joel80 skrev:Många fossilkramare som älskar att påpeka allt man (helt korrekt) ska räkna med produktionskostnader glömmer ofta bort väldigt många parametrar på bensin/diesel/olje-sidan.
Japp, så är det. Lika goda kålsupare allihopa. Därtill kan man lägga politiker. För egen del försvarar jag inte fossilbränslen. Men jag försvarar inte heller de gröna kramarna. Jag konstaterar bara att det påstås att ett klimathot finns och att det är viktigt att minska CO2-utsläppen. Som liten människa kan jag varken säga emot detta eller hålla med. Min egna kunskap räcker inte till för en så stor fråga. Jag är dock beroende av vad politiker hittar på för styrmedel att få mitt beteende i önskad riktning. Och det är här det blir fel. Man straffar helhjärtat bilismen. Både ekonomiskt men även med fysiska hinder i infrastrukturen. Argumentet är miljöbelastning. Men att flyga till stranden, med stora CO2-utsläpp som följd, är befriat från ekonomiska sanktioner. Elbilar anses inte vara en miljöbelastning. Men dessa kommer naturligtvis ändå inte accepteras fullt ut då de fortfarande är bilar. Elskatt, trängselskatt, bussfiler, farthinder, förträngningar, etc. kommer att gälla för dem när de blir vanligare och många till antalet. Att köra till arbetet i en fossildriven bil anses idag kriminellt. Antagligen blir det lika med elbilar i framtiden. Angående ditt påstående att fossilkramare glömmer: jag påstår att båda sidor glömmer det som inte passar det egna syftet. Vissa påståenden som t.ex. att elbilar har nollutsläpp är det ultimata beviset på att man glömt väldigt mycket.
joel80 skrev:När det gäller produktionen av solpaneler säger jag det igen.. om dom tillverkas med ren el blir det bra mycket bättre siffror än de som nämnts här innan.. även om dom siffrorna är helt okej i läget världen är nu.
Energiåtgången vid tillverkning är en sak. Men annan sak som också är viktig är resursåtgång i absoluta tal av ändliga resurser.
joel80 skrev:T.o.m när dom tillverkas av "smutsig el" är dom alltså så pass rena att dom lätt kan ersätta kärnkraften utan att öka på CO2-utsläppen.
Här har något gått snett...
1. För solceller brukar de allra flesta källor ange högre antal g CO2/kWh än för kärnkraft vid livscykelanalyser. Hur ska då solceller kunna ersätta kärnkraft utan att CO2-utsläppen ökar?
2. I absoluta tal står kärnkraften för stor del av elproduktionen i många länder. Dessutom går kärnkraften i regel oberoende av mulet väder eller om det är natt. Att ersätta all kärnkraft med solceller är ingen liten ambition men omöjligt är det inte rent tekniskt. Men knappast bra för vare sig miljö eller klimat.
joel80 skrev:Solceller är bland den renaste (inte renaste) energiproduktionen vi kan få,.
Nej, verkligen inte renast.
joel80 skrev:och den är nu också den billigaste per kwh i många länder..
Billig energikälla är inte alltid bäst för klimatet.
joel80 skrev:Och nu sjunker som sagt batterikostnader till sånna kostnader att det snart blir lönsamt att lagra sol-el. 16% per år i prisnedgång sen 2010 per KWh lagring... priset ligger nu på ca $300-350/kwh. $300/kwh är t.ex vad man sagt är "the tipping point" för när elbilar kommer att ta över... då en bil med 32+ mils riktig räckvidd kommer att kosta lika mycket att köpa som en vanlig bil. 2017 beräknas det hända... Vi får se var det här hamnar, men jag är ganska säker på att de närmsta åren är starten på en rejäl svängning i hur vi ser på elbilar... eller eldrift över huvud taget.
Japp. Batterikostnaden sjunker och även lagringskapaciteten förbättras. Men resursåtgången med påföljande utsläpp räknas inte in. Precis som med andra saker som belastar miljön är man mycket dålig på att sätta pris på de negativa effekterna. I liten skala fungerar det mesta. I stor skala blir det lite svårare. Det kvarstår enorma frågeställningar att svara på vid en global omställning. Ja, jag vet att här råder minst sagt delade meningar. Men bara det är oroande i sig. Så fort fakta och bevis kommer från endera sidan kollapsar den andra "sanningen". Men det finns inga säkra beräkningar eller bevis på att det går att göra en global omställning med batteridrivna elbilar. Detta är mycket oroande. Ändå satsas allt på en häst som man inte vet om den är frisk eller inte.