av andersuw - sön 22 maj 2016, 21:57
- sön 22 maj 2016, 21:57
#1078877
https://preem.se/framtidensbensin
rid54 skrev:Om det går att konvertera halvnya fullt fungerande fordon till mindre fossilhaltigt bränsle och därmed minska "fotavtrycket" för CO2 för dessa medan de ännu lever, så har man väl ändå gjort en förbättring.Den lösning som nu förhoppningsvis håller på att växa fram, i alla fall i Sverige, är att "konvertera" bränslet så att det blir mindre fossilhaltigt men i övrigt detsamma och således passar befintliga fordon utan konvertering. Vi kan redan nu, med biltillverkarens goda minne, köra på till hälften förnyelsebar diesel. 100-procentigt förnyelsebar "diesel" finns också även om den inte riktigt tillgodoser den europeiska dieselstandarden (EN590) till följd av aningen för låg densitet (ca 780 g/liter istället 800). Många lastbilar körs redan på det eftersom flera av lastbilstillverkarna nu godkänt bränslet och det är mycket möjligt att även personbilsdieslar kan köras på det utan några problem. Men där är bränslet inte godkänt av tillverkarna ännu. Man kan dock hoppas att det blir det framöver, antingen genom certifiering från billtilverkarnas sida, såsom i fallet med lastbilarna, eller genom att standarden för vad som skall få kallas diesel ändras så att något lägre densitet än nu blir tillåten. Vad beträffar bensin har vi i nuläget bara femprocentig inblandning av förnyelsebart drivmedel (etanol) men här verkar Preem vara i full gång med det utvecklingsarbete som behövs:
https://preem.se/framtidensbensin
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut