Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:
Ravi skrev: Jepp jag brukar hålla hårt om det med remmen! ...klart att man ska ha kvalitet på dessa saker och inte skit
Då är vi överens, minsann :lol:
Det brukar vi väl vara haha :)
Användarvisningsbild
av gooose
Jago skrev:Japp!Rätt så stora skillnader mellan olika Biliaverkstäder med. Dyrast i Göteborg var Sisjön.16900:- skulle dom ha inkl service samtidigt.
Ett annat ex: Behöver en nyckel då transpondern har gett upp.Sisjön ska 3000:- för nyckel och programmering medan Almedal ska 1400:- för samma sak. Sjukt egentligen.Är det inte samma företag?

Lite OT men vad det gäller nyckeln så måste du fått pris på 2 st olika saker

3000:- Ca brukar det kosta med nyckel + fjärr då är det 2 st programvaror en för transpondern o en för fjärren Mao en komplett nyckel

1400:- låter som det bara är nyckeln med transponder o 1 programvara nyckeln brukar kosta 8-900:- programvaran runt 300:- mao endast stilett delen på nyckeln

För alla Volvo Åf skall ha likvärdigt pris på delarna i alla fall som i detta fall när det är samma företag
Så det är nog "bara" en misstolkning av din fråga som i detta fall gör att det skiljer så mycket

//Gooose
Användarvisningsbild
av Jago
Gooose...det är nog som du säger.Jag brukar ju vara rätt tydlig med vad det är jag vill ha och killen jag talade med i Sisjön kanske bara gjorde det lätt för sig.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Vojje skrev:Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
Mycket viktigt med tanke på de långa kamremsintervallerna.
En service gjord på en för mig okänd "liten" verkstad räknar jag som ett fett minus.
Kanske lite surt för TS, men så känner jag.
Oavsett om du köper ett Volvo Kamremskit, Gates kamremskit, ContiTech kamremskit, Bosch kamremskit, SKF kamremskit, INA kamremskit eller något annat "okänt" märke så är det nästan alltid samma tillverkare på delarna i kitet då ingen av dessa tillverkare förutom INA tillverkar några remspännare till S60/V70.
Det står ett fabrikat på kartongen men i 99% av fallen så är det INA rullar och spännare i satsen, Remmen är troligtvis en Gates eller ContiTech.

INA är dom rullar och spännare Volvo använder orginal på V70/S60 och vattenpumpen är en Aisin.
Användarvisningsbild
av Perc
Magnus308 skrev:
Vojje skrev:Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
Mycket viktigt med tanke på de långa kamremsintervallerna.
En service gjord på en för mig okänd "liten" verkstad räknar jag som ett fett minus.
Kanske lite surt för TS, men så känner jag.
Oavsett om du köper ett Volvo Kamremskit, Gates kamremskit, ContiTech kamremskit, Bosch kamremskit, SKF kamremskit, INA kamremskit eller något annat "okänt" märke så är det nästan alltid samma tillverkare på delarna i kitet då ingen av dessa tillverkare förutom INA tillverkar några remspännare till S60/V70.
Det står ett fabrikat på kartongen men i 99% av fallen så är det INA rullar och spännare i satsen, Remmen är troligtvis en Gates eller ContiTech.

INA är dom rullar och spännare Volvo använder orginal på V70/S60 och vattenpumpen är en Aisin.

Volvos originalhjullager är väl SKF, men i kartongen ligger det ett FAG eftersom SKF inte har någon tillverkning för just den sortens lager numera. Och FAG-hjullagret har ett INA-lager i sig. :) Fabrikerna finns över hela världen.

Det låter krångligt, men Schaeffler Automotives varumärken är LUK (kopplingar), FAG (hjullager) och INA som då tillverkar lagren som t.ex sitter i FAG-hjullagren. Rullar till kamrem och multirem säljs i INA-kartong dom med. INA-lager hittar man överallt om man tittar efter. Det står stämplat på sidan av lagerbanan. Vore t.ex. inte förvånad om den ovan nämnda Aisin-vattenpumpen skulle ha ett INA-lager i sig.
dieselmagnus skrev:Pratade lite med Volvohandlaren som finns i den stad jag arbetar. Frågade om vem som gör deras bromsbelägg. Vi tittade i två olika förpackningar med bromskloss till samma bil. Den ena var tillverkad i Indien och den andra i Tjeckien. Nu ska man inte döma länder efter hållfasthet men INDIEN :oops: det känns inte som high-tech. Dock kan de ju verkligen vara jättebra. Det jag menar är att bara för det står orginal så betyder det kvalité. Skruvat tror jag har Gates det står så på min dekal vid 16000 mila servicen iaf.
Jag hade en V70 2.5T -04 i ett år, och hann rota runt under huv och instrumentbräda en hel del. Hittade Indien, Malaysia, Irland, England, Sverige, Tyskland, Belgien osv stämplat på grejorna. Stereon var väl från Malaysia och dess kabelhärva var tillverkad av TATA i Indien. :lol:

Men det spelar mycket liten roll VAR saker är tillverkade. Det som spelar roll är vem som satt specsen, och hur bra kvalitetskontrollen är.

Det som ger typ "made in china" dåligt rykte är dels skit som producerats av kineserna själva, för dom har ofta inget varumärke utan säljer en miljon av dem till någon europeisk "tillverkare" som stoppar i egen kartong och säljer vidare. Om varumärket skamfilas pga dålig kvalité så hittar dom någon annan väg till Europa istället. Kolla bara på alla hundratals kinesiska bilmärken som dykt upp på sistone.

Sen är det lite problem med kulturen också. Om en europeisk ingenjör skickar en ritning på ett växellådsdrev till fabriken och det är ett decimalfel i den så är tröskeln ganska hög för en kines att ringa upp och ifrågasätta sin kund. Om fabriken ligger en halvtimme bort i grannstaden så plockar man upp luren och ringer, "tjena, du, jag tror nog du har ett fel i cadritningen du precis skickade" :)
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag köpte nyligen en SKF remspännare till multiremmen, Kartongen är en SKF kartong men inget på denna remspännare är SKF tillverkat.
SKF har köpt spännaren av INA och lagt den i en SKF kartong :D

Köper man ett Bosch luftfilter till sin Volvo så är filtret tillverkat av MANN och helt identiskt med ett MANN filter i deras egen MANN kartong.
Vet man vad som ligger i lådorna så kan man spara en del pengar genom att köpa "rätt" fabrikat...
av perhall
Det rimliga är väl att marknaden, dvs. köparen, värderar en storservice lägre än den kostar fullpris på Volvo-verkstad (vissa köpare tänker fixa det själva el åka till en billig verkstad), samtidigt bra att ha en bil som är i ordning.

En annan fråga: hur är bilens skick i övrigt?

Min uppfattning är följande: om bilen har rost, dåliga däck, matta strålkastare etc. är det bättre att inte göra servicen, då framstår bilen som ett GDS-fynd för ett bra pris. Är resten av bilen i bra skick kan en service vara bra, då tycker köparen att det är värt att betala 5-10 000 mer än för andra bilar utan s-bok, med en brokig historik eller med småfel
PH
av Roggert
Tack för alla svar (även om alla inte handlade så mycket om mina frågor :wink: )

Bilen är i övrigt i bra skick och jag har under mina år med den inte haft några som helst problem, den har servats som den ska och det är gjort hos en märkesverkstad. Bilen har ingen rost, sommardäcken är hyfsat nya och strålkastarna har jag inte fått någon anmärkning på vid besiktning.

Frågan är bara vad det skiljer i pris på en servad och icke servad bil. Låt säga att jag får 30 000 för den som den är nu, är då bilen värd 40 000 efter ett kamremsbyte som har kostat 10 000? Jag är tveksam, även om den såklart är mer lättsåld servad och klar.
Användarvisningsbild
av wissel
Roggert skrev:Tack för alla svar (även om alla inte handlade så mycket om mina frågor :wink: )

Bilen är i övrigt i bra skick och jag har under mina år med den inte haft några som helst problem, den har servats som den ska och det är gjort hos en märkesverkstad. Bilen har ingen rost, sommardäcken är hyfsat nya och strålkastarna har jag inte fått någon anmärkning på vid besiktning.

Frågan är bara vad det skiljer i pris på en servad och icke servad bil. Låt säga att jag får 30 000 för den som den är nu, är då bilen värd 40 000 efter ett kamremsbyte som har kostat 10 000? Jag är tveksam, även om den såklart är mer lättsåld servad och klar.
Men som i en tidigare tråd, din Kamrem skulle bytts ut efter 10 år, den går nu på 2 års övertid. Om du säljer den så tror jag det kan komma rejält med surt efterspel om detta. 2 år är en lång tid. Intervallen är 10 år alternativt 16K vilket av detta som kommer först.
av Roggert
wissel skrev:
Roggert skrev:Tack för alla svar (även om alla inte handlade så mycket om mina frågor :wink: )

Men som i en tidigare tråd, din Kamrem skulle bytts ut efter 10 år, den går nu på 2 års övertid. Om du säljer den så tror jag det kan komma rejält med surt efterspel om detta. 2 år är en lång tid. Intervallen är 10 år alternativt 16K vilket av detta som kommer först.
Märkligt att min auktoriserade volvoverkstad inte sagt ett ord om detta vid tidigare service.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]