Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tanaris
Peanuts skrev: Det jag tänker på med lastutrymmet är främst lasthöjden. Vi hade tidigare en schäfer som inte kunde sitta upp i bakluckan. Nu finns schäfern tyvärr inte kvar men likväl märkte jag av den begränsade höjden. Vi har en 7-månaders dotter och det går inte på något bra sätt att få in barnvagn och taxburarna i bakluckan. Men det är som du säger, lastutrymmen krymper på nyare kombi. T.ex. så är ju lastutrymmena i Audi A6, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Mazda 6-serie mfl riktigt dåliga. Det är nästan bara V70 och Passat som har kvar den klassiska, raka kombiformen.

Jämför jag V70 med min gamla Ford Focus så har Fårrrrden exempel 9 cm högre lastytrymme, samma bredd men några centimeter grundare lastutrymme.

Vi har redan skaffat en ny bil och det blev en Fårrrd S-Max 2009. Hittills är vi mycket nöjda med den, det finns lastutrymme och lasthöjd i den i alla fall. :D Vissa saker saknar man från V70, andra saker är bättre med S-Maxen men så är det ju alltid när man jämför bilar.
Jag bytte precis från en S-Max 2010 till en V70 D4, om du var missnöjd med Volvons förbrukning kommer du nog inte bli gladare över Fordens. Annars var det en riktigt bra bil om man vill lasta mycket, det var inga som helst problem att köra tre barn, en fru och två svärföräldrar. En hel del småsaker kändes mer genomtänkta än i Volvon (elframruta, repeterande timer för dieselvärmaren, rattvolymkontrollen osv) men det är förstås en tristare bil att köra.

Att byta från en sån till en V70 gör ju att Volvon känns en smula trång, t ex är det smått plågsamt att få in tre barn i varierande ålder i baksätet, men även när jag jämför med min tio år gamla Mondeo är Volvon mindre på insidan.

Inte för att jag inte är nöjd med köpet, men Ford är inte så himla dåliga som många hävdar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kollegan som sitter i rummet bredvid mig har kört V70 de senaste 10 år men nu sist när han bytte tjänstebil föll valet på S-Max då de ofta behöver åka fler än fem personer.

Han ser fram emot varenda gång den skall in på service, då får han åka hyr-V70 :-)

/Martin
av ymmot
Men att åka i en av världens säkraste bilar måste ändå vara värt mycket. Speciellt nu förtiden med alla oförsäkrade o körförbuds bilar som rullar med körkortslösa förare. Senast idag där jag bor 2 olika olyckor med såna sk spökbilar.
Visst volvon är väl lite tråkig o gammal på sitt sätt. Men går som en stridsvagn på vägen tryggt och med riktig bra komfort. Sen om man har diverse problem så finns det utmärkta forum som denna att få tips o hjälp.
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:
KKR skrev:Har varit Volvolös i tre år (2006-2009) sedan 1970. Det skall inte upprepas.
Du gör mig nyfiken, vad kan det ha varit för bil?/PH
Renault Megane. Inget direkt fel på den, men jag trivdes inte med den. Fick ont i ryggen bland annat. Det var min fru som övertalade mig att köpa den. Hon tyckte vi kunde prova något annat märke. Hon fick erkänna att vi gjorde fel.
av Peanuts
mattish skrev:Att det är samma bredd i en focus som i en V70 är, vad jag tror, skitsnack. Höjden på utrymmet håller jag med om, den är ganska dålig i V70in och det är den som jag saknar från passaten. 20cm bredare bagage än passaten som vi hade (2009).

Och mer fel än någon annan, nja. Du nämner vibrationerna och dyr service. Vibrationerna är väl det enda motorrelaterade. Att servicen är dyr borde ju inte du behöva bry dig om eftersom det är en tjänstebil (så länge det inte är ditt eget företag). Hur långt körde du med den?
Jag dubbelkollade lastbredden i min Focus och mellan hjulhusen mäter den 116 cm, dvs 3 cm bredare än V70 enligt: https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx
Men, då är ju min Fårrrd lite äldre så att mina synpunkter på V70:s lastutrymme kanske mer gäller nyare kombibilar i allmänhet och inte V70 i synnerhet. Anledniningen att min Fårrd har bredare lastutrymme beror säkert på att det är mindre ljudisolering och annat som tar plats. Focusen har väl bara någon mm plåt och sen lite billig tygduk. :)

Vad gäller den dyra servicen så hade den drabbat mig i form av att jag skulle behöva bekosta den själv om jag skulle köpa ut bilen som jag hade tänkt från början. Jag hade kört ganska precis 10000 mil med Volvon när jag avslutade den och har ännu inte gjort 10000-mils service(som leasingbolaget bekostar). Jag skulle aldrig ha hunnit med att köra så pass mycket så att jag skulle kunna klämma in även 12000-mila servicen innan leasingavtalet gick ut.
Den andra aspekten på den dyra servicen är ju att den rent krasst lägger på en dryg krona per mil i kostnad. Hade jag vetat om det från början så jag tänkt efter både 1 och 2 gånger innan jag valde DRIVe.

Jag vill inte att den här tråden spårar ur till en Fårrrd vs Volvo-tråd utan jag konstaterar bara att jag haft enorm otur med mitt exemplar av V70. Tyvärr råkade det vara den första nya bil jag ägt och den första V70. Hade jag t.ex. haft en eller flera problemfria V70 innan den här så hade min bild säkert varit annorlunda. Tyvärr, för Volvo och mig, så är mitt intryck av Volvo V70 lite kantstött. Ni har säkert alla liknande intryck av andra märken, bland annat Fårrrd och Renault som nämnts i tråden.
av mattish
Ja då tar jag tillbaka det om bredden.. Då är det kanske en gammal focus man ska satsa på som andra bil.. Hur bred är lucköppningen?

Ang. dyra servicar så är det inte bara 12000 mila servicen som är dyr..
Ta passaten med 4M och DSG.

3000 mil: ca 3500:-
6000 mil: ca 7000:-
9000 mil: ca 3500:-
12000 mil: ca 8000:-
15000 mil: ca 3500:-
18000 mil: ca 16000:-

Det är galet många pengar per mil bara för att serva skiten, iaf på märkesverkstad! Upp till 18000 mil så betalar man 2,3 kr/mil om man slår ut alla servicar på 18000 mil.

Vad kostar en D2 service på 2000 mil kontra en D3 service på 3000 mil ?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vibrationer är nog det första man lägger märke till efter bensinbilsägande. Har svårt att tro att Drive är värre än andra.
av Peanuts
mattish skrev:Ja då tar jag tillbaka det om bredden.. Då är det kanske en gammal focus man ska satsa på som andra bil.. Hur bred är lucköppningen?

Ang. dyra servicar så är det inte bara 12000 mila servicen som är dyr..
Ta passaten med 4M och DSG.

3000 mil: ca 3500:-
6000 mil: ca 7000:-
9000 mil: ca 3500:-
12000 mil: ca 8000:-
15000 mil: ca 3500:-
18000 mil: ca 16000:-

Det är galet många pengar per mil bara för att serva skiten, iaf på märkesverkstad! Upp till 18000 mil så betalar man 2,3 kr/mil om man slår ut alla servicar på 18000 mil.

Vad kostar en D2 service på 2000 mil kontra en D3 service på 3000 mil ?
Lucköppningen ligger på ca 115cm som bredast och ca 95cm som smalast(högst upp). Om du ska leta efter en Focus som andrabil, se upp för vibrationer vid gaspådrag i hastigheter över 70 km/h(troligen behövs byte av vänster drivaxel, kostnad ca 5000:-) och rost i allmänhet.

Och du har rätt angående servicepriserna, det är mycket pengar! Som en bekant till mig sa: "-Bilar är ett stort svart hål som man stoppar ner pengar i."
Användarvisningsbild
av MartinS
Uschamej va dyrt det verkar vara att hålla Dieselbilar igång.. Tacka vet jag T6 där de enda motor och drivlinerelaterade intervalltillägget upp till 24.000mil är tändstiftsbyte vid 12.000mil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@batmac , Ja det börjar bli dags att fundera[…]

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]