Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Jo, jag håller med. Men hittills har ingen kunnat verfiera att du skulle vara skyldig att åtlyda någon oidentiferbar person. Och att hålla ut ett legliknande föremål genom bilrutan räcker inte för mig. Då får nog vederbörande ringa efter någon identiferbar person/bil.
Hittills har ingen verifierat att man skulle vara skyldig att åtlyda glödlampor i glada färger heller. Poängen med civilbilar är att man inte ska kunna identifiera dem.
Jovisst har civibilar blå och röda lampor, men de sitter dolda bakom grillen och syns inte förrän de aktiveras. Jag citerade i ett inlägg tidigare hur det ser ut med att stoppa en bil med lampor eller stoppspade. Men vi kan ju göra så att du stannar för varje människa som håller något i handen, och jag låter bli. Om jag skulle bli lagförd för det så har jag inget mot det eftersom jag kommer vinna i tinget. :D
SvenB skrev:Jovisst har civibilar blå och röda lampor, men de sitter dolda bakom grillen och syns inte förrän de aktiveras. Jag citerade i ett inlägg tidigare hur det ser ut med att stoppa en bil med lampor eller stoppspade. Men vi kan ju göra så att du stannar för varje människa som håller något i handen, och jag låter bli. Om jag skulle bli lagförd för det så har jag inget mot det eftersom jag kommer vinna i tinget. :D
instämmer till fullo
Grejen är att vem som helst kan lysa med blå och röda lampor.
Ingen ska inbilla mig att det går att identifiera en polis på
två glödlampor. Det kan lika gärna vara en skämtare, eller som
någon nämnt tidigare - bilkapare.

Jag är säker på att de förstår problemet i tingsrätten.
torbjorn_75 skrev:Grejen är att vem som helst kan lysa med blå och röda lampor.
Ingen ska inbilla mig att det går att identifiera en polis på
två glödlampor. Det kan lika gärna vara en skämtare, eller som
någon nämnt tidigare - bilkapare.

Jag är säker på att de förstår problemet i tingsrätten.
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

4 § Behörigheten hos en polisman eller någon annan person som
enligt 3 § andra stycket övervakar trafiken, ger anvisningar
för denna eller utför punktskattekontroll eller hos den som
enligt 4 kap. 1 § kontrollerar fordon eller förare skall
tydligt framgå av klädseln eller något annat särskilt
kännetecken.

Och om du stannar för en "skojare" som blinkar med olika ljus, lås dörren och invänta polislegitimation annars ringer du och anmäler direkt att någon utger sig för att vara polis.

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid
arbete som kräver vitt ljus.

Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits
för fordonet.

På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller
strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal,
samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt
anordnad som varningsanordning i den utsträckning som
Transportstyrelsen föreskriver.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana
lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till
vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2009:960)
.
XC90_Executive skrev:Ja fast vägrar man stanna för en civil polisbil och är nojig så ska man ju definitivt inte stanna för en målad polisbil!! :-O) Vilken dåre som helst får ju fortfarande helt lagligt köra runt i en EXAKT kopia av en polisbil.
Du har tyvärr en poäng där :cry:
skrothögen skrev:Och om du stannar för en "skojare" som blinkar med olika ljus, lås dörren och invänta polislegitimation annars ringer du och anmäler direkt att någon utger sig för att vara polis.
Polisleg ja, det är det ju flera här på forumet som inte godkänner.

Sen var väl poängen att man ska inte stanna över huvud taget, allra minst för en skojare. Eller som SvenB skrev: "hittills har ingen kunnat verfiera att du skulle vara skyldig att åtlyda någon oidentiferbar person."

Kör du bil och någon slår på röda och blå lampor i rumpan är det omöjligt att identifiera den personen. Det kan vara någon som stulit en polisbil eller vad som helst. Ingen kan då åtala dig för att du inte stannade i det läget.
torbjorn_75 skrev: Polisleg ja, det är det ju flera här på forumet som inte godkänner.
Har inte sett något om detta i tråden, bara att man inte skulle stanna för att någon kör brevid och viftar med något som kan vara ett bibliotekskort eller vad som helst, att en person står brevid dig och ger dig en polislegitimation som jag skrev ovan är helt annat.
torbjorn_75 skrev: Sen var väl poängen att man ska inte stanna över huvud taget, allra minst för en skojare. Eller som SvenB skrev: "hittills har ingen kunnat verfiera att du skulle vara skyldig att åtlyda någon oidentiferbar person."
3 § En trafikant ska lyda en polismans anvisning för trafiken. En anvisning som ges av en polisman gäller framför trafikreglerna och sådana anvisningar som avses i 2 §.

Detta gäller även anvisningar av en bilinspektör, en vägtransportledare, en trafiknykterhetskontrollant eller av någon annan person som av en myndighet förordnats att övervaka trafiken, ge anvisningar för denna eller utföra punktskattekontroll.

På svenskt territorium på den fasta förbindelsen över Öresund som den definieras i artikel 2 i avtalet av den 6 oktober 1999 mellan Konungariket Sveriges regering och Konungariket Danmarks regering om polisiärt samarbete i Öresundsregionen gäller vad som sägs i första stycket även anvisningar av en dansk polisman. Förordning (2010:373).

Lagrumshänvisningar hit (1)

13 § 6 st Förordning (1990:1165) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg

Ändringar/Förarbeten (4)

4 § Behörigheten hos en polisman eller någon annan person som enligt 3 § andra stycket övervakar trafiken, ger anvisningar för denna eller utför punktskattekontroll eller hos den som enligt 4 kap. 1 § kontrollerar fordon eller förare skall tydligt framgå av klädseln eller något annat särskilt kännetecken

torbjorn_75 skrev:Kör du bil och någon slår på röda och blå lampor i rumpan är det omöjligt att identifiera den personen. Det kan vara någon som stulit en polisbil eller vad som helst. Ingen kan då åtala dig för att du inte stannade i det läget.
Haha, cruisar det omkring många stulna polisbilar där du bor som då även har tid att åka omkring och stanna folk?
Dra den valsen för tingsrätten och du kommer för evigt att bli citerad i diverse dassböcker.
Är vi på den nivån nu :D :-)-) :-)-) :-)-)

Trevligt helg
Heh, stulen polisbil... Skulle tro att om det skulle hända skulle det nog vara rätt högt prioriterat att finna bilen och få bort den från vägarna asap. Polisbilarna nu för tiden har väl GPS trackning inbyggt också för delen(borde ha iaf, med tanke på att t om nya privatbilar kan fås med det), så hitta en stulen polisbil bör nog inte ta många minuter.
Så att "bli stoppad" av en stulen polisbil är nog tämligen obenfintlig i sverige, men visst kan det ju hända rent teoretiskt.

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]