Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Och luftfiltret är fräscht? Om du ska lämna in den så lämna till en vanlig mindre verkstad. Leta på Blocket/tjänster/bilreparationer tex. Där hittar du säkert billiga bilverkstäder. Sån här felsökning klarar dem lätt med bilen i hand så att säga. Du behöver inte lämna till Volvo,för det blir dyrt då med tim kostnad på 900 kr. Säg inget specifikt om att mäta bränsletryck och sånt. De vet vad de ska kolla och leta efter. Vad är det för tändstift? Är katalysatorn ok? Knacka på den under bilen.Se om det skramlar i den.Då är det löst skit i den och ger konstiga fel/problem.
Du har inte olja i kylvattnet eller vatten på oljestickan? Sörja på oljelockets insida? Kanske topplocket som gått?
sicnarf skrev:Och luftfiltret är fräscht? Om du ska lämna in den så lämna till en vanlig mindre verkstad. Leta på Blocket/tjänster/bilreparationer tex. Där hittar du säkert billiga bilverkstäder. Sån här felsökning klarar dem lätt med bilen i hand så att säga. Du behöver inte lämna till Volvo,för det blir dyrt då med tim kostnad på 900 kr. Säg inget specifikt om att mäta bränsletryck och sånt. De vet vad de ska kolla och leta efter. Vad är det för tändstift? Är katalysatorn ok? Knacka på den under bilen.Se om det skramlar i den.Då är det löst skit i den och ger konstiga fel/problem.
Du har inte olja i kylvattnet eller vatten på oljestickan? Sörja på oljelockets insida? Kanske topplocket som gått?

Luftfiltret är precis nytt.
Verkstad är absolut sista utvägen. Har aldrig någonsin haft mina egna bilar på verkstad.
Alltid fixat problemen själv. Så det känns som ett misslyckande i så fall.

Tändstiften är NGK. Köpte jag i Fredags på Mekonomen. Kan inte beteckningen just nu.
Har inte kikat på katalysatorn.

Nej inget. Toppen är nyrenoverad. 531. Alla packningar ovanför blocket är bytta.
Akut hjälp.
-13 här. Bilen går inte.

Hoppar till några gånger, tänder på två.
Gjort allt jag kommit på för o få igång den. Kört utan tändstift för o få ur bensinen.
Kört utan säkringen till bränslepumpen i för sluta mata fram bränsle, o sen i med den igen för o få fram bränsle.
Stiften är precis dyngsura. Och de sprutar ut stora fina dimmor med bränsle ur cylindrarna när jag körde runt utan stiften i.

Vill inte bränna startmotorn heller. Vad ska jag göra?
sicnarf skrev:Ta testa byta tändmodulen .http://www.bildelsbasen.se/?link=item&c ... d=21680046 Det kostar inte mycket (135 kr)att testa detta på vänster inner skärm. Sedan kanske byta tändboxen om det inte hjälper?

Jag tror det är bränslet.
Stiftena är precis dyngsura som sagt.
Tog bort dem o satte dit i vardera tändhatt o kollade gnistan.
Den är riktigt riktigt fint.

Så det är bränslesidan.
Jag har redan bytt bränslefilter.
Vad mer kan jag byta?

Bränslepump och bränsleboxen?
Bränsletrycksregluatorn?

Finns det något mer? Skroten har fått in en sådan som min, fast 91:a.
Jag har 92. Tänkte åka dit på Måndag o plocka precis allt o byta på min bil.
av NilsO
Tändmodulen är inbyggd i tändspolen på 740 91–92 (tändsystem "Rex").

Bränsletrycket kan man mäta på nippeln på undersidan av bränsleröret (det som spridarna är anslutna till). Det är en vanlig däckventil, och något i stil med en däcktrycksmätare från Biltema för 49:- går bra för oss hemmamekare (det enda kravet är att den kommer åt).
NilsO skrev:Tändmodulen är inbyggd i tändspolen på 740 91–92 (tändsystem "Rex").

Bränsletrycket kan man mäta på nippeln på undersidan av bränsleröret (det som spridarna är anslutna till). Det är en vanlig däckventil, och något i stil med en däcktrycksmätare från Biltema för 49:- går bra för oss hemmamekare (det enda kravet är att den kommer åt).

Men jag tror inte det är den tyvärr då jag har bra gnista.
Går det verkligen med vanlig däcktrycksmätare? Sådan har jag ju hemma till kompressorn.
Skulle kunna koppla in den i så fall.

Var sitter bränsleboxen förresten? Lokala skroten har en lös såg jag på Bildelsbasen.
Men jag skulle behöva kika så numret stämmer med min. För då kan jag åka hämta den imorgon redan.
av NilsO
Jag vet inte om det är så bra för däcktrycksmätaren (därför har jag använt en billig...) men det fungerar bra. Ha trasa över när du kopplar in den så du inte får i ögonen. Det kan finnas tryck även om man inte gjort startförsök på ett tag.

Bränsleboxen sitter vid passagerarens högerfot, tändboxen ovanför pedalerna.

Men är du verkligen säker på att den får för *mycket* bränsle? Tändstiften blir blöta när den inte tänder, men det kan ju också bero på för *lite* bränsle.
Jag det tror jag för det är olika till turbo osv. Du kan googla på din box nr och se vad du får för info. Gör en likadan google sökning på den andra boxen och se vad du får för information också om det stämmer överens med det du behöver.

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]