde den med vatten och vattnet blev knappt ljummet på 1,5h. Vid mätning drog den ca 60W.
Du ser ju själv att dom inte är gjord för det dom skriver, det har diskuterats förr här på forumet(då jag blev nyfiken och köpte en), har för mig ursprunget är inom industrin, för att hålla saker frostfri bara.

Enda erfarenhet jag har av kontaktvärmare i övrigt är till 850, jämfört med vattenvärmare är dom dåliga, men bättre än ingenting, men dom är ju på drygt 500W, och är gjord för att sitta ute på en motor.

Jag skriver sällan om jag inte vet, jag gissar inte o.s.v.
av Rådlös
Nu har du ställt frågan till Amarace och han har säkert kloka ord att säga, men jag har faktiskt erfarenhet av dessa plattor.
Vi kan ju börja med plattan och kabeln. Den är inte gjord för montage i något motorfordon. Höljet på kabeln är väldigt ömtåligt, någon sorts silikongummi vill jag minnas? Du kan skära sönder det med en tumnagel om du vill. I motorfordon skall det vara oljebeständigt kabelhölje av gummi, RDO. Dessutom metallmantlad. Värmeplattan är inte heller skyddsjordad. Det skall den vara i ett motorfordon.

Jag har monterat ett flertal av dessa plattor. Många plattor. Då handlade det om datorstativ i datacentraler. Där har man ju ofta många datorstativ, så kallade rackdatorer och dom behöver kylning. (Vi lånar en bild från internet på hur det kan se ut. Alltså bara ett illustrationsexempel. http://www.turbosquid.com/3d-models/dat ... del/294603 ) Kylningen ombesörjer man med kalluft. Antag nu att någon dator eller hela stativet stängs av på ett eller annat sätt. Då blir det ju iskallt i det stativet när "egenvärmen" försvinner. Att försöka stänga av luften där är krångligt så man sätter ett sådant element i varje stativ som kan hålla en normal rumstemperatur, 20°C i stativet för att det inte skall bli kondensfukt och annat elände av den kalla kylluften när elektroniken inte jobbar.

Vi monterade dom också i manöverbord i datacentraler. Det kom iskall luft även i manöverborden där driftoperatörer skulle sitta. Att sitta tätt intill en iskall plåtyta är inte så trevligt, så vi satte dessa element på insidan för att hålla en lagom rumstemperatur, 20°C i den arbetsmiljön.

Jag har noterat att dessa element annonseras på internet som en sorts motorvärmare. Första gången jag såg det, det är flera år sedan, ryggade jag tillbaka och trodde nästan att det var ett skämt. Jag visste ju vad dom här plattorna går för och har en helt annan uppfattning om hur en motorvärmare skall vara. Riktiga elektriska motorvärmare har funnits sedan slutet på 50-talet och dom är så att säga rejält utprovade och man vet vad dom går för. Vill man ha lite exklusiva elmotorvärmare så finns det ju numera med inbyggda cirkulationspumpar och annat. Det har skett en produktutveckling även på motorvärmarnas område.
Användarvisningsbild
av Frrla
vilken tur då att det inte precis är en sådan, som jag sagt hela tiden.
och om den nu ska värma 20 grader + så vet nog dom flesta vad som händer med olja i 20 - grader. alltså är har vi enats om att den kommer göra skillnad, och de finns inget annt bättre alternativ om man vill ha en utvändig värmare (för det finns inte till 2/7/940 vad jag sett).

visst finns det värmare man kan stoppa i pluggen, men man har hört så mycket dåligt om dem med.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]