Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrcobear
Drog imorse in till verkstan och två tekniker där provkörde bilen och kollade felkoder. City safetyfunktionen var intakt och fungerade, testades mot en kona med reflexer. Dock lyckades inte någon av dem trigga kollisionsvarningen trots att båda körde väääldigt nära inpå framförvarande bilar.

Även dem konstaterade att det inte fungerade trots att ingen felkod registrerades. Fick boka tid för mer genomförlig felsökning mot slutet av sommaren.

All in all är jag glad att city safety fungerar åtminstone, nu slipper jag testa det själv :)
Användarvisningsbild
av andreas 80
Min far har en v40 med driver alert som dig. Som av en händelse när jag körde den idag fick jag en kollisionsvarning då jag låg i 70 - 80 och en bil i filen intill bytte och la sig framför mig med någon meters marginal för att sedan köra av på en avfart. Jag fortsatte köra utan att förändra gasläget och då kom den.
av riha
mrcobear skrev:
chaffis75 skrev: Jag kan meddela att både kolisionsvarning och city safety är väldigt svåra att provocera för att få dem att fungera, jag har försökt provocera men aldrig lyckats däremot så har systemen reagerat vid andra tillfällen så jag vet de fungerar på min bil.

Fredrik
Hm ok. En vänn kom över precis och vi testade att provocera det genom att han körde med sin bil framför i låg fart och jag hade bara foten på gasen, inget där heller. Men jag får väl lita på att allt fungerar tills dess att jag testar köra rätt in i en luftmadrass till helgen... :)

Jag anser inte att systemet är tänkt att provoceras fram och man skall väl helst utgå från att det inte behövs eller behöver användas heller.
Det är ju inte så att man skall ha ett system såm sådant i bilen för att "utnyttja" det på något sätt utan det skall göra det det skall när det är läge för det.

I min gamla XC60 så reagerade det en enda gång och det var när jag snabbt svängde in i en p-ruta och hade ne buske framför, jag skulle precis bromsa då den fick för sig att jag skulle träffa busken och auto-bromsade av sig själv istället. Paff blev jag, dock ansåg jag inte själv just då att det behövdes då jag själv hade koll, men det vet inte alltid systemet.
V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]