vetten skrev:Undrar hur många mm det får skilja innan det blir fel?
Om jag fattat rätt så är dets bilens diffar som får ta stryk.
Eller är det så att mellandiffen får ta stryk då.
Det som tar stryk är haldexkopplingen, inte diffarna (som känner av i varje hjulpar. Dom klarar enkelt 1 mm skillnad mellan vänster och höger på samma axel). Men detta med bekymmer med nya och ”slitna” däck ligger kvar från gamla viskokopplingen. Den tolkade omkretsskillnaden som att det mindre däcket slirade och kopplingen arbetade och gick varm. Och gick sönder. Du har mindre problem som inte har viskokoppling! Eterträdaren klarar omkretsskillnaden enormt bättre än gamla visko. Och visko fick man inte bogsera med upplyft framvagn (som går idag). Då gällde upp med hela bilen på en bärgare!
Många i tråden har synpunkter, men verkar inte köra AWD!? Min erfarenhet av AWD ( ca 55000 mil) är att däcken slits väldigt jämt med AWD då fram inte spinner loss som med FWD. Så detta med mest slitna är liten skillnad för mig. Dock är det mest landsväg, men 2500 mil ger kanske 1 mm skillnad fram mot bak!
Att generellt ha bästa bak är korrekt. Detta när man tappar greppet i en kurva dvs hjulen går i egna spår. Släpp bak klarar vi sämre (=sladd) men släpp fram går rakt fram. Fast kommer man inte i denna situation (?) så är det givetvis ”billigast” att slita framdäcken. Men i slutänden efter oändligt många mil, har mans amma däckkostnad! Fast då är principen att köpa 2 nya bak, sätta de gamla bakdäcken fram och köra tills fram är slut och upprepa det hela! Fast det är väldigt få som gör..