Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#714814
Kolla om det finns olja till dämpkolven. Den gör så att inte kolven går upp för fort.
Annars blir det som att köra utan axpump. skruva upp skruven uppe på förgasaren
och kolla om det finns olja där dämpkolven sitter.
#714866
Hilmer skrev:Låter som om den får alldeles för mycket bränsle, och ev behöver tändningen finjusteras också.
Byt till rätt förgasare, dvs en som är avsedd för B21.
Kontrollera så att kamremmen sitter som den ska.
Har haft för mager blandning förut. 2 stift var OK. 1 var Vitt 1 var Svart. Höjde litegrann och då blev de lite mörkare allihopa.
Tändningen är inställd på cirka 10 grader vid cirka 800 varv utan vacuum.
Kamremmen ska jag kolla då det inte är allt för kallt. Står nämligen ute på gatan med bilen.
svenne61 skrev:Kolla om det finns olja till dämpkolven. Den gör så att inte kolven går upp för fort.
Annars blir det som att köra utan axpump. skruva upp skruven uppe på förgasaren
och kolla om det finns olja där dämpkolven sitter.
Olja finns så det räcker och blir över :)
#716404
För att uppdatera lite.
Far min var till volvo. Han känner tydligen någon där så de kollade lite på bilen. Tydligen så har remmen kuggat 1 kugg. När 1an är på "Top Dead Center" så är tändningen på 15 grader förtändning. Den skall stå på 0. Därför går den dåligt på låga varv eftersom den tänder vääääldigt för tidigt. Går bättre på högrevarv eftersom förtändningen är mindre (Kanske eftertändning?).

Detta påpekade en på volvo till far min.

Så imorgon blir det att fixa plats på "lokala" garaget och nollställa kamremmen. Uppdaterar med resultat!

Mvh
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]