Jag har en V60 T4F med Powershift lådan. De funkar mycket bra tillsammans! Lådan är suverän och växlar snabbt men ändå helt mjukt... Också den enda automatlåda som jag provat som i alla fall är lite kul att växla själv med om man är på det humöret! 8)
Bilen drar lite mycket soppa kanske... men det går enkelt att komma under 1l/mil vid landsväg i alla fall. Snittar 1,2-1,3 vid 100% stadskörning. (Vi har hittils faktiskt bara kört på etanol! = drygt 1 år, ca. 1200 mil)
Vill man komma ner i lägre förbrukning så är det ju bara att tanka vanlig bensin. Valmöjligheten finns ju. Men hittills så har det nog varit mest ekonomiskt att köra på etanol - och så är ju etanol det absolut mest miljövänliga drivmedlet också, vilket ju gör sitt till såklart!
Visst hade en D5 (eller D3. D4 fanns inte när vi beställde) säkert känts mer kraftfull och tidsenlig(?) men det finns inte en chans att räkna hem prisskillnaden med ca. 1000 privata mil/år. (Fast man saknar dieselvärmaren!

MEN, jäklar vad snabb värmen är i en bensinare! Stor skillnad mot en diesel, tänk på det... en D2 måste vara ett smärre kylskåp...)
När vi köpte bil (lev. jan. -12) så blev det också en rejäl skillnad på bilskatten som vi slipper i 5 år. Även försäkringen är billigare än hos en diesel. De tätare serviceintervallen hos T4F jämfört med T4 spelar ingen roll om man bara kör ca. 1000 mil/år. Bilen skall ju ändå in på service 1 gång/år oavsett milintervall!
Jag rekommenderar alltså en T4! Och varför inte en T4F! :D
V60 D4 AWD -15 Polestar, Summum Business, VOC, Nav. mm.
V60 T4 F -12 R-Design, RTI mm. (såld)