- sön 01 sep 2013, 11:55
#783682
W210 är byggda för att användas. Dom rullar svinlångt precis som W124'an. Men maken till rosthäck finns nog inte i modern tid... jag skulle aldrig i livet gå och dra på mig en sån.
9-3 och Vectra C är till stora delar samma bil. Nästan alla 9-3 har ju tvålitersturbo (även 1.8t är två liter) men det fanns en instegsmodell som hette "1.8i" och det är exakt samma motor som Vectran. Även Vectra fanns med 2.0T men dom flesta Vectraköparna nöjde väl sig nog med sugmotorer.
Dieslarna är samma i båda bilarna. Tillverkade av Fiat. Möjligen kan jag tänka mig att det var högre trimningsgrad i Saabarnas motorer, eller att saabköparna gärna valde en motorstarkare version än opelkunderna. 1.9 TTiD är väl trevlig, har jag förstått. Saab lyckades få den miljöklassad trots 180 hk. Detta att jämföras med Volvos DRIVe på 115hk...
Octavia åker jag ju själv. Lastutrymmet är fullt jämförbart med V70 (jag hade en V70 -98 och en -04 tidigare) men lite annorlunda format. Det är smalare men djupare. Minus för dåliga prylfack, det finns bara ett par smala och höga fack i sidorna bakom hjulhusen. Luckorna till de facken går ända ner till golvet så allt ramlar ut då man öppnar dem. Jag saknar luckorna i golvet (och utrymmet bredvid batteriet) som mina Volvo hade.
Kupén är lika rymlig som V70N på längden eftersom man inte har en fet instrumentbräda som stjäl en hel massa utrymme. Det märks dock att det är en golfklassare i grunden för då jag ställt in stolen rätt sitter jag bredvid B-stolpen. Kupén är också smalare, man sitter inte gärna tre fullvuxna bak någon längre sträcka. Men det gör man inte i V70N heller, och där har man dessutom sämre benutrymme än i Skodan. Varken V70N eller Octavia kan konkurrera med 855/V70 om kupéutrymme.
9-3 och Vectra C är till stora delar samma bil. Nästan alla 9-3 har ju tvålitersturbo (även 1.8t är två liter) men det fanns en instegsmodell som hette "1.8i" och det är exakt samma motor som Vectran. Även Vectra fanns med 2.0T men dom flesta Vectraköparna nöjde väl sig nog med sugmotorer.
Dieslarna är samma i båda bilarna. Tillverkade av Fiat. Möjligen kan jag tänka mig att det var högre trimningsgrad i Saabarnas motorer, eller att saabköparna gärna valde en motorstarkare version än opelkunderna. 1.9 TTiD är väl trevlig, har jag förstått. Saab lyckades få den miljöklassad trots 180 hk. Detta att jämföras med Volvos DRIVe på 115hk...
Octavia åker jag ju själv. Lastutrymmet är fullt jämförbart med V70 (jag hade en V70 -98 och en -04 tidigare) men lite annorlunda format. Det är smalare men djupare. Minus för dåliga prylfack, det finns bara ett par smala och höga fack i sidorna bakom hjulhusen. Luckorna till de facken går ända ner till golvet så allt ramlar ut då man öppnar dem. Jag saknar luckorna i golvet (och utrymmet bredvid batteriet) som mina Volvo hade.
Kupén är lika rymlig som V70N på längden eftersom man inte har en fet instrumentbräda som stjäl en hel massa utrymme. Det märks dock att det är en golfklassare i grunden för då jag ställt in stolen rätt sitter jag bredvid B-stolpen. Kupén är också smalare, man sitter inte gärna tre fullvuxna bak någon längre sträcka. Men det gör man inte i V70N heller, och där har man dessutom sämre benutrymme än i Skodan. Varken V70N eller Octavia kan konkurrera med 855/V70 om kupéutrymme.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)