Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MarcusJ skrev:
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 23:03Missade du också vad jag skrev? Läs lite ovan? Ägandekostnad blir det man behöver kolla på, inte endast köpekostnad.
Nej, missade ingenting.
Men om man inte har 70-100k att slanta upp bums så spelar ägandekostnaden ingen roll. Det är dyrt att vara fattig...
Det förstår jag. För den del i Svergie som har betalningsanmärkningar eller ingen inkomst alls blir det svårare. De som inte kan ta ett litet lån. Det är surt och trist. Jag hoppas billån kan förändras med elbilar. Att man räknar in lägre ägandekostnader när man bedömer betalningsförmåga.

Antalet i Sverige som har betalningsanmärkningar ligger på 4%, så det är inget enormt problem för omställningen i sig men såklart blir det en jävla orättvisa. Som du säger, det är dyrt att vara fattig. Bild

För många andra är det dock ett vettigare alternativ (mer ekonomiskt alternativ) att sen när elbilar blir mer vanliga på beg-marknaden lägga lite mer pengar på en begagnad elbil än en bensin/dieselbil. Även om man måste ta ett billån blir det ber ekonomisk för många, då man bara med besparingen av soppa kan betala av det.
Gäller såklart inte den grupp som inte kan ta lån.
GLIZ skrev: tor 06 jan 2022, 00:51 Elblilen är tokerier på samma sätt som dagens bilar. Med tiden utarmas planetens resurser. På det viset blir nästa kris i naturen. ?????

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Min bästa gissning är att hela fordonsflottan inte hinner bli elektrifierad för det kanske inte kommer finnas tillräckligt med råvara om huvuddelen av batterierna skall fortsatt vara lithiumbatterier. Eller så kanske den miljöpåverkan tillverkningen av en bil har inte hunnit reducerats tillräckligt så det tillsammans med övrig miljöpåverkan som vår nuvarande livsstil har lett till gör att vår planet blir obebolig på många platser. Med miljöflyktingar som följd. Som leder till kollaps av samhällsfunktioner såsom vi är vana vid att de fungerar. Som gör industrin och tjänster vi behöver för att leva börjar slås ut. Bränsle till fordon vare sig fossilt eller annat slag som el sinar och… så får vi hoppas min gissning aldrig slår in. Så framtida generationer får leva ett liv som gör att de kan få chansen utveckla sin potential såsom många fått och får chansen till idag. Bygger dock på att basala behov kan tillgodoses, vi skall ha mat och hälsosam miljö annars kommer vi inte vidare med resten av våra aktiviteter som behövs i vårt samhälle, som är nödvändigt för att kunna leva ett människovärdigt liv, inte bara (över)leva. Vi har bara en planet, vår jord, som har ändliga resurser och vi lyder under naturlagarna. Det sätter ramarna. Om vi går utanför ramverket får det konsekvenser. I värsta fall blir inte bara elbilar tokerier.
/Bo
Som den pessimist/realist jag är väntar jag bara på "ELbils-gate".

När det går upp för nån miljöpartist att batteritillverkning inte är ett rosa moln för naturen och att elbilarna drar mer än specifikationen.

Den som lever får se.
poseidon skrev:Som den pessimist/realist jag är väntar jag bara på "ELbils-gate".

När det går upp för nån miljöpartist att batteritillverkning inte är ett rosa moln för naturen och att elbilarna drar mer än specifikationen.

Den som lever får se.
De bitarna är nog bara bagateller i utsläppsdjungeln. Vänta du tills de inser vad fraktskeppen som fraktar bilarna runt jorden släpper ut.
Du kan köra många år med en lokalt producerad bil med förbränningsmotor innan du kommer upp i vad transporten runt jorden släpper ut.

här är ett smakprov på de värsta skeppen. Visserligen inte Ro-Ro skepp, men i alla fall

https://newatlas.com/shipping-pollution/11526/
Ovanstående stämmer om du tittar på t.ex. svavelutsläpp -- där många fraktskepp inte alls är renade, medan svavel i princip inte släpps ut från bilar.

Däremot är det fullständigt inkorrekt om du tittar på CO2 utsläpp. Du lär inte kunna köra din bil många veckor på det utsläpp som båten som forslade den runt halva jorden hade.

(Nu orkar jag inte räkna, men gjorde jag det skulle jag tro att det rör sig om dagar. Det är definitivt inte mer än veckor...).
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 19:34
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 12:42 En begagnad bensinbil för 10k som körs 100mil i månaden (typ snittet per bil) gör av med soppa för ca 1500kr per månad. ca 18000kr per år.
Kör man på el samma sträcka (och kan ladda hemma eller på hyrd p-plats) kommer man hamna på ca 200-300kr per månad för samma sträcka.
3.50 /kWh låg min senaste elräkning på (kom idag) och så hade jag fått gå upp i huvudsäkring så en tusing hade strömmen kostat per månad

Sen stänger Tyskland 3 reaktorer nu och resten under året så jag räknar med betydligt högre pris framöver
Det var dyrt. Jag hamnade på totalt snitt på ca 200 öre/kWh plus 60 öre/kWh från nätägaren. Men har halva det priset på billaddningen.
Laddat på de billiga timmarna under natten så det har dragit ner snittet.

Vad har du för avtal? 3.50kr/kWh låter högre än de flesta jag hört från.
Väldigt få behöver gå upp i huvudsäkring p.g.a elbil. Att ha en laddare som klarar att effektbalansera räcker oftast.

USA har börjar leverera mer gas till Europa nu när Ryssland kapat leveranserna
Det har stabiliserat priset på gas lite även fast det fortfarande är högt. Jag tror vi klarar oss från att ha så högt vi haft i december, men att det kommer vara betydligt högre än förra årets rekordlåga vinterpriser.
Standard EON elområde 4 100% förnyelsebart a 3.50 kr/kWh.

Att gå över till amerikansk fosilgas kommer nog vare sig göra det bättre för klimatet eller bli billigare i längden när man nu slår igen 7 reaktorer till.
kvillebäck,
Jag såg ett TV-program för några år sen vad äldre fartyg släpper ut för föroreningar i luften från sina motorer som går på snudd på råolja har jag för mig. På bränsle ingen annan motor än fartygsmotorer kan gå på. Den samlade fartygsflottan då har jag för mig var smutsigare än världens samlade bilflotta, om jag nu minns rätt. Sen dess har väl fartygsflottan föryngrats något så de värsta, äldsta, fartygen och miljöbovarna skrotats får man hoppas.
Minns inte vilka ”avgaser” fartygen var värst med att släppa ut men skadliga för miljön var (är) de.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 05 jan 2022, 19:34
VolvoB20 skrev: 3.50 /kWh låg min senaste elräkning på (kom idag) och så hade jag fått gå upp i huvudsäkring så en tusing hade strömmen kostat per månad

Sen stänger Tyskland 3 reaktorer nu och resten under året så jag räknar med betydligt högre pris framöver
Det var dyrt. Jag hamnade på totalt snitt på ca 200 öre/kWh plus 60 öre/kWh från nätägaren. Men har halva det priset på billaddningen.
Laddat på de billiga timmarna under natten så det har dragit ner snittet.

Vad har du för avtal? 3.50kr/kWh låter högre än de flesta jag hört från.
Väldigt få behöver gå upp i huvudsäkring p.g.a elbil. Att ha en laddare som klarar att effektbalansera räcker oftast.

USA har börjar leverera mer gas till Europa nu när Ryssland kapat leveranserna
Det har stabiliserat priset på gas lite även fast det fortfarande är högt. Jag tror vi klarar oss från att ha så högt vi haft i december, men att det kommer vara betydligt högre än förra årets rekordlåga vinterpriser.
Standard EON elområde 4 100% förnyelsebart a 3.50 kr/kWh.

Att gå över till amerikansk fosilgas kommer nog vare sig göra det bättre för klimatet eller bli billigare i längden när man nu slår igen 7 reaktorer till.
Tyskland använder mycket naturgas sen ett tag tillbaka. Normalt från Ryssland men då de spelar nått politiskt spel nu och kapar leveranserna så har USA börjat leverera gas till Europa. Gas som tidigare sålts till bl.a Asien.
Med lite bättre tillgång på gas så har priset på gas minskat något.

Har du alltså nån form av rörligt avtal från EON? Sjukt dyrt. Lägg någon timme på att leta upp ett bättre och byta avtal.
  • 1
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 290
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida