- tis 10 apr 2012, 11:10
Jag har beskådat skyddsplåten i verkligheten, i samband med att den lokala Volvoverkstaden gjorde service på en polis-XC70. Av plåtens form att döma hade den gjort tjänst så som den är tänkt vi något tillfälle. Såg ut som om någon släpat den i en kantsten vid någon hög refug eller trottoarkant, och det är väl inte helt otroligt heller.
Dagens version ska monteras genom att inpressmuttrar monteras i bilen, så det är väl det som det krävs ett speciellt verktyg för.
För övrigt har jag nu klarat av orienteringsarrangemanget utan att köra fast, men sista dagen fegade vi lite. Husvagn och speakervagn drog vi ut med en liten och lätt gammal traktor (Volvo Krabat). Med tanke på hur mycket fortare hjulen gick än vad traktorn gjorde med de vagnarna på släp var det nog lika bra det. Men mindre släpfordon, med bruttovikt på runt 500 kg, drog jag ut med XC70:n. Gick bra, trots att vaddjupet i gyttjan mot slutet av dagen hade kommit upp i en 15 cm ungefär. Fick dock stänga av DSTC de sista gångerna, för då gick det så tungt att bilen börja tappa kraft och hotade att stanna där gyttjan var som djupast, när antispinn var aktiverat. Men med det avstängt höll den gaspådraget, så då gick det att plöja genom gyttjan.
Skippade att köra över stenmuren när vi samlade in kablarna på trumman, för då hade jag bilen full med datorer, skrivare och annat, så jag befarade att de tre cm i marginal som jag hade i markfrigång när vi la ut kablen kanske redan hade gått åt. Backade upp släpen bland tuvor och sten i skogen istället, så jag kunde komma runt med bilen. Gick det också.
På det hela taget får jag säga att jag är imponerad av hur bra XC70:n sköter sig som närmast renodlad terrängbil, med tanke på att det egentligen bara är en personbil med lite högre markfrigång. Ja, och allhjulsdrift, förstås. Det var nog bara vid ett tillfälle som jag inte kunde köra i den riktning jag ville, men då var det ju också så mjukt att magen släpade i de högsta punkterna, det var uppför, jag skulle svänga och hade släpkärra bakom. Då fick jag köra i fel riktning och sen vända en bit bort istället. Men därifrån kom jag i alla fall.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.