Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Kompe skrev:Tycker du får lägga upp en bild på din 16V efter 16 sidor och snart 4 års diskussioner
Bild kan jag nog fixa.
Men det är synd jag inte tog en bild i eftermiddags, när alla lösdelar till bromsarna låg i en ring runt bilen + både vinterdäck och sommardäck. Det sista ja gjorde idag var att byta olja till servon. Gjorde det för något år sedan, men det var så otroligt skitigt så jag bestämde redan då att jag skulle göra det snart igen. Så lagom trött efter att ha legat i 2 dagar på infarten med bilen på bockar så blev jag lite less på det när remmarna till servopumpen började slira (när jag hällt i den nya oljan???) Och föra ett väldigt oväsen. Det var likadan olja som jag fyllde på sist. Efter en halvtimme till (det är inte väldens enklaste att justera remmarna med AC också) så var jag äntligen färdig. Då har jag (på 2 dagar) gjort:
Plockat ner kardanaxeln för kontroll och smörjning (genom skruvar man kan skruva ut)
Bytt till nytt lager och gummilagringen i mitten.
Bytt olja på overdriven (blev bara påfyllt en "skvätt" när jag bytte lådan). Biltemas ATF Typ G. Mineralolja
Rengjort silen och oljefiltret i overdriven.
Plockat ner bromsarna fram. Smörjat pinnat och belägg fram. Jag lyfter på gummidamasken till kolvarna och "pytsar i" koppar spray och "motionerar" kolvarna.
Plockar ner bromsarna bak. lossar på oken. plockat loss skivorna, smort upp lederna till handbromsen. Skulle svetsat i staget mellan backarna, men fuskade lite. Klippte till tunna remsor i mässingsplåt (0,2mm) och virade runt i stället.Det blev samma sak.
Smort upp klossar och "pytsat i" kopparspray under gummidamaskerna (första gången på dessa ok) Nya från Biltema i fjor våras.
Satt tillbaka termostaten till insugningsluften och ny slang från luftvärmningen på grenröret.
Bytt olja och filter till motorn. Mobil 2000X 10W40 Semisynetisk
Bytt till vinterdäck (det var det jag skulle göra egentligen.)
Bytt olja i servon. Mobil Dexron III. (den var ju riktigt skitig när jag bytte för 2 år sedan). Hällde i Biltemas Servotätning (f--n vet om om fungerar, men den läcker lite)
Justerat remmarna till servon/AC-n (kom ju som extra problemen när jag trodde jag färdig)
Attans vad den gick fint, och växellådan fungerade kanon. Har varit "lite sådär". Var nästan ingen olja i.
Så nu är bilen färdig för vintern och hela nästa år. Förutom då om jag ska byta spridare och pump/filter till våren. Kanske börjar "fuska" med etanol igen, då behöver jag inte byta spridarna, bara höja trycket. Sedan är där ett problem som jag inte kommit underfund med än. Bränsle pumparna går inte när man "slår på" tändningen, och bränsletrycket "försvinner" på 20 minuter efter jag stängt av motorn.
Annars förklarar jag denna tråd avslutad. Väl mött i andra trådar, :lol:

Mvh
Lennart
Fredrikbrodin skrev:Min 16v lyckas jag aldrig få under 1.2 liter/mil har inte funkat hur jag än kör och haft den i snart 2 år. På vintern kan den bruka dra 1.5 så du har tur du med din bil! :)
Tankade faktiskt igår 1,28 l/min med vinterdäck, AC och "några rundor" med kärran efter. Fortfarande bara småsträckor (max en mil i taget). Så Ja, jag är ganska nöjd :D

Mvh
Lennart
När du justerar gasspjället, tar du bort staget från vajerrullen. Sedan skruvar du ut stoppskruven så den "släpper" från anslaget. Du "lyssnar sedan medan du trycker på kulan små snabba "tryck" samtidigt som du skruvar in skruven sakta tills du "hör" att anslaget går emot skruven. Skruva fram och tillbaka med små, små rörelser med skruvmejseln samtidigt som du "duttar" hela tiden med kulan på spjällaxeln några gånger så du vet att skruven precis rör anslaget, sedan skruvar du in skruven ett 1/4 varv (1/2 varv på 8V motorn). Det är enkelt när man "kommer in i det" men det blev mycket text, hoppas du förstår vad jag menar.
Angående min bensinförbrukning, sista tankningen 1,13 l/mil med vinterdäck, motorvärmare utan AC-n på och bara småsträckor. Jag är fortfarande nöjd.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:När du justerar gasspjället, tar du bort staget från vajerrullen. Sedan skruvar du ut stoppskruven så den "släpper" från anslaget. Du "lyssnar sedan medan du trycker på kulan små snabba "tryck" samtidigt som du skruvar in skruven sakta tills du "hör" att anslaget går emot skruven. Skruva fram och tillbaka med små, små rörelser med skruvmejseln samtidigt som du "duttar" hela tiden med kulan på spjällaxeln några gånger så du vet att skruven precis rör anslaget, sedan skruvar du in skruven ett 1/4 varv (1/2 varv på 8V motorn). Det är enkelt när man "kommer in i det" men det blev mycket text, hoppas du förstår vad jag menar.
Angående min bensinförbrukning, sista tankningen 1,13 l/mil med vinterdäck, motorvärmare utan AC-n på och bara småsträckor. Jag är fortfarande nöjd.

Mvh
Lennart
Tack så mycket för ett bra svar :)
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]