- mån 08 apr 2013, 13:59
#744267
Vad är en kontrollerad omkörning? (och då en okontrollerad?). Gasar man lite i 110 för att komma upp till 125, så växlar ju inte lådan ner.
Moderator: Moderatorer
svedan skrev: Gasar man lite i 110 för att komma upp till 125, så växlar ju inte lådan ner.Med manuell växel i behöver man inte tänka på lite eller mycket. Växeln ligger i och det är bra när man ligger mellan 90 och 120.
jpennerb skrev:Varför utnyttja vridet när det är bättre att låta lådan gör sitt jobb och utnyttja effekten som gör jobbet? Och att ligga kvar med hög växel och lågt varvtal vid fartökning sliter bara på transmissionen.Varför skulle det slita mer på transmissionen än skifte av en massa kugghjul under gaspådrag? En bättre programmerad låda än min skulle säkert inte växla ned helt onödan och då hade jag väl inte tänkt på det så mycket. Dessutom lär rosten - eller reparationskostnader - ta min bil innan växellådan är utsliten.
Visst kan jag låsa lådan på vxl6 på 1800rpm i 100km/h när jag ska öka farten men till vilket nytta?
svedan skrev:Litet förtydligande: geartronic i manuellt läge växlar inte ned vid gaspådrag men kick-down fungerar dvs den växlar ner först vi fullgas. Tror detta är en ren säkerhetsfunktion?? Vidare kör jag säkert 40 km motorväg/dag. Vid fartökning typ 100 till 120 så växlar inte lådan ner om jag inte har bråttom. Så köra med 6:an i manuellt läge verkar lite överkurs för mig.Min V70 2.5T 2004 växlade inte ner i manuellt läge oavsett hur hårt man trampade på gaspedalen. Jag fick avbryta ett par omkörningar pga det, då jag grupperade ut och klev på och det inte hände ett skit. När jag väl hade fått i D var det för sent.
Håller dock med alla att lådan hör hemma på 1900-talet... :D
Perc skrev:Samma här.
Min V70 2.5T 2004 växlade inte ner i manuellt läge oavsett hur hårt man trampade på gaspedalen.
Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]