Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
[quote="Maccie"]Persson: Gör som jag och köp skyddsplåten av polismodell under motorrummet.

Vad kostade denna ???
Har denna vinter spräckt 2 st laddluftsrör under motorn

//Goose
Användarvisningsbild
av apersson850
Tror jag läst att det handlade om runt 5000 kronor. Det går det ju kvickt till om man dunkar i något, så det är mycket möjligt att det är väl investerade pengar.

Såg när jag vaknade idag och tittade ut genom fönstret att jag skulle inte sagt nåt om att jag har mer nytta av bilens terrängförmåga på barmark än på snö. Nu är det vitt ute... :(
av Maccie
Hej, skyddsplåten kostar ca 4500-5000 inkl montering hos ÅF. Nog inget jag skulle ge mig på själv även om jag var händig(are), kräver specialverktyg.

5 mm alu-plåt låter inte mycket, men när man ser den i verkligheten tänker man "skydd mot lättare minor".

Finns i Volvos tillbehörskatalog online att beskåda.
av llesrof
När min bil var upphissade under besiktningen såg jag till min förvåning att det satt en stor aluminiumplåt under motorn. Det är visserligen förra generationens XC70, men satt dessa som standard eller var de tillbehör?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har beskådat skyddsplåten i verkligheten, i samband med att den lokala Volvoverkstaden gjorde service på en polis-XC70. Av plåtens form att döma hade den gjort tjänst så som den är tänkt vi något tillfälle. Såg ut som om någon släpat den i en kantsten vid någon hög refug eller trottoarkant, och det är väl inte helt otroligt heller.

Dagens version ska monteras genom att inpressmuttrar monteras i bilen, så det är väl det som det krävs ett speciellt verktyg för.

För övrigt har jag nu klarat av orienteringsarrangemanget utan att köra fast, men sista dagen fegade vi lite. Husvagn och speakervagn drog vi ut med en liten och lätt gammal traktor (Volvo Krabat). Med tanke på hur mycket fortare hjulen gick än vad traktorn gjorde med de vagnarna på släp var det nog lika bra det. Men mindre släpfordon, med bruttovikt på runt 500 kg, drog jag ut med XC70:n. Gick bra, trots att vaddjupet i gyttjan mot slutet av dagen hade kommit upp i en 15 cm ungefär. Fick dock stänga av DSTC de sista gångerna, för då gick det så tungt att bilen börja tappa kraft och hotade att stanna där gyttjan var som djupast, när antispinn var aktiverat. Men med det avstängt höll den gaspådraget, så då gick det att plöja genom gyttjan.

Skippade att köra över stenmuren när vi samlade in kablarna på trumman, för då hade jag bilen full med datorer, skrivare och annat, så jag befarade att de tre cm i marginal som jag hade i markfrigång när vi la ut kablen kanske redan hade gått åt. Backade upp släpen bland tuvor och sten i skogen istället, så jag kunde komma runt med bilen. Gick det också.

På det hela taget får jag säga att jag är imponerad av hur bra XC70:n sköter sig som närmast renodlad terrängbil, med tanke på att det egentligen bara är en personbil med lite högre markfrigång. Ja, och allhjulsdrift, förstås. Det var nog bara vid ett tillfälle som jag inte kunde köra i den riktning jag ville, men då var det ju också så mjukt att magen släpade i de högsta punkterna, det var uppför, jag skulle svänga och hade släpkärra bakom. Då fick jag köra i fel riktning och sen vända en bit bort istället. Men därifrån kom jag i alla fall.
av JimBob
gooose skrev:
Maccie skrev:Persson: Gör som jag och köp skyddsplåten av polismodell under motorrummet.

Vad kostade denna ???

//Goose
Köp ingen sån.......som att slänga pengarna i sjön =(
Laddluftrören går ändå...... 5 st/7000 mil V70 D5........
Användarvisningsbild
av gooose
JimBob skrev:
gooose skrev:
Maccie skrev:Persson: Gör som jag och köp skyddsplåten av polismodell under motorrummet.

Vad kostade denna ???

//Goose
Köp ingen sån.......som att slänga pengarna i sjön =(
Laddluftrören går ändå...... 5 st/7000 mil V70 D5........

Vad/hur menar du ?? '

Jag vet att det för min den inträffat när jag "gränslat" snödrivor för att komma in på mindre vägar och då skulle jag slippa detta med plåten

Kan inte dina gått då något tryckts upp mot motorplasten detta är lätt hänt då bilen inte är så hög
för 5st vad/hur har detta gått till

//Gooose
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kostade 2838 kronor att få dit plåten under motorn. Värre var det inte. Ett oljetråg kostar 3500 kronor, och då är det inte monterat än.

Kollade lite på Haldex websidor. Här kan man bland annat hitta denna text (min fetstil):
Off-Road

Instant activation with high torque transfer for maximum traction. An alternative, separate off-road mode (switch) locks the coupling. Traction performance is improved even further when fitted with the optional limited-slip differential, limiting the wheel speed difference across the rear axle.
Så själva Haldexkopplingen har utan tvekan en ingång för en manuellt aktiverad "nu är det riktigt eländigt" situation. Vore ju märkligt om inte Volvo utnyttjat den i samband med att man kopplar in HDC på XC-modellerna. Så jag tror att det är så.
av JimBob
Vad/hur menar du ?? '

Jag vet att det för min den inträffat när jag "gränslat" snödrivor för att komma in på mindre vägar och då skulle jag slippa detta med plåten

Kan inte dina gått då något tryckts upp mot motorplasten detta är lätt hänt då bilen inte är så hög

Ja du....hur de har gått sönder.... det vanligaste är nog vid färd på "traktor-väg" 2-hjulspår och en liten "vall" i mitten misstänker jag.
Detta laddluftrör är rena leksaksprylarna.... Kollar man hasplåten så syns inga skador men lik förbannat spricker rören eller hoppar isär.

Och nej....det är inte min bil....firmabil =)
Användarvisningsbild
av gooose
JimBob skrev:Vad/hur menar du ?? '

Ja du....hur de har gått sönder.... det vanligaste är nog vid färd på "traktor-väg" 2-hjulspår och en liten "vall" i mitten misstänker jag.
Detta laddluftrör är rena leksaksprylarna.... Kollar man hasplåten så syns inga skador men lik förbannat spricker rören eller hoppar isär.

Och nej....det är inte min bil....firmabil =)
Det är just i dessa fall som motorplåten hade "räddat" dina rör...Om jag har denna plåt så slipper jag byta rören
Denna plåt är rätt tjock så den kommer inte att tryckas upp emot laddlufts röret

Krävs inte mycket tryck på motorplasten förrän den trycks upp emot laddlufts röret och detta rör tål ingenting spricker nästan med en gång som du själv har fått uppleva ett antal ggr

//Gooose
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]