- tis 20 jun 2017, 02:02
Att värma upp bilen på kalla mornar behöver inte heller vara speciellt kapacitetskrävande. De flesta kommer nog ladda några procent extra under natten (med billig taxa) än vad de behöver och låta bilen värma sig själv från till batteri. Att använda 1kwh från ett 60-70kwh stort batteri för att spruta värme i 30 minuter kommer inte påverka dagens strapatser för de flesta. De enstaka som ska åka långt ska strömmen räcka fint till ska du se.
Och det är inte så mkt vi snackar om ändå.. 1-1.5kw värmeelement ger bra uppvärmning, det behövs inte mer. Min V60 har bara ca 600w värmeelement via elen.. Det är lite för lite så under de kallaste dagarna tar det säkert 40-45min att smälta isen.. Det dubbla skulle dock vara fullt tillräckligt för min bil.
Mwi skrev:Här är en rapport om Sveriges framtida elproduktion från IVA, tanken som vissa har att det räcker med att skruva upp en massa nya eluttag överallt och bygga ut sol och vindkraften sen så kör vi elbil kommer nog inte att fungera året runt.Nu förstår jag inte alls vad du menar.. Den rapporten gav ju snarare en vink om att det finns enorm potential i våra energisystem och jag ser inga som helst konflikter mellan den rapporten och de rätt få extra tWh vi skulle behöva för elbilar.
https://www.iva.se/globalassets/info-tr ... uktion.pdf
Att värma upp bilen på kalla mornar behöver inte heller vara speciellt kapacitetskrävande. De flesta kommer nog ladda några procent extra under natten (med billig taxa) än vad de behöver och låta bilen värma sig själv från till batteri. Att använda 1kwh från ett 60-70kwh stort batteri för att spruta värme i 30 minuter kommer inte påverka dagens strapatser för de flesta. De enstaka som ska åka långt ska strömmen räcka fint till ska du se.
Och det är inte så mkt vi snackar om ändå.. 1-1.5kw värmeelement ger bra uppvärmning, det behövs inte mer. Min V60 har bara ca 600w värmeelement via elen.. Det är lite för lite så under de kallaste dagarna tar det säkert 40-45min att smälta isen.. Det dubbla skulle dock vara fullt tillräckligt för min bil.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13