Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Nexus skrev:haha så du menar att en oljepluggs packning på volvo för 26:-!!!! är sämre än den som tex skruvat säljer för 11:- som ser exakt lika ut. Snacka om prispålägg på volvo då den packningen inte kostar många kronor tillverka.....
kan även tex ta "plastpoppnitarna" till innerskärmar mm .Volvo tar 17 :-/st för de, på nätet kostar likadan 8:-/st.
Har inga problem med klapperstag från biltema har hållt flera år :-)-)
26 kr? Lägg på 100 kr till så tror jag dig.
Att säga Volvo säger billiga reservdelar är inte bara felaktigt. Det är en vit lögn också. Jag har aldrig någonsin köpt något billigt på Volvo och då har jag t.ex köpt en liten packning av tunt papper för ca 60 kr. Det är svindyrt! Är helt övertygad att Biltema har EXAKT samma leverantör som volvo har på väldig många delar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Visserligen inte "reservdel", men volvo säljer(sålde?) färdigskuren solfilm till 7/945, 7 rutor kostade typ 350kr.
Fanns ingen internetbutik vad jag hittade (då) som kunde slå det priset. Detta var visserligen typ 7 år sedan, så vet inte status på det nu.

Men jo, volvo är dyra, men det är dom inte ensamma om. I stortsett alla märkesverkstäder tar hutlösa priser för en del som en annan generell bildelsbutik säljer för en spotsyver.
av Volvo742
Volvo bakaxelbussning och Biltema bakaxelbussning.
Vilka föredrar ni? Är det lika kvalité?
av Kigge84
Bromsskivor bak till V70R AWD = undvik skruvat.se ;) 3/4 skivor har varit skeva so far ;) (väntar på 2 nya igen..) börjar ångra att jag snålade och inte köpte från volvo direkt :) Men i övrigt är jag nöjd med allt annat jag köpt från skruvat.se :)
av *pettson*
Låter väldigt märkligt att något som är svarvat det sista som är, vore snett. Dessutom 3 av 4?
Jag förutsätter att du monterat dom korrekt och använt indikatorklocka innan du konstaterade att det var skivorna som var problemet.
Och att skivorna naturligtvis är oanvända direkt ur kartong? För är dom upphettade, alltså använda och sen skeva så brukar det till 99,99% vara ett kundrelaterat fel, antingen monterings eller inkörningsfel. OFTA en kombination, både dåligt rengjort och sen inte korsdragit plus att man hettat upp och kylt snabbt.
Det brukar inte spela roll vart dom är inhandlade alls eftersom problemen blir exakt domsamma om man gör fel.
Felmonterade eller fel inkörning på bromsskivor brukar göra så dom blir vinda som trattkantareller. Men det är ALLTID leverantörens fel förutsatt att det är billiga saker, dom förutsätts vara skräp.
Vore dom svindyra så kan man tänka sej att man kanske kan ha gjort nåt lite galet istället, för dyrt är bra.

Följande regler gäller: Kliniskt rent bakom skivan, se till så skivan går på sin fasade centreringskant. Se till så bromsoket nyper exakt lika från bägge håll där så är, annars ska det glida lätt så det utför sitt jobb korrekt på bägge sidor samtidigt. Montera fälgen och KORSDRA den. Inga tvärnitar eller hårda inbromsningar dom första drygt 30-50 milen. Se till så skivan hettas upp LÅNGSAMT.
Jag ska inte behöva säga det men gör det ändå: Montera ALLTID nya bromsbelägg samtidigt.

Följande regler gäller ALLTID om där inte står något extra i kartongen vid montering. Det oavsett om dom kostade 100kr st eller 3000kr st.
av Volvo742
När jag monterade mina bromsskivor bak var de också sena, men det var därför jag glömde skruva bort den där lilla skruven som håller fast bromsskivan. Det märkte jag efter ca 5 minuters koll. Så det kändes skönt att det fungerade som det ska.

Skruvat.se tillverkar inga bildelar. De köper bildelar från tillverkare t.ex biltema, volvo, Benedix eller vad dem heter.
av *pettson*
Biltema och Volvo är inga tillverkare av reservdelar.
Skruvat köper däremot sina delar av grossister som i sin tur köper av tillverkarna. Kanske att dom har direktkontakt med någon enstaka tillverkare på en del delar.
Biltema däremot beställer sina delar direkt av tillverkare som antingen har i sitt sortiment eller som får tillverka delar på beställning.
Volvo beställer sina delar att tillverkas enligt egen spec på en del delar och andra är uppköp direkt ifrån tillverkarens katalog, dock med volvologga som tillägg.
av nissesvolvo
Om man får vara lite petig så tillverkar ju Volvo reservdelar. Tex bromsskivor som bearbetas i Floby. Dock så görs vissa reservdelar, speciellt till älder Volvo modeller i Kina. Har själv köpt blåkartong med bromsskivor gjorda i Kina. Dock kommer jag ju aldrig att göra det igen då meningen med originalköp var att det skulle vara tillverkat i Sverige. Lite för att försöka bidra till att rädda jobben.

Det som jag tycker är värst med piratdelar är passformen. En del grejer, oavsett var man köpt dom, går ej montera med korrekt funktion, dvs dålig passform.
Man kan också vända på det, tex har jag köpt bromsok bak för att dom är lite "sämre" toleranser på än original. Detta har gjort att jag åtminstone har sparat in 1-2 byte av ok ifall jag hade haft original. Dom funkar hur bra som helst och har aldrig kärvat.
Totalt sett kan man väl säga att vissa saker duger gott med att köpa pirat samt vissa saker skall man hålla sig till original. Kruxet är väl och veta vilka.
av *pettson*
nissesvolvo skrev:Om man får vara lite petig så tillverkar ju Volvo reservdelar. Tex bromsskivor som bearbetas i Floby. Dock så görs vissa reservdelar, speciellt till älder Volvo modeller i Kina. Har själv köpt blåkartong med bromsskivor gjorda i Kina. Dock kommer jag ju aldrig att göra det igen då meningen med originalköp var att det skulle vara tillverkat i Sverige. Lite för att försöka bidra till att rädda jobben.

Det som jag tycker är värst med piratdelar är passformen. En del grejer, oavsett var man köpt dom, går ej montera med korrekt funktion, dvs dålig passform.
Man kan också vända på det, tex har jag köpt bromsok bak för att dom är lite "sämre" toleranser på än original. Detta har gjort att jag åtminstone har sparat in 1-2 byte av ok ifall jag hade haft original. Dom funkar hur bra som helst och har aldrig kärvat.
Totalt sett kan man väl säga att vissa saker duger gott med att köpa pirat samt vissa saker skall man hålla sig till original. Kruxet är väl och veta vilka.
Floby är volvos och tillverkar förvisso bromsskivor och en typ av bromsskiva som är unik. En alubromsskiva som utvecklats på volvo. Annars får jag det mest till att man tillverkar vevstakar och navmoduler i övrigt? Men absolut att det är volvos egen tillverkning, som tyvärr inte hamnar på alla volvobilar däremot. Hade inte en tanke på den fabriken.

*Volvofabriken i Floby
550 anställda - 150 fler än under krisen 2010. Målet är att tillverka 3,3 miljoner bromsskivor under 2012 och kanske 5 miljoner vevstakar. En mindre del av produktionen går till Volvos personbilar. Huvuddelen till andra bilmärken och till Volvos och Renaults lastbilar. Vevstakar från Floby sitter bland annat i Aston Martin*

En spännande kommentar mitt i en artikel: – Skivan kommer att klara bilens livslängd, förklarar Stefan Kristiansson.
Vanliga bromsskivor slits inte ut, utan måste bytas för att de blir rostiga för att de är av järn.

Förmodligen har Stefan aldrig varit ute i en verkstad. :(
av nissesvolvo
Vidare kan man ju säga att alla Volvos fabriker som tillverkar delar även gör reservdelar då det givetvis inte görs någon skillnad i produktionen om det är en reservdel eller en del som skall monteras på en ny bil.

Man kan också dra det ytterligare ett steg och undra vem som gjort vad.
Tex så köper Volvo ämnet till en vevaxel av extern gjutare, men Volvo gör all bearbetning själv. Är det då en "originaldel" eller måste delen göras från början helt och hållet av Volvo själva? Kanske en onödig och petig framställning men man kan ju dra liknelsen att en fabrik i tex i Tyskland gör samma delar till både Volvo kanske BMW och Audi samt säljer även sina produkter till Biltema. Är det då inte en "originaldel" också?
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]