Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:Här är en rapport om Sveriges framtida elproduktion från IVA, tanken som vissa har att det räcker med att skruva upp en massa nya eluttag överallt och bygga ut sol och vindkraften sen så kör vi elbil kommer nog inte att fungera året runt.
https://www.iva.se/globalassets/info-tr ... uktion.pdf
Nu förstår jag inte alls vad du menar.. Den rapporten gav ju snarare en vink om att det finns enorm potential i våra energisystem och jag ser inga som helst konflikter mellan den rapporten och de rätt få extra tWh vi skulle behöva för elbilar.

Att värma upp bilen på kalla mornar behöver inte heller vara speciellt kapacitetskrävande. De flesta kommer nog ladda några procent extra under natten (med billig taxa) än vad de behöver och låta bilen värma sig själv från till batteri. Att använda 1kwh från ett 60-70kwh stort batteri för att spruta värme i 30 minuter kommer inte påverka dagens strapatser för de flesta. De enstaka som ska åka långt ska strömmen räcka fint till ska du se.

Och det är inte så mkt vi snackar om ändå.. 1-1.5kw värmeelement ger bra uppvärmning, det behövs inte mer. Min V60 har bara ca 600w värmeelement via elen.. Det är lite för lite så under de kallaste dagarna tar det säkert 40-45min att smälta isen.. Det dubbla skulle dock vara fullt tillräckligt för min bil.
Derank skrev:Redan idag och de senaste 10åren har vi varje vinter här uppe fått höra så fort det blir över minus 20 i 8-10dagar att det börjar bli kritiskt, vissa perioder vintertid släcker de tom ner gatubelysningen för att spara el, så att tro att det bara är att dunka upp uttag och ladda elbilen är utopi.
Ni använder ju redan el till bilarna där uppe och allt är ju redan framdraget. Det behövs inte mer effekt till en elbil än vad ni kör i alla tusentals motorvärmare.
Så fort man kommer över Hudiksvall är det aldrig problem att ladda när man ska parkera över natten.. Typ alla hotell eller vanliga parkeringar har ju stolpar redan. Ibland nersäkrade till 10A... Men det laddar med 12-15km/h så en natt så har man skapligt.

Den som inte kör motorvärmare när det är -25 riskerar att inte få igång bilen.. Vad menar du är problemet?
joel80 skrev:Att värma upp bilen på kalla mornar behöver inte heller vara speciellt kapacitetskrävande. De flesta kommer nog ladda några procent extra under natten (med billig taxa) än vad de behöver och låta bilen värma sig själv från till batteri. Att använda 1kwh från ett 60-70kwh stort batteri för att spruta värme i 30 minuter kommer inte påverka dagens strapatser för de flesta. De enstaka som ska åka långt ska strömmen räcka fint till ska du se.
Man behöver inte nödvändigtvis tänka på uppvärmningen i det här sammanhanget. Om solceller är framtiden, som Seba säger, kommer det ju att bli elöverskott på dagen, inte på natten. Och på dagen kommer ju alla batteribilar enligt Seba att vara ute och röra på sig i TaaS-tjänst hela tiden så då finns ingen tid för laddning. För att jämna ut produktion och efterfrågan kommer vi att behöva batterier i våra källare och/eller behöva konvertera el till kemisk energi som lättare kan lagras, t.ex. vätgas. Den senare kan sedan användas som bränsle i bränslecellsbilar.

Se s. 25 i IVA-rapporten för en diskussion om denna problematik.
joel80 skrev:Och det är inte så mkt vi snackar om ändå.. 1-1.5kw värmeelement ger bra uppvärmning, det behövs inte mer. Min V60 har bara ca 600w värmeelement via elen.. Det är lite för lite så under de kallaste dagarna tar det säkert 40-45min att smälta isen.. Det dubbla skulle dock vara fullt tillräckligt för min bil.
Själv tyckte jag aldrig jag kom någonstans med den 800 W kupévärmare jag ett tag försökte använda i 855:an. Att värma med liten effekt ger också låg verkningsgrad eftersom mycket av den tillförda värmen försvinner under den långa uppvärmningstiden. Fem kW, som hos en bränslevärmare, är däremot OK.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:
Derank skrev:Redan idag och de senaste 10åren har vi varje vinter här uppe fått höra så fort det blir över minus 20 i 8-10dagar att det börjar bli kritiskt, vissa perioder vintertid släcker de tom ner gatubelysningen för att spara el, så att tro att det bara är att dunka upp uttag och ladda elbilen är utopi.
Ni använder ju redan el till bilarna där uppe och allt är ju redan framdraget. Det behövs inte mer effekt till en elbil än vad ni kör i alla tusentals motorvärmare.
Så fort man kommer över Hudiksvall är det aldrig problem att ladda när man ska parkera över natten.. Typ alla hotell eller vanliga parkeringar har ju stolpar redan. Ibland nersäkrade till 10A... Men det laddar med 12-15km/h så en natt så har man skapligt.

Den som inte kör motorvärmare när det är -25 riskerar att inte få igång bilen.. Vad menar du är problemet?
Jag tror Derank syftar på det faktum att vi måste importera el när det blir riktigt kallt, särskilt om kylan varar ett tag. Vid en ökad andel sol- och vindkraft ökar förstås problemet med mismatch mellan produktion och konsumtionsbehov. Vi kan ju inte lita på att vindkraften alltid levererar när den som bäst behövs och när det gäller solel lär ju dess tillskott i Norrland på vintern vara minimalt. Även vattenkraften är till syvende och sist beroende av vädrets makter. Alltså måste vi med en elförsörjning i huvudsak baserad på vattenkraft, vindkraft och solkraft ha rejäl överkapacitet i kombination med olika lösningar för att på bästa sätt ta tillvara överskottselen så att den inte går till spillo, t.ex. i form av batterier, konvertering till kemisk energi och vattenkraft där vatten kan pumpas upp och magasineras tills dess den behövs.
andersuw skrev:
putte66 skrev:Fast det är ju inte bara räckvidden som är intressant, när man ser uppträdandet gällande väghållning vid typ älgtest av elbilar i TV test så är ju ingen av dem imponerande. Skulle snarare vilja kalla det för katastrof.
Att elbilar skulle ha problem i älgtest är nytt för mig. Med tanke på att det tunga batteripaketet vanligen placeras rätt lågt borde ju bilarna få låg tyngdpunkt och därmed utmärkt väghållning. Har du någon info rörande älgtests-/väghållingsproblemen som du kan länka till?
putte66 skrev:Gällande elbilar. I senaste numret av Teknikens Värld (13/2017) testas 4 elbilar.
Det är BMW I3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf och Renault Zoe. Jag vill inte avslöja för mycket, men del överraskande saker kommer fram gällande bland annat väghållning. Köp tidningen och läs om ni inte redan prenumererar.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Och det är inte så mkt vi snackar om ändå.. 1-1.5kw värmeelement ger bra uppvärmning, det behövs inte mer. Min V60 har bara ca 600w värmeelement via elen.. Det är lite för lite så under de kallaste dagarna tar det säkert 40-45min att smälta isen.. Det dubbla skulle dock vara fullt tillräckligt för min bil.
Själv tyckte jag aldrig jag kom någonstans med den 800 W kupévärmare jag ett tag försökte använda i 855:an. Att värma med liten effekt ger också låg verkningsgrad eftersom mycket av den tillförda värmen försvinner under den långa uppvärmningstiden. Fem kW, som hos en bränslevärmare, är däremot OK.
Det behövs väl byggas en helt ny typ av bilar med kaross som är av typen termos och är extremt bra isolerad och har dubbla termoglas runt om i rutorna.

Då behövs inte så mycket energi för att hålla den varm på vintern och kall på sommaren. Dessutom får man ju skrota värmeelementet och ha en värmepump i bilen för uppvärmning så går det bara åt 1/3-del så mycket el för uppvärmning. Värmepupen sitter ju redan där, det är bara att köra ACn baklänges.

Att använda energi för att smälta is på rutor och snö på taket måste ju vara ett enda big NO NO ...... man får väl sopa av snön och skrapa rutorna själv om man bryr sig mer än 0.1 % om miljön. Det har jag gjort i 10 år nu ......
Bara 10 års isskrapande och snösopande? :shock: Då ligger jag långt före och kan utan betänkligheter unna mig att värma bilen innan jag kör, särskilt som det är bra både för bilen och miljön att förvärma. :D Det här med isolering och värmepumpar är nog bra men frågan är om det håller för en cost-benefit-analys när det gäller just bilar. Hade det varit så med nuvarande teknologi misstänker jag att vi redan sett idén realiserad.
Jag skapade också rutor i mer än 10 år innan jag kunde skaffa min första bil med värmare.
Nu kör jag mestadels med elvärmaren i hybriden även om man får komma ihåg att starta den längre tid innan man ska iväg för att det ska smälta isen.

Med värmepump bör man inte behöva lika hög input som den värmeeffekt man får ut. Fast verkningsgraden på en värmepump minskar ju då man som mest behöver den så i -25 får den kanske det svårt?

Var kan man se det älgtester som nämndes i nån kommentar ovan där alla elbilar skulle fått dåligt resultat? Väghållningen brukar annars vara det som framhävs som extra fördelaktigt då man får ner tyngdpunkten rejält med batterierna och har bättre fördelning av tyngden i bilen när den stora feta klumpen där fram inte behövs.
joel80 skrev:Väghållningen brukar annars vara det som framhävs som extra fördelaktigt då man får ner tyngdpunkten rejält med batterierna och har bättre fördelning av tyngden i bilen när den stora feta klumpen där fram inte behövs.
Det är inte bara låg tyngdpunkt som är avgörande för väghållningen, totalvikten påverkar förmågan att svänga ;-//
Mwi skrev:
joel80 skrev:Väghållningen brukar annars vara det som framhävs som extra fördelaktigt då man får ner tyngdpunkten rejält med batterierna och har bättre fördelning av tyngden i bilen när den stora feta klumpen där fram inte behövs.
Det är inte bara låg tyngdpunkt som är avgörande för väghållningen, totalvikten påverkar förmågan att svänga ;-//
"Tesla Model S väger 2 100 kg. Bilen som den oftast jämförs med, BMW M5 väger 1945 kg, dvs endast 155 kg mindre, som 2 passagerare. Tar vi en bil med 7 sittplatser som Volvo XC90 väger den 2188 kg = 88kg mer."

Källa: teslaclubsweden.se

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 61

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]