Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Diverse obskyra parkeringsbolags metoder är att jämställa med bluffakturor tycker jag.
Och som sådant bör det egentligen vara ett polisärende. Men tyvärr bryr sig inte polisen om att en del parkeringsbolag begagnar dessa tvivelaktiga metoder.

För omkring två år sedan förskte jag polisanmäla Carpark (numera Q-Park) för en grannes räkning. Jag hade absolut vattentäta bevis för att kontrollavgiften debiterats utan stöd i lagen. Bland annat påstod debiteringen av kontrollavgift att det funnits en parkeringsförbudsskylt vid infarten medan svaret på överklagandet påstod att det stod en P-skylt vid infarten. Det förekom andra dokumenterade fel.

Svaret på överklagandet påstod att "Vid infarten till området är det skyltat med "P". Parkering inom området är endast tillåten inom markerade platser, och platserna är skyltade med piltavlor. Pilen visar åt vilket håll hela ditt fordon måste stå för att parkeringen ska vara korrekt."

Jag har sällan sett så mycket fel på några enstaka rader text.

I själva verket var infarten skyltad med "P-förbud område", men piltavlan saknade P-skylt, vilket den måste ha om infarten skyltats med P-förbud. Överklagandet var baserat på detta.

Den tjänstgörande polisen skakade medlidsamt på huvudet och muttrade "Catpark" men vägrade ta upp polisanmälan. I stället bad hon mig fylla i en bllankett för att överklaga felparkerinsgavgift. Jag försökte förklara att en kontrollavgift inte ska överklagas på det viset men hon vidhöll att så var fallet. Jag tvingades ge upp.

Jag kan förstå att en polis inte kan kunna alla lagar och förordningar, men att de inte ens vill lyssna på och värdera fakta tycker jag är oförlåtligt.

Så i praktiken återstår den civilrättsliga vägen. Den är egentligen inte så krånglig eller stor ekonomisk risk som man förleds tro. Nackdelen är att det tar tid, och i mitt fall hade jag tyvärr tröttnat innan jag nått målet. I mitt eget ärende tog det över ett halvår innan Q-Park förlorat i domstol. Detta trots att jag besvarade varje skrivelse inom några dagar. Q-Park tog hela tiden omkring en månad på sig att besvara varje skrivelse, utan att egentligen besvara en enda fråga.

Om man tänker driva ett skadeståndskrav mot ett parkeringsbolag kan man antagligen börja med att helt enkelt skicka kravet till dem. Lämpligen i rekommenderat brev.

Om de inte svarar lämnar man det till inkasso.

Om de bestrider, lämnar man in en stämningsansökan. Förutsatt att det rör sig om mindre belopp så får man samtidigt betala en mindre summa till tingsrätten (jag tror det är 450 kronor). Den summan lägger man till det ursprungliga kravet. Eftersom det är ett tvistemål om mindre belopp betalar varje part i princip sina egna kostnader. Vinner man målet och motparten fortfarande vägrar betala, lämnar man det till inkasso.

Jag ångrar fortfarande att jag inte gick på den linjen. Men tyvärr måste man prioritera i livet.
Har fått en kontrollavgift på 400kr för att klockslaget ej varit avläsbart. Hade råkat trycka in för nära vindrutan på biljetthållare så att de sista två siffrorna i klockslaget syntes inte. Vad har jag för chans att få pengarna tillbaks när man ändå varit laglydig och betalat in p-avgiften? kommer det att bli tingsrätt för sån här struntsak för att kunna ha chans att få pengarna tillbaks... eller kan p bolaget Parkeringsservice Svenska AB ändra sig om man klagar?
Va roligt.. Efter flera veckors tystnad så bara kände jag att titta om det hänt något. Precis nu efter att en fråga kommit :)

Jag antar att det är en biljett du pratar om. Om det finns ett biljettnummer antecknat (det är det lilla fyrsiffriga numret i biljettens nedre högra hörn) på kontrollavgiften så är det inget att prata om. Då kan du styrka att den biljetten p-vakten såg av den du har kvar iag, det numret är unikt och.

Om det också var dolt så blir det klurigare. Biljetten ska vara fullt avläsbar och det är upp till p-bolaget om dom vill göra ett undantag. Seriösa p-bolag brukar tillämpa engångsavskrivningar.

Onödigt vetande:
Biljettnumret finns för just detta ändamål, det står även på baksidan om biljetten skulle vara felvänt. Numret är som sagt unikt och ner tills biljetterna är slut. ex. 0138 = 138 stycken biljetter kvar på rullen.
Finns också ett BA nummer. BA står för Biljettautomat och berättar vilken maskin biljetten är köpt ifrån.
Det var ett snabbt svar. Stort tack för det! :D
Ja, de har antecknat biljettnumret som var synligt. Men det borde väl registreras i biljett automaten också vilken tid just den p-biljetten(med biljettnumret) går ut?
eller registreras det inte?

Men jag får nog skicka in biljetten och göra ett försök.
Vet inte vad det är för maskin vi pratar om men det finns inte eller är väldigt sällsynt med maskiner som registrerar biljettnumret och betald summa i sin log. Ointressant, har du kvar biljetten och att den var giltig vill tillfället som kontrollavgiften skrevs så ska det nog inte vara några problem.
Tyvärr har några p-bolag börjat ta ut en "serviceavgift" för att makulera kontrollavgifter typ som denna när billisten gjort rätt för sig men ändå slarvat. Det rör sig om ca 50 kr, 50 oförtjänade kronor.

Skriv gärna hur det går!
Användarvisningsbild
av Dalmans
Har en fråga angående parkeringsböter.

Var upp en rännvända till min far idag och ställde mig på en betalparkering och chansade.

såklart så hann dom ju dit och lappa bilen.

på lappen står det: Starttid: 21:54 och sluttid 22:00
med andra ord har hon/han stått vid min bil i 6 minuter.

Jag har hört att dom måste stå vid en bil i minst 15 innan dom får lappa, stämmer detta?
isåfall borde jag ju kunna överklaga boten?
av absolutjoxs
Det är bara en myt.
Parkeringsbolag bör vänta minst 6minuter men behöver egentligen inte ens det. Bevakningstiden är satt för att en parkör ska ha tid att köpa en parkeringsbiljett.
Användarvisningsbild
av Dalmans
okej, har dock för mig att det är en parkeringsvakt som sagt detta till mig. konstigt om dom skulle sprida myter

skulle in och betala en räkning på svensk kassaservice en gång när jag inte hade tillgång till datorn av någon anledning. kom till parkeringsplatsen och där stod en slappfisa.

Oj, sa jag undrande, är detta en betalparkering? fungerar inte Pbrickan här frågade jag dumt.

fick till svar att nej den gäller inte men är det ett snabbt ärende så kanske du hinner, jag måste vänta 15 min innan jag får bötfälla dig.

Jag sprang in, var klar på kanske 10 minuter och då hade han gått därifrån utan att lappa!
Hej,
Fick en p-bot i Haninge Centrum av Europark Svenska AB.
Jag undrar om denna går att överklaga.
Överträdelse enligt punkt 67 (se påsens baksida) när jag sedan tittar på baksidan finns inte denna punkt (67) under anteckningar står det P-skiva visar 5.00/17.00
Jag är hel säkert på att jag ställde klockan på 12.00.
Boten utfärdades kl. 13.05 - 13.22
Under fotodokumentation så har dom ej markerat att dom har tagit ett foto.
Boten är av gammal sort (Handskriven)

Tacksam för svar.

Vladdi
av Vladdi
Hej,
Fick en p-bot i Haninge Centrum av Europark Svenska AB.
Jag undrar om denna går att överklaga.
Överträdelse enligt punkt 67 (se påsens baksida) när jag sedan tittar på baksidan finns inte denna punkt (67) under anteckningar står det P-skiva visar 5.00/17.00
Jag är hel säkert på att jag ställde klockan på 12.00.
Boten utfärdades kl. 13.05 - 13.22
Under fotodokumentation så har dom ej markerat att dom har tagit ett foto.
Boten är av gammal sort (Handskriven)

Tacksam för svar.

Vladdi
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 85
Service Peugeot 107 2007

Har idag fått klart att dom verkligen skicka[…]