MarcusJ skrev:joel80 skrev: ↑ons 05 jan 2022, 23:03Missade du också vad jag skrev? Läs lite ovan? Ägandekostnad blir det man behöver kolla på, inte endast köpekostnad.
Nej, missade ingenting.
Men om man inte har 70-100k att slanta upp bums så spelar ägandekostnaden ingen roll. Det är dyrt att vara fattig...
Det förstår jag. För den del i Svergie som har betalningsanmärkningar eller ingen inkomst alls blir det svårare. De som inte kan ta ett litet lån. Det är surt och trist. Jag hoppas billån kan förändras med elbilar. Att man räknar in lägre ägandekostnader när man bedömer betalningsförmåga.
Antalet i Sverige som har betalningsanmärkningar ligger på 4%, så det är inget enormt problem för omställningen i sig men såklart blir det en jävla orättvisa. Som du säger, det är dyrt att vara fattig.
För många andra är det dock ett vettigare alternativ (mer ekonomiskt alternativ) att sen när elbilar blir mer vanliga på beg-marknaden lägga lite mer pengar på en begagnad elbil än en bensin/dieselbil. Även om man måste ta ett billån blir det ber ekonomisk för många, då man bara med besparingen av soppa kan betala av det.
Gäller såklart inte den grupp som inte kan ta lån.