Bogus skrev:Ok, nu har jag kollat magnetkopplingen, och "tyvärr" verkar det ok. Glappet är bara ca 2 mm så det verkar normalt. Dock så har jag märkt att det går igång (klickar igång) väldigt ofta. Typ var 6-7 sekund. Är inte det lite för ofta? Kan det vara läckage ändå?
Hur känns 'tjocka' röret ut från torpedplåten i temperatur ???
när det är typ 25 grader och vanligt sommarfuktigt väder som nu så bör den vara kall till iskall samt svettas fukt. prova både vid lågfart, mellanfart och högfart på ventilationen.
Vid högfart kan du kanske behöva gasa motorn lite då de flesta AC når inte sin maxkapacitet förrän vid 1500 - 2000 rpm på motorn.
Är det AC med orificer så skall även torkfiltret (stora burken) som sitter på tjocka röret innan vidare mot kompressorn vara partiellt kallt (utom kanske vid +35 grader insugen luft och max fläkt) då det bevisar att det kommer ut lite stänk av överskott av köldmedie ut från evaporatorn och den vägen visar att det finns tillräckligt mängd.
Om kompressorn klicka in och ut ofta även vid mellan och högfart på ventilationen så är det med stor sannolikhet köldmediebrist och tjocka röret är då heller inte bestämt kall.
Bilar med expansionsventil bör tjocka röret även här vara kall och svettande men vid full fart och varmt ute kan det bli lite mindre kall. vid medelfart på ventilationen och om man känner en stund med fingrarna - att tempen kan variera lite upp och ned lite som visar att expansionsventilen arbetar och trottlar köldmedie, såvida den inte kör på full kapacitet och släpper igenom så mycket den orkar.
Känner man efter den tjocka röret/slangen mot kompressorn så märker man också att temperaturen på slangen/röret höjs märkbart ju närmare kompressorn man kommer - vilket är bra och visar att ingen flytande kondensat kommer med gasen ur från evaporatorn - är det på graden lika (kolla med termometer i så fall då att mäta temp med fingrar är ett trubbigt instrument) i båda ändarna och några cm från kompressorn så har man problem med expansionsventilen och det flödar över med kondensat in i kompressorn - klart obra i det fallet.
på ett system med orificer och torkfilter på den grova ledningen och vid medelfart på ventilationen bör temperaturen vara lika hela vägen från torpedplåten till in i torkfiltret (kallas även receiver) och först efter denna torkfilter bör temperaturen på sugledningen vara något varmare ut från torkfiltret och ökas ju närmare kompressorn man kommer (utstänkt/överbliven flytande köldmedie ut ur evaporatorn vid låg och mellanlast skall nämligen koka upp inne i torkfiltret innan det går vidare mot kompressorn - orifice-system bygger på 'shunt reglering' dvs. köldmedie som inte kokar upp i evaporatorn, kokar istället upp i torkfiltret av värmen från motor och kylarfläkt och blir det ändå för kallt, så stänger lågtrycksbrytaren (som ofta sitter på torkfiltret/receivern) av kompressorn när sugtrycket går under 1.5 Bar eller så och startar först när trycket är lite över 2 Bar för att det inte skall frysa.
En inte helt miljö-korrekt lösning i mina ögon...
allt ovanstående kontroll kan man göra själv med bara sina fingrar och kanske en termometer om man vill mäta mer exakt på graden och av detta får en ganska god uppfattning om AC verkar fungera normalt eller inte - det kan vara bra att göra detta på sin bil när man har en fungerande AC så man lär känna hur den beter sig då och kan senare kontrollera när man misstänker att det inte fungerar så bra som förut. Är man noga så bokför man och då kan det vara trevligt med multimeter med termometersladd som man trycker mot de olika ytorna via en bit tvättsvamp man vill mäta med (termoelementet reagerat fort på temperaturen och tvättsvamp isolerar från omgivningen även om den termiska kontakten mot termoelementet inte alltid är så bra) - glöm inte att mäta temperaturerna på rådande lufttemperatur - före och efter kondensorn - vid luftinsuget på ventilationen och utblåset på ventilationen i kupén samt vilken inställning och fläktpådrag och motorvarv när mätningen görs samt notera exakt var, vilken plats mätningarna görs..