Magnus308 skrev:Vojje skrev:Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
Mycket viktigt med tanke på de långa kamremsintervallerna.
En service gjord på en för mig okänd "liten" verkstad räknar jag som ett fett minus.
Kanske lite surt för TS, men så känner jag.
Oavsett om du köper ett Volvo Kamremskit, Gates kamremskit, ContiTech kamremskit, Bosch kamremskit, SKF kamremskit, INA kamremskit eller något annat "okänt" märke så är det nästan alltid samma tillverkare på delarna i kitet då ingen av dessa tillverkare förutom INA tillverkar några remspännare till S60/V70.
Det står ett fabrikat på kartongen men i 99% av fallen så är det INA rullar och spännare i satsen, Remmen är troligtvis en Gates eller ContiTech.
INA är dom rullar och spännare Volvo använder orginal på V70/S60 och vattenpumpen är en Aisin.
Volvos originalhjullager är väl SKF, men i kartongen ligger det ett FAG eftersom SKF inte har någon tillverkning för just den sortens lager numera. Och FAG-hjullagret har ett INA-lager i sig. :) Fabrikerna finns över hela världen.
Det låter krångligt, men Schaeffler Automotives varumärken är LUK (kopplingar), FAG (hjullager) och INA som då tillverkar lagren som t.ex sitter i FAG-hjullagren. Rullar till kamrem och multirem säljs i INA-kartong dom med. INA-lager hittar man överallt om man tittar efter. Det står stämplat på sidan av lagerbanan. Vore t.ex. inte förvånad om den ovan nämnda Aisin-vattenpumpen skulle ha ett INA-lager i sig.
dieselmagnus skrev:Pratade lite med Volvohandlaren som finns i den stad jag arbetar. Frågade om vem som gör deras bromsbelägg. Vi tittade i två olika förpackningar med bromskloss till samma bil. Den ena var tillverkad i Indien och den andra i Tjeckien. Nu ska man inte döma länder efter hållfasthet men INDIEN
det känns inte som high-tech. Dock kan de ju verkligen vara jättebra. Det jag menar är att bara för det står orginal så betyder det kvalité. Skruvat tror jag har Gates det står så på min dekal vid 16000 mila servicen iaf.
Jag hade en V70 2.5T -04 i ett år, och hann rota runt under huv och instrumentbräda en hel del. Hittade Indien, Malaysia, Irland, England, Sverige, Tyskland, Belgien osv stämplat på grejorna. Stereon var väl från Malaysia och dess kabelhärva var tillverkad av TATA i Indien. :lol:
Men det spelar mycket liten roll VAR saker är tillverkade. Det som spelar roll är vem som satt specsen, och hur bra kvalitetskontrollen är.
Det som ger typ "made in china" dåligt rykte är dels skit som producerats av kineserna själva, för dom har ofta inget varumärke utan säljer en miljon av dem till någon europeisk "tillverkare" som stoppar i egen kartong och säljer vidare. Om varumärket skamfilas pga dålig kvalité så hittar dom någon annan väg till Europa istället. Kolla bara på alla hundratals kinesiska bilmärken som dykt upp på sistone.
Sen är det lite problem med kulturen också. Om en europeisk ingenjör skickar en ritning på ett växellådsdrev till fabriken och det är ett decimalfel i den så är tröskeln ganska hög för en kines att ringa upp och ifrågasätta sin kund. Om fabriken ligger en halvtimme bort i grannstaden så plockar man upp luren och ringer, "tjena, du, jag tror nog du har ett fel i cadritningen du precis skickade" :)
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)