Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
A80TD skrev:Nä, nog räknar den sedan den senaste nollställningen. I alla fall på min bil. Det går bra att ta snittet över flera tankar eller ett år t.ex :)
Du har rätt. :oops:
Det var kilometer till tom tank jag tänkte på. Men tycker ändå inte att den stämmer helt men den faktiska förbrukningen. Kan det vara att den fått lite tuppjuck av effektoptimeringen? :-DD
av Mobbe
Jag anser att antal i tanken fyllda och av motorn förbrukade liter bränsle delat med antal mil man kört är den riktiga förbrukningen. Vad bilens dator har för parametrar för beräkning har jag ingen aning om. Är det enligt europastandarden?
Användarvisningsbild
av A80TD
Min färddator visar helt åt pipan viket verkar vara mer regel än undantag på dessa bilar. Felvisningen är dock ganska konsekvent och lätt att fastställa när man tankat ett antal gånger och nollställt trippen varje gång.
I mitt fall var felvisningen 0.11 l/mil när jag köpte bilen och har sakta ökat till 0.13 nu 25000 mil senare. Alla förbrukningsuppgifter jag postar är dock uträknat enl. tankad volym/körsträcka.
av zxcvbn
Brukat ligga på 0,66L/milen i snitt med S60 D5 -06 Automat låda och Hakka 8or som är nya inför vintern och som har 50%mer dubb än vanliga Hakkor,
Och idag fick den full tank, och då mätte jag 0,64 :lol: Då blir det ändå tomgångskörningar, Dieselvärmare och inte använt Elektriska värmaren nu på länge då det är kring 0an hela tiden...

Kan tro att det är nå fantasisiffror, men det är otroligt för en så pass tung bil,

Ändå så är det inte speciellt Ecodriving,

Blir kul till sommaren med 17" och kolla om man får ner den ännu mer,

Färddatorn visar ändå "hyffsat" rätt, skiljer inte mycket från verkliga livet.
Användarvisningsbild
av A80TD
Gotlandsbästa skrev:Nu tankade jag, 0,67/mil. Färddatorn visade 0,52 :roll:
Får se hur det blir när jag tankar i Lule imorgon :lol:
God tur :-)-)
Ska vi köra en gissning på din förbrukning? Jag drar till med 0,62 :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
A80TD skrev:
Gotlandsbästa skrev:Nu tankade jag, 0,67/mil. Färddatorn visade 0,52 :roll:
Får se hur det blir när jag tankar i Lule imorgon :lol:
God tur :-)-)
Ska vi köra en gissning på din förbrukning? Jag drar till med 0,62 :)
Ja det är inte omöjligt. Ska ju ta det försiktigt. :D
Användarvisningsbild
av Esarp
V70N D5 AWD AUT -06

Drar blandad körning( mest motorväg och landsväg, men öven lite stad) 0.75 men ska nog gå att pressa ner mer :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Blev sämre än jag väntat, fick tanka i Skellefteå. 0,74 drog den. Men då en avstickare in i Sundsvall. Lite mer stadskörning än planerat. Dåligt väder gjorde att det blev ganska ryckigt stundtals. Men det viktigaste är att man kom fram :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen