Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Har nu kollat batteriladdarens manual. Det finns en lampa som skall lysa vid överbelastning, polvändning eller om batteriet är trasigt. Den lyser inte. Det tyder väl på att laddaren är för klen?
Användarvisningsbild
av darkien
en smartladdare kan inte börja ladda om de är för lågt med volt i batteriet minns inte riktigt volttalet men tror biltemas smartladdare kräver 9-10v för att kuna starta laddningen vad du kan göra är att kolla runt i din bekantskapskrets om någon har en riktig batteriladdare med startboosterfunktion o chockladda upp en startström sen vidare ladda upp med smartladdaren o hoppas på de bästa men ett riktigt urladdat batteri tappar ofta sin forna styrka men skadar inte att prova chockladda har du tur funkar de har du otur tar de inte emot laddning o då blir de nytt batteri

sen finns de andra aktörer än bilia som har bra batterier kolla mekonomen mecka swedol sen finns de ju även då biltema som håller iaf hygglig kvallite på sina batterier med tanke på priserna dom har
av xxargs
Batteri som är riktigt rejält utdragen leder nästan ingen ström alls - C-tek skickar pulser ett par gånger i sekunden med lite extra spänning för att försöka få igenom några mA i ström i allafall och innan den har fått genom några mAh i ström så finns det ingen motspänning - detta kan ta tid, flera dagar om batteriet är riktigt illa däran, innan spänningen är så pass hög att laddaren uppfattar att den behöver laddas och laddningsprocessen rullar igång.

det är lite som att tina en frusen vattenledning - det gäller att få dom första dropparna att rinna...

C-tek är känd för att klara det mesta - andra intelligenta laddare av andra märken kan vara mer 'dumma' och sätter sig och tjurar i ett hörn och inte vill gå igång och gå i laddlägen om inte batteriet redan har en viss spänning.

sedan hade biltema en laddare för något år sedan på 7 ampere som var riktigt bra (finns inte kvar längre tyvärr - allt som är riktigt bra på biltema förvinner..) med olika laddlägen inklusive för kalcium/silverbatteri med 14.7 Volt (liknande som frost/stjärnläget på CTEK) samt läge där den kunde agera nätaggregat på 13.8 Volt utan laddningsautomatik som intefererar. Om laddaren har ett sådant läge så kan man prova det först under någon eller ett par dygn innan man går över till den vanliga batteriladdarläget

ett så hårt urladdat batteri blir aldrig sig riktigt lik som innan - dock kan det vara fullt användbart flera år efteråt och det är ofta kallstartsegenskaperna på vintern som bestämmer om batteriet har gjort sitt och få bli en 'fritidsbatteri' till kylboxen eller liknande småförbrukare tills den är så dålig att det inte är lönt vikten att bära omkring denna gentemot funktionen/kapaciteten på denna
av Tommty
SEpaket skrev:
Tommty skrev:testade du det jag skrev?
Tyvärr fanns ett par praktiskt problem. Jag har inte några startkablar längre, upptäckte jag, Sedan har jag parkeringen lite för långt ifrån närmaste eluttag också. Jag vet inte, hur fort måste jag sätta i laddaren efter att jag dragit i ström?
några sekunder.

biltemas/julas/clas ohlsons laddare ligger på 10volt i spänning för att den ska reagera
Ctek Zafir 45 ligger på ~3v
Ctek Zafir 100 ligger på ~1,5v
av SEpaket
Tack för svaren. Gällande kallstart och dylikt så är det som så att bilen står i varmgarage och är min sommarbil numera, så det lär jag inte lida utav.

Lösningen som jag försökt med är följande: Jag har raggat fram en annan laddare, en tysktillverkad sak som, enligt min goda vän som lånade ut den, är köpt på Mekonomen för dyra pengar för tiotaler år sedan. Det är på 6 ampare och när jag sätter i den så stiger faktiskt den lilla mätaren i fönstret som sitter på, så jag tror kanske det kan fungera, låter det stå över natten och ser sedan hur det är ställt.

Tack för alla goda råd!
av Rådlös
Eftersom den laddar, så låt den stå. Om batteriet har varit tomt, kan det ta mer än en natt för att ladda upp det.
Det skall börja på en hög ström, nära dom 6 Ampere. Sedan skall det krypa sakta neråt. Ett nytt friskt batteri går neråt ½ Ampere eller däromkring. Nu har förmodligen ditt batteri farit illa, så om du kommer ner mot 1 och ½ - 2 Ampere kan du vara nöjd.

Lite överkurs:
Ett batteri har ju ett eget inre motstånd som är beroende på laddningsgraden. Ett urladdat batteri har lågt inre motstånd. Hög laddström går igenom batteriet. Ett nästan fulladdat batteri har högt inre motstånd och släpper inte igenom så mycket laddström. Samma sak syns på Amperemätaren på laddaren.
av rid54
Förlåt en petimeter-kommentar...: det inre motståndet är i princip konstant över laddningsprocessen (i ett friskt batteri). Det som gör att laddströmmen sjunker är den stigande cellspänningen ("motspänningen") allteftersom batteriet laddas.
av SEpaket
Jag är nöjd bara jag kan använda centrallåset samt köra bilen till bilprovningen på sikt.
av SEpaket
Efter att ha laddar med den dyra laddaren över natten anslöt jag smartladdaren precis, vilken nu laddar batteriet utan problem. Bytte eftersom smartladdaren anger att den är färdigladdad mycket tydligare. Det verkar som att det gick, tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tänk dock på att även om laddarna visar att batteriet är fullt, så kan cellerna fortfarande vara halvt-urladdade. Dvs, batteriet kanske laddar ur sig 10min efter du kopplat bort laddaren (lite extremt kanske, men ungefär så).
Så att ha laddaren ikopplad några dagar utan avbrott är en god idé, även om den visar fullt.
CTec är bra för sånt, då dom(flesta) skickar ut impulser lite då och då oavsett om batteriet är fullt eller tomt (som beskrivits ovan), vilket kan väcka halv-döda celler till liv.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]