...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev:I alla andra delar av fordonssäkerheten arbetar man ju för att ta bort och minska risken för mänskliga misstag. Jag tycker det går mot nollvisionen eller vilken vision som helst om att få en säkrare bilflotta. Även om jag tycker det är märkligt att folk är så ovetandes om sina bilars funktioner.
Ibland är det dock inte egna bilar. Jag blir förbannad på Gävle Kommun där de köpt in rätt nya Hyundais till hemtjänsten... Dom åker runt utan baklysen året om! Jag har under 2 år inte sett en enda av deras bilar med lyset tänt! Inte under bäcksvarta vintern eller hellregn under sommaren. Deras förare bryr sig inte om vad dom kör.. (Även om dom borde ha koll på lysen då man förmodar att dom har körkort) Det funkar inte.. Då måste man göra om förutsättningarna, eller börja stävja felaktigheterna med .t.ex böter eller i allafall frekvent stoppa de som gör fel.
Folk bryr sig inte för det är inte deras problem, krockar dom så är det någon annan som kört på dom.
Ta exemplet med en person jag känner som krockat tre gånger på ett år.
Det är inte hennes fel!
Att hon (förmodligen) satt och kollade på mobilen är inte hennes fel utan någon annans.
av llesrof
joel80 skrev:I alla andra delar av fordonssäkerheten arbetar man ju för att ta bort och minska risken för mänskliga misstag. Jag tycker det går mot nollvisionen eller vilken vision som helst om att få en säkrare bilflotta. Även om jag tycker det är märkligt att folk är så ovetandes om sina bilars funktioner.
Ibland är det dock inte egna bilar. Jag blir förbannad på Gävle Kommun där de köpt in rätt nya Hyundais till hemtjänsten... Dom åker runt utan baklysen året om! Jag har under 2 år inte sett en enda av deras bilar med lyset tänt! Inte under bäcksvarta vintern eller hellregn under sommaren. Deras förare bryr sig inte om vad dom kör.. (Även om dom borde ha koll på lysen då man förmodar att dom har körkort) Det funkar inte.. Då måste man göra om förutsättningarna, eller börja stävja felaktigheterna med .t.ex böter eller i allafall frekvent stoppa de som gör fel.
Du har ju svaret redan. Hemtjänsten. Det är, med all respekt, i princip bara kärringar som jobbar där. De har med få undantag noll känsla för bilar och teknik. En försökte krossa en stor isklump bakom bilen genom att backa på den upprepade gånger. Det var med en relativt ny och fin VW Golf. Det blev stora märken i stötfångaren. Jag stod inte ut med bilmisshandeln så jag stoppade henne och hoppade sönder isklumpen så att hon kunde komma ut. De dänger runt med bilarna som om de vore soffkuddar. Att en sådan människa skulle ha begåvningskapital nog för att tända bakljuset i mörker är inte rimligt att tro, tyvärr.
Användarvisningsbild
av joel80
Eftersom kravet på att faktiskt få köra bil inte är så högt rent intellektuellt så anser jag att man i mesta mån ska ha lagar och funktioner på bilar som hindrar folk från att göra dumma missar. I allafall när det gäller "tekniska" detaljer som inte har med själva körandet att göra. Sen är jag en stor fan av t.ex autobroms.. Folk gör misstag och är ouppmärksamma.
Användarvisningsbild
av Mabuse
joel80 skrev:Eftersom kravet på att faktiskt få köra bil inte är så högt rent intellektuellt så anser jag att man i mesta mån ska ha lagar och funktioner på bilar som hindrar folk från att göra dumma missar.
Problemet med att låta Darwin-Award-kandidaterna hållas är att många oskyldiga drabbas. Annars gråter jag inte över singel-olyckor.
av BennyL
I morse var det "pest eller kolera-läge" när det var lite dimmigt över de öppna partierna på E4:an mellan Uppsala och Stockholm.
Vad är lämplig belysning då?

Pest - DRL utan bakljus?
Kolera - Dimljus på bak?

Min bedömning är att det var varken eller som var rätt idag. Det var nedsatt sikt så bakljus behövdes, men det var inte så pass dimmigt att dimbakljus behövdes.

Att det skall vara så j-a svårt att tänka själv... :evil:
Användarvisningsbild
av SvenB
Man kan undra vad det är mer, förutom bilens belysning, som de inte kan hantera :?: Hatigheten :?: Placering i rätt körfält :?: Det finns nog betydligt fler saker som man borde kunna lita på att fordonsföraren hanterar rätt, men det är lite skrämmande. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
BennyL skrev:I morse var det "pest eller kolera-läge" när det var lite dimmigt över de öppna partierna på E4:an mellan Uppsala och Stockholm.

Pest - DRL utan bakljus?
Kolera - Dimljus på bak?

Min bedömning är att det var varken eller som var rätt idag. Det var nedsatt sikt så bakljus behövdes, men det var inte så pass dimmigt att dimbakljus behövdes.

Man kunde ju hoppas på att folk skippade sjukdomarna och körde med halvljus...
Jag var ute i geggan imorse också! Kan säga att det var RIKTIGT dålig sikt mellan Gävle - Tierp.. Körde vid 7:45 imorse.

Blinkade faktiskt på några som i den värsta geggan inte syntes förrens man var ca 100-150 meter bakom. (Typ 1,5 reflexstolpe)
Användarvisningsbild
av Perc
Det var dimma hela morgonen och förmiddagen idag, stundtals riktig ärtsoppa. Typ en på tio bilar körde på DRL utan bakljus.

Förbannade idioter.
av llesrof
BennyL skrev:I morse var det "pest eller kolera-läge" när det var lite dimmigt över de öppna partierna på E4:an mellan Uppsala och Stockholm.

Pest - DRL utan bakljus?
Kolera - Dimljus på bak?

Det är ju inte så svårt att lista ut. Då tänder man bakljusen. Säg en enda situation då det är fel att ha tända bakljus? Bara det att du var tveksam borde ju gjort att du valde högsta möjliga synlighet.
  • 1
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 552

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt