Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
grålle1 skrev:55000kr var skillnaden mellan T3 och D3 med samma utrustning när jag köpte.....
55 LAX :shock: :shock: :shock: rätt mycket utrustning man får för dom pengarna!!!! De nya bensinarna går bra snålt oxå.

T3 och T4 är de miljöbils klassade eller det bara T4F som är det?
Användarvisningsbild
av mgmannen
Perra83 skrev:
grålle1 skrev:55000kr var skillnaden mellan T3 och D3 med samma utrustning när jag köpte.....
55 LAX :shock: :shock: :shock: rätt mycket utrustning man får för dom pengarna!!!! De nya bensinarna går bra snålt oxå.

T3 och T4 är de miljöbils klassade eller det bara T4F som är det?
From 1 januari är det bara T4F och D6 som är miljöklassade. Frågan är dock hur länge som etanol klassas som miljöbil. Så som privatperson finns det inget incitament längre att köpa miljöbil, mer än att man kan köra med mer "gott" samvete.

Som tjänstebilsåkare är man (läs jag) utelämnad till företagets s.k. "miljöpolicy" och då gäller bara diesel, framhjulsdrift och manuell låda (om man inte köper D2)...
av MattiasD
mgmannen skrev: From 1 januari är det bara T4F och D6 som är miljöklassade. Frågan är dock hur länge som etanol klassas som miljöbil. Så som privatperson finns det inget incitament längre att köpa miljöbil, mer än att man kan köra med mer "gott" samvete.

Som tjänstebilsåkare är man (läs jag) utelämnad till företagets s.k. "miljöpolicy" och då gäller bara diesel, framhjulsdrift och manuell låda (om man inte köper D2)...
Ekonomiskt har det inte funnits något incatiment att köpa miljbil sedan premien på 10000 kr försvann. Skatten är för trubbigt instrument, där tron om "klippet" verkar varit överdriven. Vad politiker hittar på vet ingen heller men vi får hoppas att de stödjer förnybart. Det finns stora skäl att ifrågasätta många företags sk "miljöpolicy". Maila ansvarig och be denna förklara sig? Jag har själv precis bytt jobb och listan med bilar är väldigt dieselintensiv. KAnske inte så konstigt att det säljs flest dieselbilar i landen när folk inte får välja nåt annat. Sån tur är fanns T4F och bifuel (V70) i listan.
av grålle1
Förutom det ekonokiska (kunde aldrig räkna hem en D3 med sina 55kkr mer i inköp) så har jag inte särskillt dåligt miljösamvete heller, ligger på 7,3liter/10km med min besinare och har svårt att tro att den släpper ut mer gifter än en diesel som drar 2 deciliter mindre (eller vad den nu drar (IRL, inte på pappret)). Men det är ju vad jag tror.

Åter till ursprungsfrågan så skulle jag valt T3 igen, alternativt T4F. T4 (utan F) ser jag som tämligen onödig.
av EddyBaggio
grålle1 skrev:Förutom det ekonokiska (kunde aldrig räkna hem en D3 med sina 55kkr mer i inköp) så har jag inte särskillt dåligt miljösamvete heller, ligger på 7,3liter/10km med min besinare och har svårt att tro att den släpper ut mer gifter än en diesel som drar 2 deciliter mindre (eller vad den nu drar (IRL, inte på pappret)). Men det är ju vad jag tror.

Åter till ursprungsfrågan så skulle jag valt T3 igen, alternativt T4F. T4 (utan F) ser jag som tämligen onödig.
Ja men det låter tryggt, snackade med en säljare på Volvo i Kstad igår också och han vrumade för T3 också så det känns som det ligger närmast till hands.

Återigen tack för all bra info jag fått!

//"Framtida Volvoägare"
av perhall
Visst kan T4 utan F vara onödig, å andra sidan tenderar ju värdet efter några år att vara 10 000 lägre jfr m ett 8 000 högre nypris. Samt högre servicekostnader och, för den som kör mycket i stan, högre förbrukning eftersom T4F inte har s/s. Alla beg V70II handlas 10 000 lägre utan etanoldrift än med enligt MRF, dvs. en 2,0/2,0F eller 2,5T/FT gör 10 000 skillnad. Tyvärr. /PH
Användarvisningsbild
av meko
Jag har en V60 T4F med Powershift lådan. De funkar mycket bra tillsammans! Lådan är suverän och växlar snabbt men ändå helt mjukt... Också den enda automatlåda som jag provat som i alla fall är lite kul att växla själv med om man är på det humöret! 8)

Bilen drar lite mycket soppa kanske... men det går enkelt att komma under 1l/mil vid landsväg i alla fall. Snittar 1,2-1,3 vid 100% stadskörning. (Vi har hittils faktiskt bara kört på etanol! = drygt 1 år, ca. 1200 mil)

Vill man komma ner i lägre förbrukning så är det ju bara att tanka vanlig bensin. Valmöjligheten finns ju. Men hittills så har det nog varit mest ekonomiskt att köra på etanol - och så är ju etanol det absolut mest miljövänliga drivmedlet också, vilket ju gör sitt till såklart!

Visst hade en D5 (eller D3. D4 fanns inte när vi beställde) säkert känts mer kraftfull och tidsenlig(?) men det finns inte en chans att räkna hem prisskillnaden med ca. 1000 privata mil/år. (Fast man saknar dieselvärmaren! :wink: MEN, jäklar vad snabb värmen är i en bensinare! Stor skillnad mot en diesel, tänk på det... en D2 måste vara ett smärre kylskåp...)

När vi köpte bil (lev. jan. -12) så blev det också en rejäl skillnad på bilskatten som vi slipper i 5 år. Även försäkringen är billigare än hos en diesel. De tätare serviceintervallen hos T4F jämfört med T4 spelar ingen roll om man bara kör ca. 1000 mil/år. Bilen skall ju ändå in på service 1 gång/år oavsett milintervall!

Jag rekommenderar alltså en T4! Och varför inte en T4F! :D
av perhall
Det går åt mindre däck också i T4 än i D5:)
Och så är väl försäkringen lite billigare...
PH
av Tobbe1977a
Jag har testat både T3 och T4. Den ända skillnaden på dessa bilar är att T4 har 30 hästar mer. Dock så skulle jag satsat på en T3 och köpa mig en BSR PPC box. Då blir effekten 199 hk och 300 nm.
En effektökning på 28,8% mot orginal, kan säga att det märks stor skillnad mot att köra en orginal T3. Plus att du behöver inte växla ner så fort du skall köra om någon bil. ;)

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]