joel80 skrev:andersuw skrev:En icke oväsentlig del av energiförlusterna i batteribilar sker i samband med laddning och urladdning av batteriet. Den delen bör därför självfallet tas med i beräkningen. Resultatet blir då ca 2,5 gånger om det baseras på objektiva fakta.
Och som vanligt vill du inte ta med hela kedjan för fossila bränslen. Tar du med överförings/laddförluster på batterier måste du ta med det för fossila bränslen också. Att det ska vara så svårt att göra rättvisa jämförelser??
Ja du verkar verkligen ha svårt för rättvisa jämförelser. Så låt mig förklara hur det ligger till. Det finns i huvudsak två olika sätt att mäta: "tank to wheel" (TTW) och "well to wheel" (WTW). "Tank to wheel" betyder precis vad man skulle kunna tro. Man tittar på hur mycket av det bränsle man häller i tanken som försvinner när man kör en viss sträcka. Det gäller både ICE-bilar och batteribilar. På en ICE-bil tankar man fullt, kör en stund och tankar fullt igen. Den mängd man tankar andra gången är den som förbrukats. På en batteribil laddar man fullt, kör en stund och laddar fullt igen. Den mängd el som åtgår vid laddningen andra gången är den som förbrukats. Är du med?
Som jag hoppas du förstår innebär detta sätt att jämföra att man inte beaktar överföringsförluster i någondera fallet. Man mäter det kemiska bränslet vid pumpen och man mäter elen vid vägguttaget. Däremot tar man i båda fallen med de förluster som uppstår i bilen. Tanksystemet på en ICE-bil har en nästintill hundraprocentig verkningsgrad. Det man häller i tanken kommer i allt väsentligt ut igen genom bränslepumpen. "Tanksystemet" på en batteribil uppvisar däremot förluster på i storleksordningen 30 procent. Bilens laddare har inte hundraprocentig verkningsgrad, inte heller dess batteri.
TTW-mätning av det slag jag ovan beskriver är vad som görs när man tar fram de officiella förbrukningssiffrorna, både här i Europa och i USA. Samma sak gäller de siffror från ADAC som jag använde. Ingen utom du har så vitt jag vet påstått att det ligger något orättvist i att jämföra på detta sätt förutsatt att man har klart för sig att det är en TTW-mätning, inte en WTW-mätning, det handlar om.
joel80 skrev:Vi hamnar på 3-4ggr om vi jämför på ett rättvist sätt.
Vid TTW-mätning ser det ut precis så som jag visat: En diesels förbrukning är i det perspektivet ca 2,5 gånger högre, eller om du vill, 2-3 gånger högre, inte 3-4 gånger högre. Vid WTW-mätning blir utfallet långt mycket sämre för batteribilen av skäl jag redan pekat på. Jag räknar mer än gärna på WTW ytterligare en gång. Men med tanke på förutsättningarna verkar det klokt att ta en sak i taget.