Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svedan
Vad är en kontrollerad omkörning? (och då en okontrollerad?). Gasar man lite i 110 för att komma upp till 125, så växlar ju inte lådan ner.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kontrollerad omkörning betyder en laglig omkörning d.v.s. en till fullo korrekt genomförd omkörning där inte gällande hastighetsbegränsning överskrids. Det vet ni väl :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
svedan skrev: Gasar man lite i 110 för att komma upp till 125, så växlar ju inte lådan ner.
Med manuell växel i behöver man inte tänka på lite eller mycket. Växeln ligger i och det är bra när man ligger mellan 90 och 120.
av jpennerb
Varför utnyttja vridet när det är bättre att låta lådan gör sitt jobb och utnyttja effekten som gör jobbet? Och att ligga kvar med hög växel och lågt varvtal vid fartökning sliter bara på transmissionen.

Visst kan jag låsa lådan på vxl6 på 1800rpm i 100km/h när jag ska öka farten men till vilket nytta?
Användarvisningsbild
av StringerBell
jpennerb skrev:Varför utnyttja vridet när det är bättre att låta lådan gör sitt jobb och utnyttja effekten som gör jobbet? Och att ligga kvar med hög växel och lågt varvtal vid fartökning sliter bara på transmissionen.

Visst kan jag låsa lådan på vxl6 på 1800rpm i 100km/h när jag ska öka farten men till vilket nytta?
Varför skulle det slita mer på transmissionen än skifte av en massa kugghjul under gaspådrag? En bättre programmerad låda än min skulle säkert inte växla ned helt onödan och då hade jag väl inte tänkt på det så mycket. Dessutom lär rosten - eller reparationskostnader - ta min bil innan växellådan är utsliten.
av svedan
Litet förtydligande: geartronic i manuellt läge växlar inte ned vid gaspådrag men kick-down fungerar dvs den växlar ner först vi fullgas. Tror detta är en ren säkerhetsfunktion?? Vidare kör jag säkert 40 km motorväg/dag. Vid fartökning typ 100 till 120 så växlar inte lådan ner om jag inte har bråttom. Så köra med 6:an i manuellt läge verkar lite överkurs för mig.
Håller dock med alla att lådan hör hemma på 1900-talet... :D
Användarvisningsbild
av Perc
svedan skrev:Litet förtydligande: geartronic i manuellt läge växlar inte ned vid gaspådrag men kick-down fungerar dvs den växlar ner först vi fullgas. Tror detta är en ren säkerhetsfunktion?? Vidare kör jag säkert 40 km motorväg/dag. Vid fartökning typ 100 till 120 så växlar inte lådan ner om jag inte har bråttom. Så köra med 6:an i manuellt läge verkar lite överkurs för mig.
Håller dock med alla att lådan hör hemma på 1900-talet... :D
Min V70 2.5T 2004 växlade inte ner i manuellt läge oavsett hur hårt man trampade på gaspedalen. Jag fick avbryta ett par omkörningar pga det, då jag grupperade ut och klev på och det inte hände ett skit. När jag väl hade fått i D var det för sent.

Den hade dock knappast fått ny mjukvara under dom senaste åren. Jag hann aldrig ha den så länge så jag hann göra en Service 2.0 på den.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Perc skrev:
Min V70 2.5T 2004 växlade inte ner i manuellt läge oavsett hur hårt man trampade på gaspedalen.
Samma här.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]