NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bogus
#769980
Men glappet skall väl vara litet? Ju större glapp det är desto svårare har den ju för att dra till sig? Och man tar väl bort en bricka för att göra glappet mindre? Inte större?
av Bogus
#769982
Ok, nu ser jag ditt svar (läste igenom ordentligt) på förra sidan, Gooose. Du skrev ju helt tydligt att det inte skall vara litet spel. Men jag förstår fortfarande inte hur man kan ta bort en bricka och få STÖRRE spel?

Men tack för svaret iaf =)
Användarvisningsbild
av erikn
#770193
2 mm är jättestort glapp, fattar inte att den drar. Man tar bort bricka för att minska glappet.
Användarvisningsbild
av gooose
#770234
Bogus skrev:Ok, nu ser jag ditt svar (läste igenom ordentligt) på förra sidan, Gooose. Du skrev ju helt tydligt att det inte skall vara litet spel. Men jag förstår fortfarande inte hur man kan ta bort en bricka och få STÖRRE spel?

Men tack för svaret iaf =)

Läs en gång till för något missar du ;-//

Spelet skall efter en justering vara enl spec 0,3-0,6 mm alltså mindre är 1 mm och dun har 2 som är väldigt stort

spelet skall vara väldigt litet är det för stort så orkar inte magnetkopplingen att dra åt så att kompressorn arbetar


//Gooose
av Bogus
#770362
Haha, nu ser jag. Jag har hela tiden fått för mig att det ska vara 3-6 mm. Missade alltså ett kommatecken. Då blir det fel! Nu fattar jag allt. Tack för svar!
av xxargs
#770378
Bogus skrev:Ok, nu har jag kollat magnetkopplingen, och "tyvärr" verkar det ok. Glappet är bara ca 2 mm så det verkar normalt. Dock så har jag märkt att det går igång (klickar igång) väldigt ofta. Typ var 6-7 sekund. Är inte det lite för ofta? Kan det vara läckage ändå?

Hur känns 'tjocka' röret ut från torpedplåten i temperatur ???

när det är typ 25 grader och vanligt sommarfuktigt väder som nu så bör den vara kall till iskall samt svettas fukt. prova både vid lågfart, mellanfart och högfart på ventilationen.

Vid högfart kan du kanske behöva gasa motorn lite då de flesta AC når inte sin maxkapacitet förrän vid 1500 - 2000 rpm på motorn.

Är det AC med orificer så skall även torkfiltret (stora burken) som sitter på tjocka röret innan vidare mot kompressorn vara partiellt kallt (utom kanske vid +35 grader insugen luft och max fläkt) då det bevisar att det kommer ut lite stänk av överskott av köldmedie ut från evaporatorn och den vägen visar att det finns tillräckligt mängd.

Om kompressorn klicka in och ut ofta även vid mellan och högfart på ventilationen så är det med stor sannolikhet köldmediebrist och tjocka röret är då heller inte bestämt kall.

Bilar med expansionsventil bör tjocka röret även här vara kall och svettande men vid full fart och varmt ute kan det bli lite mindre kall. vid medelfart på ventilationen och om man känner en stund med fingrarna - att tempen kan variera lite upp och ned lite som visar att expansionsventilen arbetar och trottlar köldmedie, såvida den inte kör på full kapacitet och släpper igenom så mycket den orkar.

Känner man efter den tjocka röret/slangen mot kompressorn så märker man också att temperaturen på slangen/röret höjs märkbart ju närmare kompressorn man kommer - vilket är bra och visar att ingen flytande kondensat kommer med gasen ur från evaporatorn - är det på graden lika (kolla med termometer i så fall då att mäta temp med fingrar är ett trubbigt instrument) i båda ändarna och några cm från kompressorn så har man problem med expansionsventilen och det flödar över med kondensat in i kompressorn - klart obra i det fallet.

på ett system med orificer och torkfilter på den grova ledningen och vid medelfart på ventilationen bör temperaturen vara lika hela vägen från torpedplåten till in i torkfiltret (kallas även receiver) och först efter denna torkfilter bör temperaturen på sugledningen vara något varmare ut från torkfiltret och ökas ju närmare kompressorn man kommer (utstänkt/överbliven flytande köldmedie ut ur evaporatorn vid låg och mellanlast skall nämligen koka upp inne i torkfiltret innan det går vidare mot kompressorn - orifice-system bygger på 'shunt reglering' dvs. köldmedie som inte kokar upp i evaporatorn, kokar istället upp i torkfiltret av värmen från motor och kylarfläkt och blir det ändå för kallt, så stänger lågtrycksbrytaren (som ofta sitter på torkfiltret/receivern) av kompressorn när sugtrycket går under 1.5 Bar eller så och startar först när trycket är lite över 2 Bar för att det inte skall frysa.

En inte helt miljö-korrekt lösning i mina ögon...

allt ovanstående kontroll kan man göra själv med bara sina fingrar och kanske en termometer om man vill mäta mer exakt på graden och av detta får en ganska god uppfattning om AC verkar fungera normalt eller inte - det kan vara bra att göra detta på sin bil när man har en fungerande AC så man lär känna hur den beter sig då och kan senare kontrollera när man misstänker att det inte fungerar så bra som förut. Är man noga så bokför man och då kan det vara trevligt med multimeter med termometersladd som man trycker mot de olika ytorna via en bit tvättsvamp man vill mäta med (termoelementet reagerat fort på temperaturen och tvättsvamp isolerar från omgivningen även om den termiska kontakten mot termoelementet inte alltid är så bra) - glöm inte att mäta temperaturerna på rådande lufttemperatur - före och efter kondensorn - vid luftinsuget på ventilationen och utblåset på ventilationen i kupén samt vilken inställning och fläktpådrag och motorvarv när mätningen görs samt notera exakt var, vilken plats mätningarna görs..
av Bogus
#770476
Tack för ett utförligt svar xxarg. Jag har ingen möjlighet att kolla just nu, men ska upp till pappa om någon vecka igen (som har ordentligt garage) så jag får kolla då. Jag återkommer!

Mvh/Per
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]