Moderator: Moderatorer
SvenB skrev:Jovisst har civibilar blå och röda lampor, men de sitter dolda bakom grillen och syns inte förrän de aktiveras. Jag citerade i ett inlägg tidigare hur det ser ut med att stoppa en bil med lampor eller stoppspade. Men vi kan ju göra så att du stannar för varje människa som håller något i handen, och jag låter bli. Om jag skulle bli lagförd för det så har jag inget mot det eftersom jag kommer vinna i tinget. :Dinstämmer till fullo
torbjorn_75 skrev:Grejen är att vem som helst kan lysa med blå och röda lampor.2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Ingen ska inbilla mig att det går att identifiera en polis på
två glödlampor. Det kan lika gärna vara en skämtare, eller som
någon nämnt tidigare - bilkapare.
Jag är säker på att de förstår problemet i tingsrätten.
XC90_Executive skrev:Ja fast vägrar man stanna för en civil polisbil och är nojig så ska man ju definitivt inte stanna för en målad polisbil!! :-O) Vilken dåre som helst får ju fortfarande helt lagligt köra runt i en EXAKT kopia av en polisbil.Du har tyvärr en poäng där

torbjorn_75 skrev: Polisleg ja, det är det ju flera här på forumet som inte godkänner.Har inte sett något om detta i tråden, bara att man inte skulle stanna för att någon kör brevid och viftar med något som kan vara ett bibliotekskort eller vad som helst, att en person står brevid dig och ger dig en polislegitimation som jag skrev ovan är helt annat.
torbjorn_75 skrev: Sen var väl poängen att man ska inte stanna över huvud taget, allra minst för en skojare. Eller som SvenB skrev: "hittills har ingen kunnat verfiera att du skulle vara skyldig att åtlyda någon oidentiferbar person."3 § En trafikant ska lyda en polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2 §.
torbjorn_75 skrev:Kör du bil och någon slår på röda och blå lampor i rumpan är det omöjligt att identifiera den personen. Det kan vara någon som stulit en polisbil eller vad som helst. Ingen kan då åtala dig för att du inte stannade i det läget.Haha, cruisar det omkring många stulna polisbilar där du bor som då även har tid att åka omkring och stanna folk?