- tis 28 okt 2008, 15:30
Men som sagt var, man har olika krav.
Om jag (m fl) hade upplevt att D5 gått som du beskriver så hade Volvo inte behövt uppdatera den överhuvudtaget.
Mvh
Arese
VolvoB20 skrev:Då har vi nog helt olika definitioner på vad "gå bra" innebär. 50 km/h på sexan i de D5 jag kört har endast resulterat i att motorn låter som om den skall avlida med vibrationer och noll kraft med allmänna svimmningstendeser.Arese skrev: Herrarna har uppenbarligen aldrig kört en fin stor rak sexa med manuell låda, då kan man snart sagt välja vilken växel som helst, när som helst, med samma fina komfort. Det är flexibelt, det är premium (löjligt ord förövrigt) på riktigt. I min gamla bil kunde jag smyga omkring på trean hemma i villaområdet eller i stan utan att växla samtidigt som den gärna nosade på varvtalsstoppet i 160 km/h under omkörningar på landsväg. Det är en mysig känsla att ha tillgång till både smidighet i botten och jävlar anamma på toppen.Tycker D5 är mycket spänstig då den funkar bra från 50-60 km/h upp till +220 km/h på en och samma växel (6an)
En motor som inte trivs på låga eller höga varvtal är i min bok varken komfortabel eller rolig. Därför hoppas jag att Volvo inte bara minskat förbrukningen och ökat effekten utan har utökat det varvtalsområde då motorn känns trevlig att ha att göra med. Idag går den bra mellan 1500 och 3500 varv. Det är bara ett effektivt effektband på 2000 varv som är lätt att trilla utanför.
Mvh
Arese
Heller inga problem att dra ur den till rödgräns om man har lust.
Även med tunga släp (upp mot 2 tons boggiesläp är det bara att åka backe upp och ned på 6an
Bra bopttenvrid också då man drar upp 2 ton båt nåstan på tomgång ur sjön.
Men som sagt var, man har olika krav.
Om jag (m fl) hade upplevt att D5 gått som du beskriver så hade Volvo inte behövt uppdatera den överhuvudtaget.
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017