- fre 29 mar 2013, 20:47
Det måste vara en väldigt liten del av bilar med dragkrok som verkligen drar tungt. Alltså på gränsen vad bilen får dra. Då handlar det om att dra husvagn och båt. Att dra tunga båtar gör man oftast bara två gånger per år och sällan några längre sträckor, givetvis finns det undantag. Och åka runt med en husvagn gör en hel del svenskar, men det bli inte speciellt stor del av bilens totala körsträcka. Några veckor om året i snitt antar jag. Dessa två fall känner jag att bilen får mest stryk. Andra tillfällen som kroken används är med släpkärra till tippen och bygghandeln osv. och detta sliter verkligen inte på bilen.
Så nej, att köpa en bil med dragkrok ska man inte vara orolig för utom i extrema fall. Själv skulle jag aldrig klara en vecka utan dragkrok.
När det gäller automat på en bil som drar ser jag mest som positivt. Med en manuell låda så är chansen större att koppling och motor har fått slitit hårt när föraren slirar på kopplingen vid finmanövrering och fel val av växlar. Kan tillägga att jag med automat får dra 1800kg men hade jag haft en manuell så får man bara dra 1600kg
Så nej, att köpa en bil med dragkrok ska man inte vara orolig för utom i extrema fall. Själv skulle jag aldrig klara en vecka utan dragkrok.
När det gäller automat på en bil som drar ser jag mest som positivt. Med en manuell låda så är chansen större att koppling och motor har fått slitit hårt när föraren slirar på kopplingen vid finmanövrering och fel val av växlar. Kan tillägga att jag med automat får dra 1800kg men hade jag haft en manuell så får man bara dra 1600kg

Volvo V70 2.5FT Aut MY09, Autotech 298hk/470Nm på E85 "Gummisnodden"