Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
W210 är byggda för att användas. Dom rullar svinlångt precis som W124'an. Men maken till rosthäck finns nog inte i modern tid... jag skulle aldrig i livet gå och dra på mig en sån.

9-3 och Vectra C är till stora delar samma bil. Nästan alla 9-3 har ju tvålitersturbo (även 1.8t är två liter) men det fanns en instegsmodell som hette "1.8i" och det är exakt samma motor som Vectran. Även Vectra fanns med 2.0T men dom flesta Vectraköparna nöjde väl sig nog med sugmotorer.

Dieslarna är samma i båda bilarna. Tillverkade av Fiat. Möjligen kan jag tänka mig att det var högre trimningsgrad i Saabarnas motorer, eller att saabköparna gärna valde en motorstarkare version än opelkunderna. 1.9 TTiD är väl trevlig, har jag förstått. Saab lyckades få den miljöklassad trots 180 hk. Detta att jämföras med Volvos DRIVe på 115hk...

Octavia åker jag ju själv. Lastutrymmet är fullt jämförbart med V70 (jag hade en V70 -98 och en -04 tidigare) men lite annorlunda format. Det är smalare men djupare. Minus för dåliga prylfack, det finns bara ett par smala och höga fack i sidorna bakom hjulhusen. Luckorna till de facken går ända ner till golvet så allt ramlar ut då man öppnar dem. Jag saknar luckorna i golvet (och utrymmet bredvid batteriet) som mina Volvo hade.

Kupén är lika rymlig som V70N på längden eftersom man inte har en fet instrumentbräda som stjäl en hel massa utrymme. Det märks dock att det är en golfklassare i grunden för då jag ställt in stolen rätt sitter jag bredvid B-stolpen. Kupén är också smalare, man sitter inte gärna tre fullvuxna bak någon längre sträcka. Men det gör man inte i V70N heller, och där har man dessutom sämre benutrymme än i Skodan. Varken V70N eller Octavia kan konkurrera med 855/V70 om kupéutrymme.
Användarvisningsbild
av Variosboy
För det första är ju inte 9-3 och V70 i närheten av lika stora, så redan där haltar jämförelsen.
Sen tror jag det handlar mycket mer om strategi än förmåga från Volvos sida att bara ha så lite hästkrafter i sin miljöbil. Saab var redan då desperata och tvungna att gå mycket längre. Tittar vi på bilarna idag så ligger ju till och med D5 väldigt lågt i co utsläpp, så som sagt, mer en fråga om strategi än förmåga. Och vilket företags strategi som var rätt och fel behöver ju inte ens diskuteras. :wink:
av breakdown89
Perc skrev:W210 är byggda för att användas. Dom rullar svinlångt precis som W124'an. Men maken till rosthäck finns nog inte i modern tid... jag skulle aldrig i livet gå och dra på mig en sån.

9-3 och Vectra C är till stora delar samma bil. Nästan alla 9-3 har ju tvålitersturbo (även 1.8t är två liter) men det fanns en instegsmodell som hette "1.8i" och det är exakt samma motor som Vectran. Även Vectra fanns med 2.0T men dom flesta Vectraköparna nöjde väl sig nog med sugmotorer.

Dieslarna är samma i båda bilarna. Tillverkade av Fiat. Möjligen kan jag tänka mig att det var högre trimningsgrad i Saabarnas motorer, eller att saabköparna gärna valde en motorstarkare version än opelkunderna. 1.9 TTiD är väl trevlig, har jag förstått. Saab lyckades få den miljöklassad trots 180 hk. Detta att jämföras med Volvos DRIVe på 115hk...

Octavia åker jag ju själv. Lastutrymmet är fullt jämförbart med V70 (jag hade en V70 -98 och en -04 tidigare) men lite annorlunda format. Det är smalare men djupare. Minus för dåliga prylfack, det finns bara ett par smala och höga fack i sidorna bakom hjulhusen. Luckorna till de facken går ända ner till golvet så allt ramlar ut då man öppnar dem. Jag saknar luckorna i golvet (och utrymmet bredvid batteriet) som mina Volvo hade.

Kupén är lika rymlig som V70N på längden eftersom man inte har en fet instrumentbräda som stjäl en hel massa utrymme. Det märks dock att det är en golfklassare i grunden för då jag ställt in stolen rätt sitter jag bredvid B-stolpen. Kupén är också smalare, man sitter inte gärna tre fullvuxna bak någon längre sträcka. Men det gör man inte i V70N heller, och där har man dessutom sämre benutrymme än i Skodan. Varken V70N eller Octavia kan konkurrera med 855/V70 om kupéutrymme.
Så om man jämför v70n och 855/v70 så är 855/v70 den större invändigt?
men om man skulle jämföra trotjänaren 945 och 855/v70 är dom då likvärdiga?
Användarvisningsbild
av Perc
Har dålig erfarenhet av bakhjulsdrivna volvo, tyvärr. Aldrig ägt någon, knappt aldrig ens åkt i nån.

Men 855/V70 är definitivt större i kupén än V70N. Lastutrymmet är nog hugget som stucket.
Användarvisningsbild
av Vojje
breakdown89 skrev: är det vectra och Saab 9-3 som delar bottenplatta? delar dom drivlina också?
du tänker kanske på att Saab 9000, Alfa Romeo 164, Fiat Croma och Lancia Thema delade bottenplatta och lite motorer och annat.
Detta hände sig mellan -84 och -88. De flesta av dessa bilar är antagligen skrotade vid detta laget eller i vart fall bortslarvade likt llesrofs kompis f.d. bil som han hade innan han bytte jobb och fick en tjänstebil :D
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:
breakdown89 skrev: är det vectra och Saab 9-3 som delar bottenplatta? delar dom drivlina också?
du tänker kanske på att Saab 9000, Alfa Romeo 164, Fiat Croma och Lancia Thema delade bottenplatta och lite motorer och annat.
Detta hände sig mellan -84 och -88. De flesta av dessa bilar är antagligen skrotade vid detta laget eller i vart fall bortslarvade likt llesrofs kompis f.d. bil som han hade innan han bytte jobb och fick en tjänstebil :D
Vad yrar du?

9-3SS och Opel Vectra C delar bottenplatta och mycket teknik, det är allmänt känt.
av osla
breakdown89 skrev:
osla skrev:
breakdown89 skrev:dom jag har hittat som verkar lite intressanta är 945 98, v70og, v70n och Mercedes e klass kombi. någon som kan säga bi eller bä angående storlek invändigt och sådant?
vilken e klass tänker du på? är det w210 så kan du glömma den, är ingen kvalite jämfört med tidigare och rostar. däremot w124 så har du kvalite, och det är nog bil världens mest välbyggda bil, bättre komfort än v70n, större och inga problem att få en sån att gå iaf 80-90 tusen mil utan några motorrenoveringar eller liknande om det är dieslarna i talar om. pris kring 20 tusen kanske för en fin, då har du 20 tusen du kan göra annat för istället
ja de var ju faktiskt w210 jag tänkte på, dom flesta borde ju blivit Good willade. men de syns ju direkt om den blivit de eller ej. men det är nog som du säger 210an blev väl lite av ett svart får för Mercedes.
som det sas några inlägg upp, w210 bara går och går mekaniskt som w124 gör, men w210:an rostar överallt där det finns plåt :lol: äger själv en w210 97 220D sedan, mekaniskt är den väldigt bra (bara gått 42 tusen) men den är rostig lite överallt. jag har även en w124 250 td (kombi) års 91 och man kan inte jämföra dom två, 124:an är bättre på alla sätt, förutom väghållning där 210 är bättre. men 124:an har mycket finare inredning kvalitets mässigt både in och utvändigt, rostar inte alls om den inte missköts.

får jag välja kör jag mycket hellre 124:an än 210:an. och jag tycker att är det e-klass du funderar på så är det en fin 124, dom fans ju till 96 så dom är ju inte så gamla, och jämfört med v70/v70n så är den bättre på allt
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev:
Vojje skrev:
Vad yrar du?

9-3SS och Opel Vectra C delar bottenplatta och mycket teknik, det är allmänt känt.
ja, och Fiat Croma bl.a.. Inget nytt under solen, som vanligt :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
Saab har sällan haft råd att utveckla nåt eget från början till slut. Tvåtaktsmotorn var en DKW-kopia, deras första två fyrtaktsmotorer köptes från Triumph och Ford, 9000 togs fram i samarbete med italienarna osv.

Igår åkte jag en Mercedes Citan, en äkta tysk kvalitetsvagn tillverkad i frankrike av Renault. Finns även som Renault Kangoo eller Dacia Dokker om man vill komma billigare undan. Renaults större modeller går att köpa som Opel och Nissan om man vill, men Opels lilla Kangoo-konkurrent tillverkas däremot av Fiat.

Fiat tillverkar även Ka-modellen åt Ford.

Min poäng? Alla tillverkar nånting ihop med någon.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]